تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۴۰۶۵۹۵
در همایش شوراهای آموزش و پرورش مطرح شد
احمدی: آموزش و پرورش میخواهیم که یقه سفید تولید نکند / نگرانی استاندار از وجود بخارهای نفتی در مدارس
۰
کبنا ؛علی محمد احمدی قبل از ظهر امروز (یکشنبه 30 دیماه 97) همایش شوراهای آموزش و پرورش با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداران، مدیرکل آموزش و پرورش استان و جمع زیادی از مسوولان در سالن کنعانی یاسوج برگزار شد.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این همایش گفت: شورای آموزش و پرورش از مهمترین شوراهای است که در ساختار اداری و آموزشی کشور پیش بینی شده و در طول ۴۰ سال گذشته نظام جمهوری اسلامی تلاش کرده که در بعد کمی که افزایش فضای فیزیکی، پوشش آموزشی، تقویت و تولید محتوا و تقویت ساز و کارهای کمک آموزشی رشد این بخشها را محقق کند.
احمدی با بیان اینکه در بعد پوشش تحصیلی شاهدیم که در محرومترین نقاط کشور نیز بخش قابل توجه جمعیت جامعه هدف زیر پوشش برنامههای آموزشی قرار گرفتند، افزود: علیرغم همه تلاشهای انجام شده، با وضعیت مطلوب فاصله معنی دار داریم.
وی ابراز داشت: تجربه جهانی نشان داده که کشورهایی که امروز پیشرو بوده و از قدرت تولید بیشتر و تجربه دانشی بالاتر برخوردارند و در عرصههای مختلف حرفی برای گفتن دارند، به آموزش و پرورش اصالت دادهاند.
احمدی با اشاره به اینکه این اصالت نباید تنها در سخنرانیها، میزگردها و بیانیهها محدود شود، گفت: اصالت زمانی است که ما تمام توان نرم و سخت را بکاربگیریم و آموزش و پرورش اولویت اساسی ما باشد.
احمدی با بیان اینکه دنیا آرام آرام از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دیجیتال و اطلاعات محور نقل مکان میکند، خاطرنشان کرد: در سدههای گذشته هر یکصد سال یکبار یک انقلاب صنعتی رخ میداد و این انقلاب صنعتی سبک زندگی، نوع اقتصاد، نوع تعاملات و فهم مشترک بشری را تغییر میداد، اما در اقتصاد دیجیتال امروز این یکصد سال به ۵ سال محدود شده است.
وی افزود: هر پنج سال اندیشه نسلها عوض میشود و مانیز باید محتوا و سازوکار، نگاه و رویکردها را تغییر دهیم تا بتوانیم سبک زندگی جدید را برای جامعه تهیه کنیم.
احمدی خاطرنشان کرد: این طبیعی است که رسالت اصلی این تغییر مبتنی بر سرعت، بر عهده نظام آموزشی و آموزش و پرورش است.
استاندار گفت: این آموزش و پرورش است که باید از ابتدایی شروع کند و اگر در این دوره نتوانیم معلمی داشته باشیم که فهم درستی از تحولات نوین داشته باشد.
وی افزود: اگر این معلم را در اختیار نداشته باشیم، خمیر مایه طوری تنظیم میشود که دانش آموز نمیتواند تحولات جدید را به سرعت درک کند.
احمدی تصریح کرد: اگر معلم پایه معلمی باشد که تحولات پیرامونی را بداند، میتواند در نظم ذهنی به دانش آموز دادههایش را به گونهای منتقل کند که دانش آموز انسانی نو و توسعهای باشد.
استاندار گفت: باید نخبهترینها را انتخالب کنیم و برای جاهایی که قالب نگرفته استفاده کنیم و ما باید نظم پذیری، تعهد اجتماعی، جامعه پذیری، راستگویی و صداقت را در مدرسه ابتدایی یاد بدهیم.
احمدی عنوان داشت: اگر تواستیم چنین سرمایه گذاری را انجام دهیم و خشت اول را محکم بگذاریم، موفق میشویم و البته این موارد به معنای نفی دوره متوسطه و دیگر دورهها نیست، ولی گام اول بسیار مهم است.
احمدی افزود: محتوای کتابهای آموزشی ما باید به شکلی باشد که ریل را برای ۵ دهه آینده آماده کند.
استاندار تصریح کرد: اگر شوراهای آموزش و پرورش ما این ظرفیت را داشتند که چنین خوراکی را تهیه کنند، جامعه ما میتواند پیشرفت را با سرعت بیشتری در آینده درک کند.
وی افزود: باید شوراهای آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد.
استاندار تصریح کرد: رشد جمعیت در این چهار دهه ظرفیت سازی برای توسعه سخت و نرم را طلب میکند و قطعاً باید بار دانشی معلمان و همچنین ارتقای فضای فیزیکی و تجهیزات کمک آموزشی و تولید محتوا دو برابر شود.
استاندار با اشاره به اینکه یک درصد از تولید داخلی نمیتواند پوشش مناسبی برای تحقق رفع نیازها های بخش آموزش و پرورش را داشته به اسد، گفت: باید تلاش کنیم که منابع لازم که تنها اتکای به منابع دولتی نیست را تامین کنیم و از ظرفیتهای خیرین، سازمانهای مردم نهاد، کمکهای بین المللی و ... استفاده کنیم و این ظرفیتها را در سبد توسعهای قرار دهیم و بستر برای رشد دانش آموزان فراهم شود.
احمدی با بیان اینکه طرح تحول بنیادین، رتبه بندی معلمان، توسعه مهارت آموزی، آموزش مدیران و تغییر محتوای تحصیلی توسط دولت دنبال میشود، ابراز داشت: باید این مهم را سرعت ببخشیم و دیگر نمیتوانیم جوانان را به سبک و شیوه آموزشی گذشته وارد بازار کنیم.
استاندار افزود: امروز بازار، بازاری تقاضا محور است و عرضهای که با تقاضا انطباق دارد میتواند مفید واقع شود.
وی ابراز داشت: اگر دانشگاه، هنرستان و مراکز آموزشی نتواند منطبق با نیازهای جامعه تولید نیروی انسانی داشته باشد، این تولید به خیل یقه سفیدانی تبدیل میشود که مدرک دارند، اما فاقد مهارتند و در این سبک از آموزش و پرورش هزینه کرد بی نتیجه است.
استاندار گفت: باید آموزش و پرورشی داشته باشیم که تولید یقه سفید نکند و تولید نیرویی را انجام دهد. و با توجه به نیازهای جامعه قدرت انطباق داشته باشد.
احمدی گفت: در بعد بودجه آموزش و پرورش تلاشها انجام میشود که ارتقای ظرفیتها را داشته باشیم و گام به گام در حوزه نیازهای معیشتی معلمان، ساختار و زیرساختها و تولید محتوا تحولاتی ایجاد خواهد شد که اسناد بالادستی محقق شود.
اداره مدارس یک نفره با عقلانیت همخوانی ندارند
استاندار با اشاره به وضعیت استان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان ما استانی است که نسبت به بسیاری از استانهای کشور جمعیت روستایی بیشتری دارد و با توجه به پراکندگی جمعیت بردن امکانات آموزشی به همه روستاها تاحدودی مشکل است، موارد تک به تک دنبال میشود و تلاش خواهیم کرد که بستر مناسبی ایجاد شود.
احمدی گفت: اداره مدارس یکنفره با هیچ عقلانیتی همخوانی ندارد و ما بین حق برخورداری از آموزش حتی یک شهروند و کارآمد بودن نظام آموزشی گیر افتادهایم. باید بازنگری در شیوههای آموزشی داشته باشیم که تجمیع صورت بگیرد و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین، بانکها و بخشهای مختلف برای تقویت فضاهای آموزشی هدفگذاری شده است.
احمدی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانیهای من این است که درصد بالایی از مدارس ما از سوختهای فسیلی استفاده میکنند و اتفاقاتی که در کشور رخ میدهد نیز برای ما دلخراش است که نونهالان ما به دلیل فقدان امکانات دچار آتش سوزی شوند.
احمدی افزود: منابع موجود در اختیار آموزش و پرورش با نیازهای ما همخوانی ندارد و باید اولویتها مد نظر قرار بگیرد.
استاندار تصریح کرد: استاندارد سازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی موضوعی است که باید اولویت کوتاه مدت ما باشد و شورای آموزش و پرورش باید به این مهم توجه کند.
احمدی گفت: اگر بهترین جادهها را داشته باشیم، اما آموزش و پرورش ما باور نظم پذیری را به دانش آموزان منتقل نکند، آن جاده تبدیل به قتلگاه میشود و این آموزش و پرورش است که با تکیه بر معلمی که باورمند پرورش یافته باشد، میتواند این باور را رقم بزند.
احمدی تصریح کرد: منبع ما محدود و جمعیت زیاد است و آموزش و پرورش یک فرآیند پرهزینه و دیر بازده است که وقتی وارد مرحله بازدهی میشود، ارزش محصول و ستانده آن با هیچ محصولی قابل مقایسه نیست.
وی افزود: تحقق توسعه کشورهایی که به سرعت در اقتصاد دیجیتال تولید محتوا میکنند، در سایه صنایع سنگین نیست و این مهم در سایه مغرافزار است و این مغز افزار در حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این همایش گفت: شورای آموزش و پرورش از مهمترین شوراهای است که در ساختار اداری و آموزشی کشور پیش بینی شده و در طول ۴۰ سال گذشته نظام جمهوری اسلامی تلاش کرده که در بعد کمی که افزایش فضای فیزیکی، پوشش آموزشی، تقویت و تولید محتوا و تقویت ساز و کارهای کمک آموزشی رشد این بخشها را محقق کند.
احمدی با بیان اینکه در بعد پوشش تحصیلی شاهدیم که در محرومترین نقاط کشور نیز بخش قابل توجه جمعیت جامعه هدف زیر پوشش برنامههای آموزشی قرار گرفتند، افزود: علیرغم همه تلاشهای انجام شده، با وضعیت مطلوب فاصله معنی دار داریم.
وی ابراز داشت: تجربه جهانی نشان داده که کشورهایی که امروز پیشرو بوده و از قدرت تولید بیشتر و تجربه دانشی بالاتر برخوردارند و در عرصههای مختلف حرفی برای گفتن دارند، به آموزش و پرورش اصالت دادهاند.
احمدی با اشاره به اینکه این اصالت نباید تنها در سخنرانیها، میزگردها و بیانیهها محدود شود، گفت: اصالت زمانی است که ما تمام توان نرم و سخت را بکاربگیریم و آموزش و پرورش اولویت اساسی ما باشد.
احمدی با بیان اینکه دنیا آرام آرام از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دیجیتال و اطلاعات محور نقل مکان میکند، خاطرنشان کرد: در سدههای گذشته هر یکصد سال یکبار یک انقلاب صنعتی رخ میداد و این انقلاب صنعتی سبک زندگی، نوع اقتصاد، نوع تعاملات و فهم مشترک بشری را تغییر میداد، اما در اقتصاد دیجیتال امروز این یکصد سال به ۵ سال محدود شده است.
وی افزود: هر پنج سال اندیشه نسلها عوض میشود و مانیز باید محتوا و سازوکار، نگاه و رویکردها را تغییر دهیم تا بتوانیم سبک زندگی جدید را برای جامعه تهیه کنیم.
احمدی خاطرنشان کرد: این طبیعی است که رسالت اصلی این تغییر مبتنی بر سرعت، بر عهده نظام آموزشی و آموزش و پرورش است.
استاندار گفت: این آموزش و پرورش است که باید از ابتدایی شروع کند و اگر در این دوره نتوانیم معلمی داشته باشیم که فهم درستی از تحولات نوین داشته باشد.
وی افزود: اگر این معلم را در اختیار نداشته باشیم، خمیر مایه طوری تنظیم میشود که دانش آموز نمیتواند تحولات جدید را به سرعت درک کند.
احمدی تصریح کرد: اگر معلم پایه معلمی باشد که تحولات پیرامونی را بداند، میتواند در نظم ذهنی به دانش آموز دادههایش را به گونهای منتقل کند که دانش آموز انسانی نو و توسعهای باشد.
استاندار گفت: باید نخبهترینها را انتخالب کنیم و برای جاهایی که قالب نگرفته استفاده کنیم و ما باید نظم پذیری، تعهد اجتماعی، جامعه پذیری، راستگویی و صداقت را در مدرسه ابتدایی یاد بدهیم.
احمدی عنوان داشت: اگر تواستیم چنین سرمایه گذاری را انجام دهیم و خشت اول را محکم بگذاریم، موفق میشویم و البته این موارد به معنای نفی دوره متوسطه و دیگر دورهها نیست، ولی گام اول بسیار مهم است.
احمدی افزود: محتوای کتابهای آموزشی ما باید به شکلی باشد که ریل را برای ۵ دهه آینده آماده کند.
استاندار تصریح کرد: اگر شوراهای آموزش و پرورش ما این ظرفیت را داشتند که چنین خوراکی را تهیه کنند، جامعه ما میتواند پیشرفت را با سرعت بیشتری در آینده درک کند.
وی افزود: باید شوراهای آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد.
استاندار تصریح کرد: رشد جمعیت در این چهار دهه ظرفیت سازی برای توسعه سخت و نرم را طلب میکند و قطعاً باید بار دانشی معلمان و همچنین ارتقای فضای فیزیکی و تجهیزات کمک آموزشی و تولید محتوا دو برابر شود.
استاندار با اشاره به اینکه یک درصد از تولید داخلی نمیتواند پوشش مناسبی برای تحقق رفع نیازها های بخش آموزش و پرورش را داشته به اسد، گفت: باید تلاش کنیم که منابع لازم که تنها اتکای به منابع دولتی نیست را تامین کنیم و از ظرفیتهای خیرین، سازمانهای مردم نهاد، کمکهای بین المللی و ... استفاده کنیم و این ظرفیتها را در سبد توسعهای قرار دهیم و بستر برای رشد دانش آموزان فراهم شود.
احمدی با بیان اینکه طرح تحول بنیادین، رتبه بندی معلمان، توسعه مهارت آموزی، آموزش مدیران و تغییر محتوای تحصیلی توسط دولت دنبال میشود، ابراز داشت: باید این مهم را سرعت ببخشیم و دیگر نمیتوانیم جوانان را به سبک و شیوه آموزشی گذشته وارد بازار کنیم.
استاندار افزود: امروز بازار، بازاری تقاضا محور است و عرضهای که با تقاضا انطباق دارد میتواند مفید واقع شود.
وی ابراز داشت: اگر دانشگاه، هنرستان و مراکز آموزشی نتواند منطبق با نیازهای جامعه تولید نیروی انسانی داشته باشد، این تولید به خیل یقه سفیدانی تبدیل میشود که مدرک دارند، اما فاقد مهارتند و در این سبک از آموزش و پرورش هزینه کرد بی نتیجه است.
استاندار گفت: باید آموزش و پرورشی داشته باشیم که تولید یقه سفید نکند و تولید نیرویی را انجام دهد. و با توجه به نیازهای جامعه قدرت انطباق داشته باشد.
احمدی گفت: در بعد بودجه آموزش و پرورش تلاشها انجام میشود که ارتقای ظرفیتها را داشته باشیم و گام به گام در حوزه نیازهای معیشتی معلمان، ساختار و زیرساختها و تولید محتوا تحولاتی ایجاد خواهد شد که اسناد بالادستی محقق شود.
اداره مدارس یک نفره با عقلانیت همخوانی ندارند
استاندار با اشاره به وضعیت استان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان ما استانی است که نسبت به بسیاری از استانهای کشور جمعیت روستایی بیشتری دارد و با توجه به پراکندگی جمعیت بردن امکانات آموزشی به همه روستاها تاحدودی مشکل است، موارد تک به تک دنبال میشود و تلاش خواهیم کرد که بستر مناسبی ایجاد شود.
احمدی گفت: اداره مدارس یکنفره با هیچ عقلانیتی همخوانی ندارد و ما بین حق برخورداری از آموزش حتی یک شهروند و کارآمد بودن نظام آموزشی گیر افتادهایم. باید بازنگری در شیوههای آموزشی داشته باشیم که تجمیع صورت بگیرد و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین، بانکها و بخشهای مختلف برای تقویت فضاهای آموزشی هدفگذاری شده است.
احمدی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانیهای من این است که درصد بالایی از مدارس ما از سوختهای فسیلی استفاده میکنند و اتفاقاتی که در کشور رخ میدهد نیز برای ما دلخراش است که نونهالان ما به دلیل فقدان امکانات دچار آتش سوزی شوند.
احمدی افزود: منابع موجود در اختیار آموزش و پرورش با نیازهای ما همخوانی ندارد و باید اولویتها مد نظر قرار بگیرد.
استاندار تصریح کرد: استاندارد سازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی موضوعی است که باید اولویت کوتاه مدت ما باشد و شورای آموزش و پرورش باید به این مهم توجه کند.
احمدی گفت: اگر بهترین جادهها را داشته باشیم، اما آموزش و پرورش ما باور نظم پذیری را به دانش آموزان منتقل نکند، آن جاده تبدیل به قتلگاه میشود و این آموزش و پرورش است که با تکیه بر معلمی که باورمند پرورش یافته باشد، میتواند این باور را رقم بزند.
احمدی تصریح کرد: منبع ما محدود و جمعیت زیاد است و آموزش و پرورش یک فرآیند پرهزینه و دیر بازده است که وقتی وارد مرحله بازدهی میشود، ارزش محصول و ستانده آن با هیچ محصولی قابل مقایسه نیست.
وی افزود: تحقق توسعه کشورهایی که به سرعت در اقتصاد دیجیتال تولید محتوا میکنند، در سایه صنایع سنگین نیست و این مهم در سایه مغرافزار است و این مغز افزار در حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است.