تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۴۰۶۲۴۶
در نشست هماهنگی برگزاری جشنواره مطرح شد

برابری‌های جنسیتی در چهارمین جشنواره مشک و ملار

۱
کبنا ؛به گزارش کبنا؛ فرماندار شهرستان گچساران امروز (سه‌شنبه 18 دی) در نشست هماهنگی برگزاری جشنواره مشک و ملار که با حضور هیئت برگزاری همایش، رئیس دفتر نماینده، بخشداران و دهیاران برگزار شد، گفت: برای چهارمین سال است که جشنواره فرهنگی ورزش‌های بومی محلی مشک و ملار در شهرستان برگزار می‌شود.
عبدالرحیم رحیمی ادامه داد: این جشنواره در همه استان‌های کشور برگزار می‌شود، نباید عده‌ای این‌گونه جشنواره‌ها را به مسائل سیاسی ربط دهند.
وی بیان داشت: تنها تفاوت جشنواره‌ها در انتخاب اسامی آن‌هاست که بر اساس سبقه و نمادهای تاریخی و فرهنگی هر شهری متفاوت انتخاب می‌شود. مشک و ملار نیز از نمادهای فرهنگی شهرستان و استان ما است و باید از این طریق در احیاء این نمادها بکوشیم.
رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی، محلی شهرستان گچساران بابیان اهمیت زنده نگاه‌داشتن ورزش بومی محلی گفت: ورزش بومی محلی هویت و شناسنامه ورزش محلی ماست، جای بسی تأسف است که بازی هفت‌سنگ ما را کشور کره به نام خود ثبت کرده است.

ملک‌زاده: هنوز هزینه مسابقات سال گذشته پرداخت‌نشده است
قدرت اله ملک‌زاده در ادامه بیان داشت: حدود 2 سال است که یک ریال در هیئت ورزش گچساران و باشت نرفته است، گچساران 45 دهیار دارد، چطور جوابگوی دهیاران باشم. هنوز هزینه مسابقات مشک و ملار سال گذشته پرداخت‌نشده است و برای برخی وسایلی که خریده‌ایم هنوز بدهکار فروشنده وسایل ورزشی هستیم.
وی به مشکلات پیش روی هیئت ورزش اشاره کرد و گفت: برای آنکه ورزش ما سازمان‌یافته شود و بتوانیم آن‌ها را به سازمان ورزش معرفی کنیم باید هزینه‌ای در اختیار داشته باشیم و ورزشکاران را بیمه ورزشی کنیم.
حشمت دشتی رئیس دفتر نماینده شهرستان گفت: زنده نگاه‌داشتن زبان لری و تلاش برای احیاء فرهنگ و هویت استان کهگیلویه و بویراحمد را باید در نظر داشته باشیم، ضمن آنکه اگر جامعه با همین روند پیش برود و استفاده از زبان لری کم شود تا 50 سال آینده این زبان از بین می‌رود.
دشتی در ادامه گفت: جهت ایجاد هماهنگی‌ها لازم است کمیته برگزاری مسابقات از 4 حوزه شهرستان گچساران، باشت و بوستان را تشکیل دهیم. همچنین برگزارکننده همایش خانه هنرمندان شهرستان گچساران است.
دشتی بیان داشت: افتتاحیه بازی‌های مشک و ملار در منطقه شلالدان با حضور نماینده شهرستان و حضور احتمالی چند میهمان خارج از استان انجام می‌گیرد. همچنین تلاش ما این است که مسابقات پیش رو را از حالت تشریفاتی خارج کنیم، این‌گونه نباشد که یک روستا هیچ تیمی نداشته باشد و یک روستا چند تیم به مسابقات بفرستد.
وی در انتهای سخنانش گفت: جهت برگزاری بهتر مسابقات و حفظ امنیت بازی‌ها مسابقات را به‌صورت متمرکز برگزار می‌کنیم تا از ایجاد مشکلات احتمالی پیشگیری کنیم.
امیرحسین نوروزی رئیس هیئت‌مدیره خانه هنرمندان بابیان اینکه این نشست با استقبال بسیار خوب دهیاران و شوراهای روستاها انجام پذیرفت اظهار داشت: با توجه به اینکه این جشنواره در دو بخش ورزشی و فرهنگی برگزار می‌گردد گفت: درصدد هستیم با کمک دهیاران و شوراهای روستاها جشنواره امسال را با سازوکار بهتر و شیوه‌ای جدید برگزار کنیم.
نوروزی در خصوص چگونگی برگزاری چهارمین دوره این جشنواره گفت: جشنواره در بخش ورزشی در 8 رشته الختر، کلکله برد، چوگو، طناب‌کشی، گرنا، فوتسال، والیبال و همراه با مسابقات آشپزی به‌طور متمرکز در سه منطقه و با حضور روستاییان عزیز برگزار خواهد شد.
نوروزی در ادامه اظهار داشت: افتتاحیه این جشنواره در بهمن‌ماه و اختتامیه آن نیز در ایام نوروز 98 برگزار خواهد شد.
آرش کنار کوهی عضو دبیرخانه جشنواره مشک و ملار بیان داشت: رشته آشپزی مختص بانوان نیست و آقایان نیز می‌توانند در این مسابقه شرکت داشته باشند.
وی در ادامه گفت: بانوان در همه رشته‌های ورزشی و بدون محدودیت می‌توانند در مسابقات شرکت کنند. سال گذشته نیز روستاهای بویراحمد گرمسیر تیم فوتسال بانوان داشتند.
در این جلسه برای حل مشکلات احتمالی جشنواره پرسش و پاسخ صورت گرفت و در انتها اعضای کمیته مسابقات انتخاب و معرفی شد. همچنین مطرح شد مسابقات باشت و بوستان به دلیل مشکلات رفت‌وآمد، در همان منطقه باشت برگزار می‌شود.
به گزارش دبیرخانه این جشنواره، حدود 900 شرکت‌کننده و در قالب 28 تیم از روستاهای گچساران در این مسابقات شرکت داشتند و پیش‌بینی می‌شود چهارمین دوره مسابقات با استقبال بیشتری مواجه شود.


=================
خبر از سیده زهرا حسینی‌فر
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

شوراهای اسلامی روستاهای گچساران باشت
Iran, Islamic Republic of
شوراها رابه این علت دعوت نکردند چون بیشتر انها مخالف بودند واما دهیاران ران که دعوت کردند به این علت است که میخواهند از انها کمک مالی بگیرند اما ان دهیاری که بدون مصوبه شورا بخواهد کمک کند خلاف قانون بودجه دهیاری می باشد مسولین نظارتی اقدام کنند حال بعض از دهیاران به خاطر ترس وسیاسی بازی هزینه پرداخت میکنندیا به انه میگویند که چطور سند بزنند
روستا
Iran, Islamic Republic of
کاملا درست است درود بر شما
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1