کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

گفت‌وگویی با زنی که از 38 فرزند مراقبت می‌کند / آتش تنگدستی و سپید «شریفی» ( + تصاویر )

26 دی 1397 ساعت 17:09

این مرکز یکی از بهترین مراکز توانبخشی معلولین ذهنی جسمی (پسرانه) استان و منطقه جنوب کشور می‌باشد که در یک مکان مناسب، تمیز و امن و با ارائه بهترین خدمات آموزشی، بهداشتی و مراقبتی ظرفیت پذیرش 50 معلول جسمی و ذهنی را دارد و به دلیل تلاش مدیر و پرسنل «سپید» در حال ترفیع درجه است.


تصمیم گرفتم که به مناسبت روز پرستار و ولادت بانوی صبر و استقامت، تنها پرستار شب زنده دار نهضت عاشورا و جان فدای حضرت سجاد(ع) سری به یکی از مراکز توانبخشی شهر یاسوج بزنم، شنیده بودم که در این مراکز افرادی هستند که به دلیل ناتوانی جسمی و مشکلات ذهنی شرایط سختی دارند به طوریکه این افراد توان حتی نظافت و بهداشت خود را ندارند، وقتی به مرکز توانبخشی معلولین ذهنی جسمی (پسرانه) شبانه روزی «سپید» واقع در روستای «نرگاه» رسیدم، درب مرکز توانبخشی محل نگهداری افراد ناتوان جسمی و ذهنی وقتی باز شد، چهره های بشاش و خندانی را دیدم که همگی به استقبالم آمدند و هر کسی  به من که می‌رسید، دست می‌داد و سلام می کرد. با خودم فکر می کردم خدایا چگونه این افراد را ناتوان ذهنی می‌خواند در حالی که معرفتشان از بعضی آدم های مدعی بیشتر بود.
کمی جلوتر رفتم، خانم «پریوش شریفی» که مسوولیت این افراد را برعهده داشت را دیدم که در بین جمعی دیگری از این بچه ها نشسته و با مهربانی با آنها حرف می زند. شریفی چند سالی است که مدیریت مرکز توانبخشی «سپید» را برعهده گرفته است به قول خودش 38 «گل» خدا به او داده و از بابت این نعمت های الهی شاکر است.
بعد از سلام و احوال پرسی به دفتر مدیر این مرکز توانبخشی رفتم، همزمان که نشسته بودم، این حکایت سعدی به ذهنم آمد که «درویشی را شنیدم که در آتش تنگدستی می سوخت و وصله بر لباس همی ‌دوخت و تسکین خاطر مسکین را همی ‌گفت؛
به نان قناعت کنیم و جامه دلق
که بار محنت خود به که بار منت خلق
کسی گفتش: چه نشینی که فلان درین شهر طبعی کریم دارد و کرمی عمومی، درون به خدمت آزادگان بسته و بر در دلها نشسته. اگر بر صورت حال تو چنانکه هست آگاهی یابد پاس خاطر عزیزان داشتن منت دارد و غنیمت شمارد. گفت خاموش که در پسی مردن به که حاجت پیش کسی بردن.
همه رقعه دوختن به و الزام کنج صبر
کز بهر جامه رقعه بر خواجگان نبشت
حقا که با عقوبت دوزخ برابر است
رفتن به پایمردی همسایه در بهشت
سر صحبت با «پریوش شریفی» مدیر مرکز توانبخشی معلولین ذهنی «سپید» باز شد، او گفت: در سال 94 مسوولیت این مرکز به من سپرده شد و روزهای اول که به مرکز آمدم، وقتی می دیدم  که چرا یک انسان و فردی باید حتی از انجام بهداشتش عاجز باشد، ناراحت می شدم تا جایی که دچار افسردگی شدم.
«شریفی» ادامه داد: کم کم به بچه های ساکن «سپید» علاقمند شدم و الان اگر روزی آنها را نبینم، مثل اینکه چیزی را از دست داده ام. وقتی برای این بچه ها که به لحاظ ذهنی و جسمی ناتوان هستند، کاری را انجام می دهم. تمام وجودم رضایت و خوشحالی حاکم می شود. دلم می خواهد که همیشه کنار آنها باشم. بچه های با معرفت و با محبتی هستند که گاهی به دلیل نیاز شدید به عاطفه از سوی خانواده و بستگانش در لاک خودشان فرو می روند.
وی افزود: متأسفانه خانواده های این بچه ها گاهی تا ما‌ه‌ها احوال آنان را نمی پرسد و این یک آسیب جدی هست و این افراد نیاز شدید به عاطفه خانواده هاشان دارند. من حقیقتاً از خانواده این بچه ها گلایه مند هستم که چرا اینقدر دیر سراغ فرزندان خود را می گیرند.
مدیر مرکز توانبخشی معلولین ذهنی جسمی (پسرانه) شبانه روزی «سپید» در ادامه به مشکلات نگهداری از معلولین ذهنی و جسمی اشاره می کند و می گوید: اولاً بگویم خدمت به این افراد یک لطف الهی هست و من خیلی خوشحالم که در خدمت بچه های خودم در «سپید» هستم. نگهداری از آنها دشوار است به این دلیل که آنها هیچ توانایی از خودشان ندارند. ادرارشان را نمی توانند، کنترل کنند و ما گاهی مجبور هستیم دو روزی یک بار و یا روزی یک بار آنها را حمام کنیم. مو و ناخن آنها را مرتب اصلاح می کنیم.
وی ادامه داد: هر روز آسایشگاه را با موادهای ضدعفونی و استاندارد تمیز نگه می داریم، و اگر این کار را انجام ندهیم، شاید هیچ کسی توانایی ایستادن در محل نگهداری این بچه های مهربان را نداشته باشد. این بچه ها نمی توانند ادرار خودشان را کنترل کنند.
در ادامه مدیر مرکز توانبخشی معلولین ذهنی جسمی (پسرانه) شبانه روزی «سپید» می‌گوید: از تخت های مناسب برای نگهداری از آنان استفاده می کنیم و سعی کرده ایم که محیط مناسب و در شأنی را برای این بچه ها فراهم کنیم.
شریفی به تغذیه اهالی مرکز توانبخشی هم اشاره و بیان می کند؛ زیر نظر کارشناس تغذیه در هر وعده غذایی، از بچه های مرکز پذیرایی می‌کنیم.
وی به موضوع گرانی کالاها هم گریزی می زند و می گوید: ما قبلاً برنج و سایر اقلام اساسی را با قیمت های پایین تری خریداری می کردیم، اما الان مجبور هستیم که با قیمت های بیشتری این کالاها را خریداری کنیم.
شریفی همچنین تحریم ها و فشارهای اقتصادی را بر کمبود داروهای این مرکز بی‌تاثیر ندانست و گفت: ما گاهی هم با مشکل دارو مواجه هستیم که لازم است مسوولان مربوطه در خصوص داروی بیماران خاص و افرادی همچون این بچه ها که در یک مرکز توانبخشی تحت مراقبت هستند، تصمیم بهتری اتخاذ کنند که در سریعترین زمان و دسترسی بهتر بتوانیم داروی آنان را فراهم کنیم.
مدیر مرکز توانبخشی در ادامه افزود: پزشک متخصص، پزشک عمومی و پرستار در وقت‌های مختلفی معلولین مرکز توانبخشی «سپید» را مورد معاینه و ارزیابی پزشکی قرار می‌دهند و معاینه این بچه‌ها به طور مرتب و زمان معین انجام می‌گیرد و در صورت نیاز آنان را مورد بستری و تحت درمان بیشتر قرار می‌دهیم.
وی به عدم آگاهی و توانایی برخی والدین هم گریزی زد و گفت: متأسفانه برخی والدین در دادن داروهای این افراد به دلیل شرایط جسمی که دارند، سهل انگاری می‌کنند که هم ما و هم خودشان را به زحمت می‌اندازند و این کار موقعی انجام می‌گیرد که افراد معلول در مرخصی بسر می‌برند.
شریفی گفت: مرکز توانبخشی «سپید» 6 نیروی مراقب دارد که در دو شیفت سه نفره از بچه‌ها نگهداری می‌کنند و مرکز همچنین راننده و آشپز هم دارد.
مدیر مرکز توانبخشی معلولین ذهنی جسمی (پسرانه) شبانه روزی «سپید» در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم، این است که ما «ساختمانی» که از این بچه ها نگهداری کنیم، نداریم و اجاره هستیم. وقتی در این مکان فعلی قرار گرفتیم، کلی هزینه کردیم تا محیط را مناسب با شرایط این معلولین آماده کنیم و الان با صاحب خانه هم آنقدر کلنجار می رویم که کرایه خانه را افزایش ندهد.
وی افزود: هر وقت خواستیم که از اینجا برویم، مجبور هستیم که خانه را به حالت اول برگردانیم و هزینه زیادی نیز در بر دارد.
شریفی اظهار داشت: برای گرفتن قطعه زمینی جهت ساخت یک مرکز توانبخشی با مدیران و مسوولان مربوطه نیز رایزنی کردم، اما متأسفانه هنوز به نتیجه خاصی در این خصوص نرسیده ام. امیدوارم مسوولان به کمک ماها بیایند تا بتوانیم خدمات بهتری به این بچه ها ارائه دهیم.
وی مشارکت خیرین و مردم را در این امور ضروری دانست و از رسانه ها خواست تا توجه خیرین و مردم را به مراکز توانبخشی جلب کنند و این فرهنگ سازی شود.
مرکز توانبخشی معلولین ذهنی جسمی (پسرانه) شبانه روزی «سپید» در پایان گفت: یارانه نگهداری از معلولین ذهنی و جسمی در مراکز توانبخشی بر اساس سال قبل محاسبه می شود و این در حالی است که گرانی در بازار بیداد می‌کند و دولت و مسوولان باید در این زمینه هم چاره‌اندیشی کنند. بنده از همکاری همه مسوولان بهزیستی استان به خصوص آقای افشارمهر قدردانی و تشکر می‌کنم.
این مرکز یکی از بهترین مراکز توانبخشی معلولین ذهنی جسمی (پسرانه) استان و منطقه جنوب کشور می‌باشد که در یک مکان مناسب، تمیز و امن و با ارائه بهترین خدمات آموزشی، بهداشتی و مراقبتی ظرفیت پذیرش 50 معلول جسمی و ذهنی را دارد و به دلیل تلاش مدیر و پرسنل «سپید» در حال ترفیع درجه است.


کد مطلب: 406474

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/406474/2/گفت-وگویی-زنی-38-فرزند-مراقبت-می-کند-آتش-تنگدستی-سپید-شریفی-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1