تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : ۴۰۶۵۳۶
کبنا گزارش می‌دهد

باد باران با کهگیلویه و بویراحمد چه کرد / گرد و خاک در گچساران بلند شد / قطعی مکرر برق / رانش زمین در محورها / راه‌های روستایی بویراحمد زیرسازی مناسب ندارند ( + تصاویر)

۰
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مناطق سردسیری به دلیل موقعیت جغرافیایی در هنگام بارش نزولات آسمانی، باد و باران دچار مشکلات زیادی می‌شود که قاعدتاً باید تدابیر بیشتری برای این استان شود.
شهر یاسوج هنگام بارندگی به شهر دریاچه‌ها تبدیل می‌شود و می‌توان با چند اقدام جلوی این کار را گرفت.
آخرین تغییرات بارش های کهگیلویه و بویراحمد 2 سامانه اخیر تا ساعت 18 و 30 عصر پنجشنبه 27 دی ماه 97، جاورده 151.4، منصور خانی کاکان 120، قلعه رئیسی 114، لنده 112، ماشمی زیلایی 100، سرآسیاب یوسفی 100، قلعه دختر 90، یاسوج 87.5، سرفاریاب 83، سی سخت 71.7،باشت 67، بوستان 67، سوق 59، دهدشت 51.4، لیکک 48.9، چرام 42، دوگنبدان 26.5 و امامزاده جعفر 26.3 میلیمتر باران بارید.

میزان خسارت های بارندگی اخیر در کهگیلویه و بویراحمداعلام شود
وحید محمدی تبار روز پنجشنبه(27 دی‌ماه 97) در نشست شورای مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: تا یک هفته آینده فرمانداران شهرستان های هشت گانه این استان برآورد خسارت های وارده را به صورت فنی و اعتباری به مدیریت بحران استان اعلام کنند.
وی افزود: شدت بارندگی های اخیر به گونه ای بوده که به بخش های مختلف از جمله کشاورزی، حمل و نقل و زیرساختی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهرستان کهگیلویه و شهر یاسوج خسارت وارد شده است.
به گفته محمدی تبار از سوی سازمان مدیریت بحران کشور مبلغ 2 هزار و 70 میلیارد ریال در قالب تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله زدگان در شهرهای مختلف استان ابلاغ شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پس از اعلام میزان خسارت بارندگی های اخیر این استان از سوی فرمانداران هشت گانه پیگیری ها و رایزنی ها برای جذب حداقل یک هزار میلیارد ریال اعتبارات بحران از سازمان مدیریت بحران کشور انجام می شود.
افزون بر یک هزار و 600 میلیارد ریال از این میزان خسارت وارده در بخش منازل مسکونی بوده که عمده آنها در روستاهای شهرستان های بویراحمد و دنا است.
بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداری شمار منازل مسکونی خسارت دیده در 2 شهرستان بویراحمد و دنا بر اثر زلزله های اخیر به ویژه در روستاها افزون بر پنج هزار مورد بوده است که 10 تا بالای 90 درصد خسارت دیده اند.
از زمان بروز زمین لرزه ها 25 تیم ارزیاب پنج نفره از کارشناسان دستگاه های متولی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئولیت ارزیابی و کارشناسی از منازل مسکونی در استان را بر عهده گرفته بودند که بر اساس اعلام آنها بیش از سه هزار و 800 واحد مسکونی خسارت دیده ، دچار تخریب و ترکیدگی شدید شناسایی شد.
بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد بر اثر بروز 43 زمین لرزه در ماه های اردیبهشت و خرداد سال جاری در شهرستان های بویراحمد و دنا 280 نفر نیز مصدوم شدند.
از مجموع 43 زمین لرزه رخ داده در این مدت یک مورد بالای 5 ریشتر ، سه مورد بین چهار تا 5 ریشتر، سه مورد بین سه تا چهار و مابقی نیز کمتر از سه ریشتر بود.
راه 100 روستا مسدود شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بارش شدید باران در شبانه روز گذشته سبب مسدود شدن راه ارتباطی بیش از 100 روستای این استان شده است.
علی خوان پایه اظهار داشت: هم اینک راهداران در برخی از جاده های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد مشغول ریزش برداری و بازگشایی راه ها هستند.
وی افزود: تاکنون راه ارتباطی 50 روستا در بخش مارگون شهرستان بویراحمد، 35 روستا در شهرستان کهگیلویه و 15 روستا در شهرستان لنده به سبب بارش برف و باران مسدود شده است.
خوان پایه بیان کرد: راه ارتباطی برخی از روستاهای بخش مارگون و دهستان زیلایی در شهرستان بویراحمد و لوداب نیز مسدود است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: خاکی بودن و نبود زیرسازی مناسب جاده های روستایی به مسدود شدن راه های روستایی این استان کمک می کند.
وی افزود: جاده های ارتباطی برخی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد نیز به دلیل جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها دچار خسارت شده است.
خوان پایه ابراز داشت: با وجود بارش سنگین باران از شب گذشته تاکنون و تلاش راهداران هم اینک تردد در تمامی جاده های اصلی و فرعی استان روان گزارش شده است.
وی گفت: 23 راهدارخانه ثابت و سیار در جاده های ارتباطی این استان در حال خدمت‌رسانی به رانندگان هستند.
خوان پایه اظهار داشت: خدمات رسانی با 200 دستگاه وسیله نقلیه سبک، نیمه سنگین و سنگین در جاده‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است.
وی افزود: در این راهدارخانه‌ها بیش از 250 نفر آماده باش و 100 نفر نیروی پشتیبان برای ارائه خدمت به مسافران در عملیات‌های راهداری زمستانه مستقر هستند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 79 گردنه با 2 هزار و 846 کیلومتر جاده و 66 نقطه به طول 327 کیلومتر محور برفگیر است.
این استان حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
بیش از 44 درصد جمعیت افزون بر 723 هزار نفری این استان در روستاها ساکن هستند.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است که حدود 700 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارد.
یخ‌زدگی در برخی نقاط استان
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مجموع بارش های 2 سیستم اخیر کهگیلویه و بویراحمد تا ساعت 18 و 30 دقیقه پنج شنبه 27 دی ماه 97 در برخی نقاط بیش از 151 میلیمتر گزارش شد.
رضا کاکاوند افزود: کاهش محسوس دما همزمان با عبور سامانه بارشی بین 8 تا 12 درجه سانتی گراد و پدیده یخبندان دور از انتظار نخواهد بود.
وی بیان کرد: بارش برف و باران تا پنج شنبه هفته بعد در سطح استان قبل انتظار نیست. کاکاوند تصریح کرد: از امشب تا فردا عصر پدیده گرد و خاک در استان بویژه مناطق گرمسیری پیش بینی می شود.
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین در برخی نقاط استان و گردنه ها،مناطق کوهستانی و بویژه مناطق گرمسیری استان مه شامگاهی و صبحگاهی پیش بینی می شود.
وی به شهروندان توصیه کرد که کاهش دما و سرما و یخ زدگی معابر عمومی و جاده ها را در طی هفته پیش رو جدی بگیرند.

سیل راه 85 روستای دیشموک را مسدود کرد
به دلیل بارندگی شدید و سیلابی شدن رودخانه ها و دره های فصلی تمام راه های ارتباطی 85 روستا دیشموک با مرکز این بخش مسدود شده است.
دیشموک یکی از محروم ترین شهر های 17 گانه استان است که از بسیار از امکانات اولیه محروم است.
عمق محرومیت در این بخش از نبود راه های ارتباطی مناسب تا مراکز بستر درمانی و دیگر امکانات اولیه زندگی است زیاد است.
بخشدار دیشموک شدت بارندگی در بخش دیشموک را تهدید زا دانست و گفت: تمام راه های ارتباطی این بخش مسدود شده است.
صفا حبیبی افزود: بیشتر راه های روستایی بخش دیشموک به علت خاکی و شوسه بودن دچار خسارت شدید شدند.
وی اظهار کرد: به علت رانش زمین بخش زیادی از زمین های کشاورزی روستای انجیره نیز دچار خسارت شد.
حبیبی با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر خسارات مالی و جانی به بخشداری ارائه نشد گفت: درصورت ادامه بارندگی با همین شدت اوضاع این بخش بحرانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه هیچ گونه امکانات راهداری برای بازگشایی موقت راها در این بخش مستقر نیست تصریح کرد: نیاز است مسئولان استانی در این راستا اکیپ های راهداری را در این بخش مستقر کنند.
بخش دیشموک با 23 هزار نفر جمعیت و 85 روستا در 85 کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
پیش از این معاون راهداری و حمل و نقل پایانه های کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: بارش شدید باران در شبانه روز گذشته سبب مسدود شدن راه ارتباطی بیش از 100 روستای این استان شده است.
محمد نصیری راد افزود: در تمامی محور های کهگیلویه و بویراحمد بارش شدید باران وجود دارد که در برخی از مناطق سبب ریزش و رانش زمین در این محور ها شده است.
وی افزود: هم اینک راهداران در برخی از محور های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد مشغول ریزش برداری و بازگشایی جاده ها هستند.
نصیری راد تصریح کرد: تاکنون راه ارتباطی 50 روستا در بخش مارگون شهرستان بویراحمد، 35 روستای شهرستان کهگیلویه و 15 روستا در شهرستان لنده به علت بارش برف و باران مسدود شده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 79 گردنه با 2 هزار و 846 کیلومتر جاده و 66 نقطه به طول 327 کیلومتر محور برفگیر است.
این استان حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یکهزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
بیش از 44 درصد جمعیت افزون بر 723 هزار نفری این استان در روستاها ساکن هستند.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که حدود 700 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارد.
23 راهدارخانه ثابت و سیار در محورهای مواصلاتی این استان در حال خدمت‌رسانی به رانندگان هستند.
خدمات رسانی با 200 دستگاه وسیله نقلیه سبک، نیمه سنگین و سنگین در جاده‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است.
در این راهدارخانه‌ها بیش از 250 نفر آماده باش و 100 نفر نیروی پشتیبان برای ارائه خدمت به مسافران در عملیات‌های راهداری زمستانه مستقر هستند.


 گرد و خاک دید افقی را در دوگنبدان کاهش داد
 کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرد و خاک دید افقی در شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران را به 500 متر کاهش داد.
ولی بهره مند اظهار داشت: گرد و خاک همچنین باعث کاهش دید افقی در دهدشت به یک هزار متر شده است.
وی بیان کرد: گرد و خاک از عصر روز گذشته از کشورهای عراق و عربستان وارد کهگیلویه و بویراحمد شده است.
به گفته بهره مند کاهش دید افقی بر اثر گرد و خاک تا امشب در این شهرها ادامه دارد.
از ابتدای سال 1396 تا پایان فروردین 1397، 206 روز با پدیده ریزگرد در ایستگاه‌های دوگنبدان، امامزاده جعفر، یاسوج، دهدشت و سی سخت در این استان ثبت شده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از کاهش دید افقی در ایستگاه های لیکک و امامزاده جعفر خبر داد.
وی ابراز داشت: کاهش دید افقی در منطقه امامزاده جعفر بامداد امروز به 200 متر رسید.
بهره مند افزود: دلیل کاهش دید در ایستگاه امامزاده جعفر بیشتر مه است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دید افقی در شرایط عادی 10 هزار متر است.
بهره مند کاهش دما را از دیگر پدیده های هواشناسی ذکر کرد و گفت: دمای هوای شهرهای یاسوج و سی سخت در بامداد امروز به ترتیب به 3 و 5 درجه سانتیگراد زیر صفر رسیده است.
وی دمای هوای ایستگاه های گرمسیری امامزاده جعفر، لیکک و دهدشت را به ترتیب 2 و 2.4 درجه سانتیگراد اعلام کرد.

قطعی مکرر برق در مناطق مختلف استان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت:باتلاش نیرو‌های امدادی این شرکت، خاموشی‌ها در حال رفع است.
آقای راهزادی با بیان اینکه رفع مشکل برق در شرایط جوی نامناسب، بسیار دشوار وخطرساز است افزود: کارکنان این شرکت با تلاش مضاعف و باهدف رفع خاموشی‌ها تلاش کردند این خاموشی‌ها به حداقل برسد.
با وجود تلاش مضاعف کارکنان شرکت برق استان به هنگام ارسال خبر برق برخی از مناطق شهر یاسوج قطع شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1