تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۴۰۵۴۶۳
با حضور مسئولان

نخستین گردهمایی کشاورزان و شرکت هربی فارمد در گچساران برگزار شد/استقبال کمرنگ کشاورزان گچسارانی+تصاویر  

۱
کبنا ؛
نخستین گردهمایی کشاورزان و شرکت هربی فارمد باعنوان الگوی کشت گیاهان دارویی دردانشگاه آزاد گچساران با حضور مدیر اجرایی طرح کارخانه فرآوری کشت گیاهان دارویی، فرماندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، روسای ادارات و کشاورزان درسالن اجتماعات دانشگاه آزاد گچساران برگزارشد.
 در این نشست مدیر اجرایی طرح احداث کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در منطقه امامزاده جعفر گچساران اظهار کرد: پیرو سفرهای استانی ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  به استان کهگیلویه وبویراحمد و به منظورایفای بخشی از تعهدات ستاد مندرج در جهت احداث پروژه  تولید و فرآوری گیاهان دارویی با ظرفیت  یک هزار 600 تن در سال و با سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد  ریال در دستور کارگروه توسعه اقتصادی قرار گرفت.
بختیاری افزود: پروژه کشت گیاهان دارویی در منطقه سربیشه به منظور ترویج الگوی کشت در مهرماه سال 96 به تصویب ستاد فرمان امام (رة) درو زمین مناسب برای اجرای این کارخانه در فروردین ماه سالجاری  دستور کار شرکت هربی فارمد قرار گرفت.
 وی با بیان اینکه این پروژه  به شرکت فرآوری گیاهان دارویی هربی فارمد واگذار شده است، گفت: کارخانه‌ای در منطقه سربیشه گچساران در جهت کشت گیاهان دارویی و فرآوری و همچنین صادرات این دارو در این منطقه در حال احداث است.
بختیاری با بیان اینکه کلنگ احداث این کارخانه در تاریخ 25 مردادماه سالجاری به زمین زده شد، افزود: در این مدت عملیات تسطیح، ستون کشی، فنس کشی و دیوارکشی انجام گرفته است.
مدیر اجرایی طرح کارخانه فرآوری کشت گیاهان دارویی در گچساران با بیان اینکه این پروژه هم اکنون 26 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ابراز کرد: در این پروژه 1500 نفر روز کار در این منطقه در حال فعالیت هستند و این پروژه تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
بختیاری با بیان اینکه از بهترین مشاوره ابنیه سازه برای احداث این کارخانه استفاده شده است، ابراز کرد: این کارخانه در دو طبقه و با کمترین اعتبارات احداث می شود.
 این مسئول با اشاره به اینکه در این کارخانه قابلیت جدا سازی گیاهان دارویی خشک و تر در چهار فضا پیش بینی شده است، گفت: قریب بر 600 میلیون تومان در اجرای پروژه احداث کارخانه فرآوری گیاهان دارویی صرفه جویی به عمل آمده است.
وی در ادامه به مشخصات این پروژه اشاره کرد و افزود: این کارخانه دارای 12 قسمت که شامل محل جانمایی کارخانه، فضای سبز، پارکینگ، ایستگاه تقلیل فشار گاز، منبع ذخیره آب زیر زمینی، ساختمان قرنطینه،  تصفیه خانه، ایستگاه برق، ورودی، محل قرار گیری باسکول و محل بارگیری محصولات نهایی است.
 بختیاری با بیان اینکه احداث کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در استان کهگیلویه وبویراحمد در بین شهرستان گچساران و امام زاده جعفر در منطقه سربیشه واقع شده است، بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن گیاهان دارویی متنوع  از این محصول می توان به بازارهای بین مللی ارائه داد.
 وی با اشاره به مکان کارخانه فرآوری گیاهان دارویی ابراز کرد:  این کارخانه حد فاصل یک کیلومتر با روستای سربیشه فاصله دارد و برای احداث این کارخانه از نیروهای بومی آن منطقه استفاده و همچنین این کارخانه در 18 کیلومتری فرودگاه این شهرستان برای کاهش هزینه صادرات گیاهان دارویی احداث شده است.
بختیاری در ادامه ابراز کرد: این کارخانه با بنادر جنوبی 80 کیلومتر فاصله دارد که می توان برای ارائه محصول به  بازارهای بین المللی و دسترسی آسان‌تر برای ارائه محصول به بازارهای خاورمیانه از جمله امارات، قطر و بحرین  در این منطقه در حال احداث است.
وی با بیان اینکه در دنیا 4 کارخانه فرآوری گیاهان دارویی وجود دارد، عنوان کرد: نمونه نخستین  در باواریا آلمان حدود 50 هزار مترمربع مساحت، نمونه خارجی دیگر در سوئیس و ازمیر ترکیه است.
 این مسوول در ادامه به احداث کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در منطقه سربیشه گچساران اشاره و اذعان کرد: 10 هکتار زمین برای احداث این کارخانه پیش بینی شده است که 17 هزار متر مربع در فاز اول و  مساحت کارخانه 5600 متر مربع  برای احداث پیش بینی شده است و مابقی برای توسعه این کارخانه در فاز دوم در نظر گرفته شده است.
 بختیاری خاطرنشان کرد: احداث این کارخانه می تواند زمینه ساز تغییر الگوی کشت برای محصولاتی که آب بسیاری مانند گندم، جو و ذرت را استفاده می کند، جایگزین شود.
وی با بیان اینکه  زمینی به متراژ 10 هکتار از آن به عنوان یک طرح پایلوت کشت گیاهان دارویی استفاده می شود، گفت: اگر چه استان کهگیلویه وبویراحمد و شهرستان گچساران به دلیل داشتن صنعت نفت و گاز شناخته شده است لیکن این استان به عنوان استان آب و خاک معرفی شده است.
بختیاری خاطرنشان کرد: احداث کارخانه گیاهان دارویی در راستای ایجاد  اشتغال و رونق  این شهرستان بسیار تاثیر گذار است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود پتانسیل‌های موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اهمیت گیاهان دارویی در این استان بر هیچ کس پوشیده نیست.
الیاس تاج الدینی با بیان اینکه گیاهان دارویی از منظر اقتصاد و دیگر مسائل برکسی پوشیده نیست،گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد زیستگاه مهمی در تولید گیاهان دارویی است.
تاج تالدینی با بیان اینکه گیاهان دارویی این استان از خاصیت و کیفیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد یک استان ایلی و عشایری است و اهالی این استان شناخت کاملی از گیاهان دارویی دارند لیکن اطلاعات علمی از گیاهان دارویی ندارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حال حاضر در ۲۳۳ هکتار از اراضی این استان گیاهان دارویی کشت می شود، ابراز کرد: از مجموع این هکتار ۱۴۰ هکتار به کشت گل محمدی و ۸۰ هکتار به کشت به لیمو و دیگر گیاهان اختصاص داده شده است.
تاج الدینی در ادامه با بیان اینکه نباید به صورت سنتی کار کنیم و باید به دنبال اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی باشیم، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات رهبری در زمینه اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال می توان به کشت گیاهان دارویی در این استان نام برد.
وی با اشاره به اینکه در چند زمینه می توان اقتصاد مقاومتی را تعریف کرد، افزود: کشت گیاهان دارویی علاوه بر تولیدبالا ایجاد اشتغال و از بالا بردن راندمان آب صرفه جویی به عمل می آید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: کشاورزان باید به دنبال کشت محصولاتی باشند که از آب کمتری استفاده کنند.
وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی نسبت به سایر دیگر محصولات درآمدزاست، افزود: در حال حاضر مهمترین کاری را می توان برای کشاورزان انجام داد تغییر نگرش کشاورزان است.
تاج الدینی اذعان کرد: در مرداد ماه امسال به همت نماینده گچساران و مسوولان کلنگ احداث کارخانه فرآوری گیاهان دارویی به زمین زده شد که در این زمینه تغییر نگرش در منطقه صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد: به همت ستاد فرمان اجرایی امام (ره) و شرکت هربی فارمد شبانه روز در حال تلاش هستند که یک کارخانه فرآوری محصولات دارویی در این منطقه راه اندازی شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و ارقام گوناگون گیاهان دارویی و مواد موثر موجود در گیاهان دارویی می توان از این ظرفیت استفاده کرد.
تاج الدینی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ هکتار از اراضی گچساران و باشت به گیاهان دارویی اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: تا دو سال آینده ۴۰۰ هکتار از اراضی گچساران و باشت به زیر کشت گیاهان دارویی  خواهد رفت.
وی بیان کرد: در  دو سال آینده 16هزار هکتار از اراضی کشاورزی دو شهرستان گچساران و باشت با هزینه اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد تومان از دیم به آبی تبدیل خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: این اقدام موجب افزایش چندین برابری و چشمگیر در آمد کشاورزان شهرستان گچساران و باشت خواهد شد.
در ادامه این نشست فرماندار گچساران اظهار داشت: در حال حاضر سد چم شیر گچساران بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دو ماه آینده آبگیری خواهد شد.
عبدالرحیم رحیمی با بیان اینکه از سد آب چم شیر یک درصد برای آب  شرب شهرستان گچساران تخصیص داده نشده است، افزود: این سد برای تامین آب حوزه خلیج فارس و استان بوشهر تامین می شود.
رحیمی با اشاره به تغییر الگوی کشت در منطقه امام زاده جعفر گچساران گفت: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی دشت  امامزاده جعفر موجب  شده که سفره‌های زیر زمینی این دشت ۱۹ متر کاهش داشته باشد.
وی با بیان اینکه سالانه ۶۳ سانتی متر آب  سفره‌های آب زیر زمینی در دشت امامزاده کاهش می یابد، گفت: کاهش بارندگی، افت فشار آب و خشکسالی‌های اخیر در منطقه موجب شده تا کشاورزان از منابع زیر زمینی دشت امامزاده جعفر بهره ببرند.
فرماندار گچساران با بیان اینکه 73 سانتی متر سطح آب سفره‌های زیرزمینی امامزاده جعفر کاهش داشته است، عنوان کرد: تامین آب دشت امامزاده جعفر هم اکنون از طریق ایستگاه پمپاژ طرح تامین و انتقال آب امامزاده جعفر و ماهور باشت تامین می شود.
وی اذعان کرد: تعداد ۳۱۳ حلقه چاه در دشت امامزاده جعفر وجود دارد که هم اکنون تعداد ۲۲۷ حلقه چاه  از مدار استفاده در این خارج شد.
رحیمی در ادامه در خصوص تخصیص استفاده از آب سد چمشیر در دو بخش صنعتی و کشاورزی خبر داد و عنوان کرد: سالانه 125 میلیون متر مکعب برای دو بخش صنعت و کشاورزی از سد چم شیر برای شهرستان گچساران تخصیص اده شده است.
وی عنوان کرد: با توجه به ابلاغیه که  از سوی وزارت نیرو آمده است سالانه از  ۶۰ میلیون مترمکعب برای صنعت و ۶۵ میلیون متر مکعب آب  برای طرح های کشاورزی با پیگیری نماینده این شهرستان  به طرحهای صنعتی و کشاورزی تعریف شده تخصیص داده خواهد شد.
فرماندار گچساران افزود: در این زمینه ادارات مربوطه در دو حوزه صنعت و کشاورزی  برای استفاده از آب پایدار در این دو حوزه برنامه‌ها و طرح‌هایشان را  اعلام نمایند.
رحیمی خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی مطالعه و اجرای تامین آب اراضی مستعد کشاورزی در حوزه جهاد کشاورزی است که این امر باید در دستور کار این سازمان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: مبلغ 5 میلیارد ریال برای مطالعه طرح تامین آب اراضی نقاط مستعد از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شده که در آینده با توجه به روند مطالعات پروژه اطلاع رسانی خواهد شد.
گفتنی است: با توجه به اهمیت و موضوع این گردهمایی ( الگوی کشت گیاهان دارویی)اما حضور کشاورزان گچسارانی در این نشست کمرنگ بود
 
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین
Iran, Islamic Republic of
باسلام.دراین تصاویرکشاورزان.کجایند ضمنامدیرسازمان جهادکشاورزی چرادورنمای علمی برای کشت های جایگزین ارایه نمی دهدعجب ازمدیرانی که نخودش ونه کارشناسانشان روی یک مزرعه کشاورزی نمی روند خبرازآفات.ضرروزیان.وجاده های بسیار ناجوربین مزارع ندارند
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس پورالحسيني
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1