تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۴۰۶۶۲۱
با حضور مسوولان کهگیلویه و بویراحمد:

اولین همایش استانی «هوای پاک» در گچساران برگزار شد / حجازی: دزدی فقط حرام نیست، ریختن زباله حقوق دیگران را ضایع می‌کند

۰
کبنا ؛صبح امروز (1 دی‌ماه 97) اولین همایش استانی به مناسبت روز هوای پاک با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس اداره آموزش و پروش، شهرداری و شورای شهر، محیط زیست، جمعیت هلال احمر و جمعی از مسئولان شهرستان و استان با شعار «هوای پاک، مسئولان، مردم» در مدرسه شاهد شهرستان گچساران برگزار شد.
محمد شهبازی سرپرست آموزش و پرورش شهرستان گچساران گفت: روز هوای پاک در تمام کشورهای دنیا اسم‌های مختلفی دارد، از جمله روز بدون خودرو و روز بدون دود، در ایران در پی بحران آلودگی در کلان شهرها روز 29 دی ماه از سال 1374 بنام روز هوای پاک نام گذاری شد.
شهبازی با بیان اینکه نباید هوای پاک را فقط به چنین روزی اختصاص دهیم و همیشه باید در زمینه رفع آلودگی تلاش کنیم گفت: هدف از نامگذاری روز هوای پاک این بوده که مسئولان احساس مسئولیت کنند و برای رفع آلودگی در شهرهای بزرگ چاره اندیشی کنند.

بشیر آرمان رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان گفت: 21 هزار سفیر سلامت داریم که آموزش فرهنگ زیست محیطی را از طریق رابطین سلامت اجرا می‌کنند و اگر این انتقال آموزش به خوبی صورت بگیرد دانش آموزان ما می‌توانند این آموزش‌ها را به خانواده و جامعه خود انتقال دهند.
 مسعود ظفری شهردار گچساران با بیان اینکه گسترش استفاده از حمل و نقل عمومی در حوزه شهری در کم شدن آلودگی هوا موثر است گفت: استفاده از دوچرخه، معاینه فنی خودروها، پیاده روی به شهروندان توصیه می‌شود.
ظفری در ادامه گفت: از شهروندان انتظار می‌رود همانگونه که از سند خانه و خودروی خود محافظت و مراقبت می‌کنند از درخت‌های کاشته شده نیز محافظت کنند و در حوزه محیط زیست احساس مسئولیت داشته باشند.
وی اظهار کرد: در سال گذشته 37 هزار درخت در شهرستان کاشته شده و تا پایان سال جاری 47 هزار درخت به این آمار اضافه می‌گردد و تا آینده‌ای نزدیک می‌توانیم شعارهر شهروند یک نهال را به تحقق برسانیم.
 ظفری همچنین به ظرفیت بوستان‌ها و پارکهای شهرستان اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری 26 بوستان جدید به بوستان‌های شهرستان اضافه می‌گردد.
وی در انتها گفت: از مجموعه شبکه بهداشت و درمان، هیئت ورزش شهرستان و ورزش‌های همگانی به دلیل همکاری‌هایی که در زمینه پیاده روی هفتگی هر جمعه در جاده سلامت شهدا در باغ فردوس انجام داده‌اند تشکر می‌کنم و امروز شاهد این هستیم که پیاده روی در این جاده تبدیل به فرهنگ شده و روز به روز به شرکت کنندگان در پیاده روی افزوده می‌شود.

حجازی امام جمعه گچساران گفت: نباید اینگونه فکر کنیم که فقط دزدی کردن یا دروغ گفتن حرام است، ریختن زباله‌ها و صدمه به محیط زیست به زندگی و حیاط شهروندی، حقوق مومن را ضایع می‌کند.
حجازی در ادامه گفت: همه شهروندان باید در زمینه حفظ محیط زیست و نظافت شهر خود تلاش کنند.
محسن جعفری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با مدیریت ریزگردهای استان گفت: در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و تخریب جنگلها شاهد ورود ریزگرد در سطح استان بودیم و برنامه‌هایی را در حفاظت از منابع جنگلی و جلوگیری از تخریب منابع محیط زیست استان انجام دادیم.
جعفری اظهار داشت: مدیریت منابع آبی یکی از مسائل بسیار مهم است، تاکید ما این است که با کمک وزارت نیرو «حقابه» زیست محیطی تمام آب‌های سطحی در استان باید رعایت شود تا از خشک شدن منابع آبی کانون‌های ریزگرد محلی ایجاد نشود.

جعفری با تاکید بر شعار روز هوای پاک «هوای پاک، مسئولین، مردم» بر مشارکت مردمی اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته بحث تخریب جنگل‌ها در استان تشدید شده است، از همه شهروندان عزیز خواهشمندیم در زمینه حفاظت از منابع مشارکت کنند و اگر جایی تخریبی مشاهده می‌شود حتماً با مسئولان همکاری و همیاری را داشته باشند تا بیش از این دچار آسیب‌های داخلی و بیرونی نشویم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقش مسئولان در این زمینه چیست گفت: سعی کردیم با کمک وزارت نیرو، شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم نهاد منابع آبی را مدیریت کنیم و هم در زمینه کاشت درختان جنگلی هم امسال و هم سالهای گذشته برنامه جنگلانه را داشتیم اما مشارکت مردمی همواره نقش مهمی در زمینه حفاظت محیط زیست دارد.
محسن جعفری بر اهمیت نقش آموزش تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین نقشی که محیط زیست در زمینه آموزش پیگیر هست همکاری با اداره آموزش و پرورش است. اگر بخواهیم به‌صورت پایه‌ای در اموزش و فرهنگ سازی وارد شویم باید از ظرفیت آموزش و پرورش استفاده کنیم.
وی بیان کرد: در سطح ملی و استانی درسی به نام انسان و محیط زیست را داریم که در سطح مدارس آموزش داده می‌شود تا در نتیجه آن بتوانیم دانش آموزان آموزش دیده‌ای را در سطح جامعه داشته باشیم.
وی در انتها در پاسخ به این سوال که چرا اطلاع رسانی به شهروندان به خوبی انجام نمی‌گیرد و شهروندان از آلوده بودن هوا نااگاه هستند گفت: اولین ایرادی که وجود دارد این است که ما فاقد دستگاه‌های پایش هوا در سطح استان هستیم نکته دوم این هست که ما باید به اطمینان خاطر برسیم که هوا به لحاظ آلودگی به درجه‌ای رسیده که بخواهیم آن را اعلام کنیم، هرگاه پایداری هوای آلوده را داشته باشیم ما از طریق ستاد مدیریت بحران و استانداری اعلام می‌کنیم تا پیش بینی‌های لازم را دوستان در دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند.

بنا بر این گزارش، در انتهای مراسم از علی اکبر حیدری به پدر هوای پاک شهرستان گچساران معرفی و از وی تجلیل به عمل آمد.
حیدری روزنامه نگار روزنامه اطلاعات بوده است که از سال 1340 تا الان از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل استفاده می‌کند.
در این مراسم دانش آموزان با پلاکاردهایی با شعار هوای پاک و حفظ محیط زیست در حیاط مدرسه حاضر شدند، یک نهال در باغچه مدرسه کاشته شد، همچنین دانش آموزان ابتدایی با موضوع هوای پاک نقاشی‌هایی را کشیدند و به آنها جوایزی اهدا شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دقت لطفاً
Iran, Islamic Republic of
تیتر زدید : "دزدی فقط حرام نیست"!! در حالی که درستش اینه که "فقط دزدی حرام نیست".
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1