کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه یاسوج با معاون قوه قضائیه مطرح شد

سوالات تند دانشجویان یاسوج از معاون قوه قضائیه / تعبیر لجن‌نامه را برای برجام نمی‌پسندم / از 3 هزار میلیاردی خاوری تا پرونده برادر رئیس جمهور و معاون اول و محاکمه رئیس دولت دهم

9 دی 1397 ساعت 19:57

معاون فرهنگی قوه قضائیه نیز گفت: برخورد با آقای ظریف وزیر امور خارجه قدری ظریف است، سخنان ایشان کاملاً بر خلاف مصالح کشور و سخنان بی پایه بود و تردیدی در آن نیست. اتهاماتی در اذهان عمومی در باره نظام مطرح شد و بهترین رفتار در این رابطه پاسخ به این اتهامات در اذهان عمومی بود. نهایتاً آقای ظریف که سند و آماری هم نداشت، نظام او را مجبور کرد که عذرخواهی کند. و وقتی حرف‌هایش را اصلاح کرد دیگری لازم به پیگیری و محاکمه هم نبود.


جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه یاسوج با حضور حجت‌الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه برگزار شد.
به گزارش کبنا از یاسوج، عصر امروز جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه یاسوج با حضور حجت الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه برگزار شد.
در این جلسه که حجت‌الاسلام غلامرضا مزارعی رئیس کل دادگستری استان و مهرداد کرمی دادستان یاسوج نیز حضور داشتند، دانشجویان سووالات خود را پیرامون موضوعات مختلف مطرح کردند.
یکی از دانشجویان صحبت‌هایش را با شعری آغاز کرد و گفت: فتنه شاید روزگاری اهل ایمان بوده باشد / آه این ابلیس شاید روزی انسان بوده باشد/ فتنه شاید در لباس میش، گرگ تیز دندان/ در لباس تازه شاید فتنه چوپان بوده باشد / فتنه شاید در صف صفین می‌جنگیده روزی / فتنه شاید در زمان شاه زندان بوده باشد
این دانشجو در ادامه به اتفاقات سال 88 اشاره کرد و گفت: قریب به 40 سال است که این مردم دائم در حال مبارزه با مخالفان جمهوری اسلامی ایران هستند چه در داخل و چه در خارج، اما متأسفانه هنوز بعضی مسئولین هستند که با تفکر لیبرالی باعث ظلم به این ملت می‌شوند.
 وی در ادامه هم نصف کردن بودجه نظامی کشور و بستن قراردادهای بین المللی مثل سند 2030، برجام، FATF و... را نشئت گرفته از همین تفکر دانست و گفت: در این بازار شلوغ که بعضی از مسوولان به دنبال منافع خود هستند و دنبال پر کردن جیب خود از بیت المال می‌باشند، تنها امید مردم شهید پرور دستان اجرا کننده قانون در کشورشان می‌باشد و منتظر برخورد قاطعانه قوه قضائیه هستند.
این دانشجو در ادامه سووال کرد که؛ چه مکانیسمی برای سنجش مردم، پیرامون رضایت از خدمات قضایی وجود دارد؟ افرادی (باقری درمنی و سلطان سکه) با کمک یک سری از کارمندان دولت و شاید هم آقازاده‌ها دست به چنین جرائمی زده‌اند چرا این افراد اسامی‌شان منتشر و محاکمه نمی‌شوند؟ همچنین این دانشجو سووالاتی را در باره معرفی قضات متخلف، علنی برگزار شدن جلسات دادگاه و برخورد با مدیران متخلف کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد.
نماینده انجمن اسلامی اسلامی دانشجویان مستقل نیز مطالبی را پیرامون اتفاقات سال 88 بیان کرد و از تحریم‌های فلج کننده و فرصت سوزی سرمایه گذاری‌های خارجی نیز سخن گفت و در باره اینکه چرا قوه قضائیه برای انتشار مناسب و دقیق اخبار و شفافیت در خبرهای برخورد با مفسدان از روابط عمومی قوی برخوردار نیست. به طوریکه مردم از پرونده‌های اختلاس‌های چند هزار میلیاردی و یا حقوق‌های نجومی مطلع نمی‌شوند. این دانشجو همچنین بیان کرد: در پرونده‌های مربوط به مسائل اقتصادی و ارزی برای برخی سلطان‌های مشهور، اشد مجازات اعمال شد اما با مسئولینی که در بدنه‌ی دولت و بانک مرکزی در به وجود آمدن این سلطان‌ها و دادن رانت‌های کلان نقش جدی داشته‌اند برخورد مناسبی انجام نپذیرفت و یا شفاف سازی نشد و پوشش خبری صورت نگرفت.
نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج همچنین در باره صحبت‌های ظریف در خصوص پولشویی گسترده در کشور و سرعت کند پرونده‌های مجرمین و متخلفین دانه درشت اقتصادی همچون برادر رئیس جمهور و برادر معاون اول دولت سووال کرد. اگر قوه قضائیه تحت فشار سیاسیون قرار دارد، چرا شفاف سازی نمی‌کند؟ قوه قضائیه نباید مانند پرونده‌ی معاون اول دولت دهم منتظر بماند تا عمر دولت به پایان برسد و بعد با این مجرمین برخورد نماید.
در ادامه حجت الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه روز «9 دی» را روز عید ولایت خواند و اظهار کرد: باید اصول و حق را شناخت و بعد با این اصول و حق افراد را محک بزنیم.
معاون قوه قضاییه با اشاره به این که ذاتا فردی دانشگاهی هستم اظهار کرد: خودم را میهمان قوه قضاییه می دانم چرا که از دانشگاه آمده‌ام و تعلق به دانشگاه دارم.
این مسوول در ادامه با اشاره به طرح شبهات هدف دار در سطح جامعه، اظهار کرد: باید شبهات را با آگاهان جامعه مطرح کرد چرا که وقتی شبهه‌ای زیاد شنیده شود باور آن هم راحت می‌شود. همیشه بساط باطل و شیاطین پهن است، لذا پاسخگویی به شبهات می‌تواند در این شرایط به کمک ما بیاید.
معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه افزود: باید در مورد فتنه‌های آتی اگاهی لازم را داشته باشیم چرا که دشمن کار خود را تعطیل نمی‌کند.
 حجت الاسلام صادقی گفت: دانشجویان طیف محبوب جامعه هستند و معمولاً خورده شیشه کمتری دارند و معمولاً با صداقت حرف‌های دلشان را می‌زنند و این خوب است. فرصت سووال کردن و حرف زدن را باید همیشه به جوانان داده شود تا افکار و شبهات خود را مطرح کنند و در این جریان سووال کردن و بیان دیدگاه‌ها است که افکار انسان‌ها رشد پیدا می‌کند.
وی گفت: اینکه برجام را لجن نامه بنامیم، را نمی‌پسندم و نمی‌توان این عنوان را بر آن نهاد، اگر اشکال در آن هست که هست اما واقعیتش این نیست که همه آن لجن نامه قرار بگیرد. این تعابیر این چنین تند را به کار نبرید، اما اشکالاتش را بیان کنید. آقای ظریف هم اخیراً گفته‌اند؛ اگر الان با امریکایی‌ها می‌خواستیم در باره برجام صحبت کنیم، دقت بیشتری می‌کردیم. سهل‌انگاری‌هایی از روی عجله در آن انجام شد اما مستحق گرفتن برخی عناوین نیست.
صادقی گفت: آقای ظریف به تازگی به این نکته اشاره کردند که اگر الان با آمریکا مذاکره می کردیم سخت‌گیری بیشتری داشتیم.
 وی با بیان اینکه تعدادی مفسدان اقتصادی حکم سنکینی گرفته‌اند و تعدادی هم اعدام شده‌اند و این طور نیست که با کارمندان و یا مدیران متخلف که با مجرمان همکاری کرده‌اند، کاری نداشته باشیم.
حجت الاسلام صادقی معاون قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی که چرا اخبار قوه قضاییه بسیار ضعیف به گوش مردم می‌رسد و انعکاس خوبی ندارند، پذیرفت که در انعکاس اخبار قوه قضائیه ضعف وجود دارد، و گفت: بعضی پرونده‌های قوه 70 جلدی هستند و بعضی چند سال طول می‌کشند و این پرونده آنقدر مورد بررسی قرار می‌گیرند تا حقایق از دل آنها بیرون بیاید. در نهایت فقط یک خبر از یک پرونده به این بزرگی بیرون می‌آید که از این گوش می‌آید و از آن گوش خارج می‌شود.
وی توضیح داد: حجم برخی پرونده‌ها بسیار سنگین است و پرونده اخیر مفاسد اقتصادی 100 جلد بوده و زحمات زیادی برای تنظیم آن‌ها کشیده شده است اما مشکل این است که اگر از خود مفاسد اقتصادی 100 خبر شنیده می‌شود از اجرای حکم تنها یک خبر شنیده می‌شود.
این مسؤول در قوه قضاییه علاوه بر ضعف در اطلاع رسانی بخشی از ضعف‌ها را در ارائه اخبار مربوط به برخوردها را به خود رسانه‌ها دانست و گفت: رسانه‌ها معمولا به دنبال اخبار زرد می‌روند اما خبرهای برخوردها با جرائم انگار چندان مشتری نزد خبرنگاران ندارد.
وی گفت: مقداری رسانه‌ها مقصر هستند و انعکاس خوب نمی‌دهند، چرا تحلیل‌های مکرر نمی‌کنند و گزارش نمی‌دهند. بخشی از آن هم متوجه قوه قضائیه است که در اطلاع رسانی پرونده‌ها ضعیف عمل می‌کند و محدودیت‌های قانونی وجود دارد و خودسانسوری نیز دارد، هر چند با اجازه رهبری برخی مسائل گفته می‌شود کما اینکه در پرونده‌های اخیر ذره‌ای اطلاع رسانی بهتر هم شد، در مجموع این ضعف را بهش اذعان داریم.
 وی با اشاره به پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی، گفت:چندین نفر در خصوص این پرونده به انفصال از خدمت محکوم شدند و تعدادی به زندان رفتند و اعدامی هم در پرونده داشتیم و سه هزار میلیاردی برگشت خورده و چونکه خاوری متهم اصلی پرونده در حال فرار است مردم هنوز فکر می‌کنند در این پرونده اتفاقی نیفتاده است. سال‌ها زندانی برای مجرمان این پرونده در نظر گرفته شده است.
صادقی در پاسخ به سؤال دانشجویی که چرا تنها با مردم برخورد می‌شود و با دولتی‌ها برخورد نمی‌شود اظهار کرد: با مسؤولان هم در جای خود برخورد می‌شود که در مسئله ارز و سکه در حال رسیدگی به پرونده برخی مسؤولان هستیم و دادرسی آن تمام شده و به اتهامات معاون بانک مرکزی و همچنین رئیس سابق بانک مرکزی رسیدگی می‌شود و ممنوع‌الخروج هستند و دادخواست به دادگاه می‌رود. و پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور و برادر رئیس جمهور در حال پیگیری است و پرونده برادر معاون اول خیلی سنگین است به دلیل اینکه روابط تو در تو و پای بانک‌ها به آن هم باز شده است.
این مسؤول در قوه قضاییه توضیح داد پرونده برادر رئیس‌جمهور و برادر معاون رئیس‌جمهور مفتوح بوده و در حال پی‌گیری هستند و پرونده برادر معاون رئیس‌جمهور سنگین است و می‌دانید که پرونده‌های مرتبط با بانک‌ها پیچیده و تو در تو هستند و رسیدگی به آن‌ها سخت است.
وی با بیان این که پرونده این افراد در دادگاه انقلاب نیست اظهار کرد: این پرونده‌ها روال طبیعی خود را طی می‌کنند و ربطی به مسائل اخیر ندارند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه نیز گفت: برخورد با آقای ظریف وزیر امور خارجه قدری ظریف است، سخنان ایشان کاملاً بر خلاف مصالح کشور و سخنان بی پایه بود و تردیدی در آن نیست.
وی در خصوص موضوع پولشویی مطرح شده از سوی ظریف اظهار کرد: قانون مبارزه با پولشویی داریم و شورای عالی پولشویی فعال است که مشتمل بر 5 وزیر بوده و مسوولیت آن با وزیر اقتصاد است.
صادقی ادامه داد: هر کسی اطلاعاتی در مورد پولشویی دارد باید اطلاعات خود را به دبیرخانه بدهد و وظیفه ظریف این است که اطلاعات خود را در دولت پی‌گیری کند تا از طریق شورای عالی مبارزه با پولشویی به قوه قضاییه ارسال کنند. بالاخره اتهاماتی در اذهان عمومی در باره نظام مطرح شد و بهترین رفتار در این رابطه پاسخ به این اتهامات در اذهان عمومی بود. نهایتاً آقای ظریف که سند و آماری هم نداشت، نظام او را مجبور کرد که عذرخواهی کند. و وقتی حرف‌هایش را اصلاح کرد دیگری لازم به پیگیری و محاکمه هم نبود.
معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه برخی در بیرون از کشور به دنبال بهره‌برداری از چنین اظهاراتی هستند خاطرنشان کرد: باید پاسخ این اظهارات برای اذهان عمومی داده شود و خود آقای ظریف هم منظور خود را قاچاق‌‌های میلیاردی کالا بیان کرده است
 معاون امور قضایی در پاسخ به سووالی که چرا محاکمه معاون اول دولت دهم به تأخیر افتاده است، اظهار کرد: ما هم قبول داریم که محاکمه معاون اول دولت دهم به تأخیر افتاده است. همانطور که محاکمه رئیس دولت دهم هم به تأخیر افتاده است.
وی تصریح کرد: به خاطر برخی مصلحت‌ها و جلوگیری از فتنه‌های جدید این تأخیرها طبیعی و سنجیده است.
امام مقابل بنی‌صدر صبوری کرد
در ادامه دانشجویی به اتهاماتی که متوجه احمدی‌نژاد و بقایی است اشاره کرد و گفت: اگر با فردی در حال حاضر برخورد نمی‌شود به دلیل مصالح کشور است چرا که در سخت‌ترین شرایط به سر می‌بریم.
وی مثالی در خصوص برخورد امام راحل با بنی‌صدر زد و گفت: امام در برابر بنی‌صدر که به همه ارکان نظام توهین می‌کرد رویه صبوری را پیشه کرد تا این که ماهیت بنی‌صدر برای همه روشن شد و البته بنی‌صدر هوادارانی داشت تا این که در قضیه شهادت دکتر بهشتی همه به ماهیت وی پی بردند.
حصر کاملا قانونیست
 وی در پاسخ به سووال دانشجویی که گفته شد اگر آقایان میرحسین موسوی و کروبی جرم کرده‌اند چرا طبق قانون محاکمه نمی‌شود و یا اگر جرمی نشده چرا در حصر هستند؟، اظهار کرد: اینجا همان مصلحت‌هایی هست که باید مدنظر قرار بگیرد و هر چیز باید در زمان درستش مورد بررسی قرار بگیرد. نمونه‌هایی از حصر را در دوران پیامبر داشته‌ایم، سه نفر از فرمان رسول خدا برای حضور در جنگ تبوک سرپیچی کردند و به نبرد نرفتند و از سوی پیامبر و یاران پیامبر و حتی همسرانشان حصر اجتماعی شدند.
صادقی ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی برای امنیت کشور این کار را کرد و کاملا هم قانونی است اما این که آیا باید مجازات شوند بحث دیگری است.
معاون فرهنگی قوه قضائیه در این رابطه ادامه داد: زمانی حضرت علی (ع) هم عایشه را با 40 زن در لباس مرد به خانه‌اش فرستاد و به خاطر مصلحت‌های که آن زمان وجود داشت و سنجیده هم بود، برای او حصر سیاسی ایجاد کردند.

هر مسوولی چندین و چند حساب دارد
حجت الاسلام صادقی به شایعاتی در باره آیت الله لاریجانی رئیس قوه قضائیه و خانواده ایشان هم پاسخ داد و گفت: دختر رئیس قوه قضائیه شاید حج عمره‌ای و یا به کشور عراق برای زیارت رفته باشند و اینکه ایشان به انگلستان رفته‌اند، شایعه است. این اتهامات (جاسوسی) را کانال‌های ضد انقلابی می‌زنند.
صادقی تصریح کرد: آن‌ها دائم می‌گویند که خانواده شان جاسوس نیستند و 67 حساب ندارند؛ اگر قوه قضاییه بخواهد دنبال این حرف‌ها بیفتد به کارهای خود نمی‌رسد و بی‌ارزش است.
وی با بیان اینکه هر شخص عادی هم می‌تواند تا 5 و 6 حساب و حتی بیشتر داشته باشد اظهار کرد: من هم که در حوزه نشر کار می‌کردم باید هر سال یک حساب جدید در یک بانک برای کارهای خود باز کنم و هنگامی که در دانشگاه رئیس بودم تا 16 حساب برای امورات مختلف از دانشجویی گرفته تا سایر کارها باز کرده بودیم.
معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه رئیس‌جمهور هم از اول انقلاب تاکنون مسوولیت های مختلفی داشته و حتما ایشان و سایر مسؤولان و ما هم در مسوولیت‌های مختلف حساب‌هایی باز کرده‌ایم خاطرنشان کرد: تعجب از برخی نمایندگان مجلس است که می‌دانند و تکرار می‌کنند.


کد مطلب: 405903

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/405903/2/سوالات-تند-دانشجویان-یاسوج-معاون-قوه-قضائیه-تعبیر-لجن-نامه-برجام-نمی-پسندم-3-هزار-میلیاردی-خاوری-پرونده-برادر-رئیس-جمهور-اول-محاکمه-دولت-دهم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1