تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۵
کد مطلب : ۴۰۵۲۷۳
در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه آزاد واحد سما یاسوج مطرح شد

خرامین: کهگیلویه و بویراحمد فقیر نیست، مشکل نرم‌افزاری و برنامه‌ریزی دارد / مشکلات اقتصادی ناشی از بی‌تدبیری است / سووالات یک دانشجو از نماینده بویراحمد و پاسخ خرامین

۰
کبنا ؛نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سما واحد یاسوج با موضوع رسالت جنبش دانشجویی و با حضور دکتر علی خرامین از فعالان سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
شیرعلی خرامین در این نشست بیان کرد: در تاریخ صدساله انقلاب اگر بخواهیم جایگاه دانشجو را بررسی کنیم دانشجو شالوده واساس جامعه را تشکیل می‌دهد، دانشجو وظیفه دارد، برای جامعه روشنگری کند، گاهی نیز دانشجو وظیفه ثانویه دارد، 4 توقع از دانشجویان وجود دارد، که باید آن هارا در جامعه پیاده کنند.
 وی افزود: نقش اول آن‌ها بیدارگری است؛ تاریخ صدساله اخیر می‌گوید که اگر خطری ایران را تهدید کرد، دانشجویان هشدار داده‌اند، زمانی که سفارت انگلیس در ایران بود، رئیس گارد شاهنشاهی بارئیس دانشگاه تماس گرفت، که اگر دانشجویی نفس کشید او را می‌کشیم و به دانشگاه تهران آویزان می‌کنیم، از آن به بعد در دانشگاه تهران هیاهو به پا شد که سبب تسخیر لانه جاسوسی به وسیله دانشجویان شد.
خرامین دومین وظیفه را خنثی گری عنوان کرد و افزود: هرکجا خطر دید آژیر نکشد که‌ای مردم ای روحانیون بریزید در خیابان؛ دانشجو باید خودش پیش قدم شود، اگرحضور دانشجویان خط امام و شهید چمران در هویزه نبود معلوم نبود چه برسر خوزستان می‌آمد، دانشجو باید جهادی کارکند، هرکجا که کسی نیست دانشجو باید به عرصه وارد شود و مشکلات جامعه را باهزینه ها و تاوان‌هایی که می‌دهد تحمل کند، دانشجوباید مطالبه گر باشد.
وی افزود: دانشجونقش ثانویه‌اش باید احیاگری و بیدارگری اجتماعی باشد، عملکرد آموزشی دانشجو نباید فقط درگیر جزوه باشد، که این یک ضعف عمیق است، دانشجو به جای علم گرایی و عمیق گرایی به دنبال جزوه است.
 خرامین ادامه داد: نقطه عطف دانشجو استکبار ستیزی است، چرا بیشتر دانشجویان در تشکل‌ها به سمت غرب می‌روند؟ امروز دانشجوی ایرانی نامه می‌نویسد به آمریکا برای تحریم دارو برای بیماران ایرانی دانشجوی بیدار و استکبار ستیز این است؟
شیرعلی خرامین بیان کرد: دانشجو باید مطالبه گر باشد، دانشجویان در وضعیت اقتصادی امروز چندمطالبه گری انجام داده‌اند؟ این ضعف از ماست که موقعیت دانشجو را تنزل داده‌ایم.
خرامین اظهار کرد: دانشجویی افتخار آفرین است که کمر آمریکا را می‌شکند، امروز وظیفه دانشجو احیاگری، آبادگری، خنثی گری و بیدارگری است، ماتحریم نشدیم، کمر ما از جنگ فرهنگی شکست، دانشجویی که خواب است بیدار نمی‌شود و باید بیدارشود.
 وی افزود: جنگ نرم جنگ تغییر ذائقه‌های فرهنگی است، دانشجویان باید افسران جنگ نرم باشند، در اولین نشانه غرب اولین تیر به سمت دیده بان هاست، دانشجو دیده بان است، غرب درپی خواب کردن دیده بان است، درجنگ نرم به جای اینکه دشمن بیاید ما خود با التماس به سمت دشمن می‌رویم، دانشجویان امانت دار شهدا هستند اگر وظایفتان را به خوبی انجام ندهید اگربخوابید، شرمنده شهدا هستید.
بعد از سخنان علی خرامین فعال سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد دانشجویان سووالات خود را مطرح کردند.
خرامین در پاسخ به سوال چرا در استان ما بیکاری بیداد می کند به طوری که اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا بیکار هستند، گفت: در استان ما نباید صحبت از فقر و بیکاری باشد، کهگیلویه و بویراحمد سرمایه جهانی نفت و گاز را دارا است که باید به آن توجه شود، بیکاری نشأت گرفته شده از نداشتن برنامه است، ما به قول خودمان معدن نفت هستیم، اما برنامه‌ای نداریم، کارخانه‌ها سبب ایجاد اشتغال می‌شوند، که متاسفانه کارخانه سیمان دهدشت و گچساران و یاسوج تعطیل است با این وجود بیکاری هم وجود دارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره دولت و برنامه‌هایی که در خصوص مسائل اقتصادی دارد، گفت: بنده اقتصاد دان نیستم اما متاسفانه برخی از مسائل اقتصادی مقصر خود ما هستیم، که روشنگری نکردیم در برخی مسائل نیز گروهی می‌خواهند مردم را بترسانند.
خرامین در پایان گفت: ضعف و مشکل استان ما این است که هیچ گونه برنامه ریزی منسجمی ندارد، تا در همه عرصه‌ها به موفقیت‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی برسد.
طالبی یکی از دانشجویان به مشکلات اشتغالزایی در استان اشاره کرد و گفت: چه کسی باید پاسخگوی سووالات ما دانشجویان باشد، چرا باید فارغ التحصیلان ما باید در پس کوچه‌های بیکاری پرسه بزنند؟ چرا باید تسهیلات کلان فقط در اختیار بعضی افراد خاص قرار بگیرند.
این دانشجو با بیان اینکه من پاسخ سووالاتم را از نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا می‌خواهم، افزود: وام‌های کلان را به کارخانه آرد می‌دهند، تا آرد و نانی به دست کارگران نرسد و وام‌های هنگفت را به کارخانه قند یاسوج می‌دهند که نه قندی تولید شد و نه کارگر صاحب کار.
خرامین در پاسخ به سووالات این دانشجوی گفت: همانطوری که بیان کردید، من نباید پاسخگوی این بخش از صحبت‌های شما باشم. بلکه فرد پاسخگو مشخص است.
خرامین در ادامه بیان کرد: 70 درصد اقتصاد ما از طریق صادرات نفت به کره شمالی، چین، روسیه و هند تأمین می‌شود، اما 4 ماه و 40 روز چین سفیر در ایران ندارد. سه ماه و 10 روز سفیر هند نداشتیم، 4 ماه وزیر اقتصاد نداشتیم و وضعیت رفاه هم برای مدت زیادی پا در هوا بود. این‌ها از بی تدبیری است.
خرامین در پاسخ به سووالی در خصوص فضای مجازی، اظهار کرد: وابسته به فضای مجازی یک نوع بیماری است و این بیماری ویژگی‌های دارد از جمله؛ بی قراری نسبت به اینترنت و آسیب زدن به مسائل خانواده اگر این موارد را در فردی دیدید، پس دچار بیماری است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه در پاسخ به سووالی، اظهار کرد: درد جامعه ما بیکاری نیست، بلکه درد ما فرهنگ بیکاری است. 470 گیاه دارویی در کشورمان داریم که 75 درصد گیاهان دارویی متعلق به این استان است. به اندازه کل اروپا فقط استان کهگیلویه و بویراحمد گیاهان دارویی دارد.
وی افزود: بهترین انگور در شهر سی سخت است، اما در فروشگاه‌های مواد غذایی ما آب انگور مشهد به فروش می‌رسد. بزرگ‌ترین تولید کننده سیب ایران متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد است، اما محصولات کمپوت سیب از کدام استان به مشهد می‌آید. این استان در نرم افزار و برنامه ریزی مشکل دارد، کهگیلویه و بویراحمد استان فقیری نیست. بعضی از صنایع تولیدی یاسوج، گچساران و دهدشت به دلیل مشکل برنامه ریزی تعطیل شده‌اند.
خرامین در ادامه هم گفت: دانشجویی که می‌ترسد، دانشجو نیست. در منطقه هویزه شهدای دانشجوی ما را به شهادت رساندند و 10 ناخن یکی از شهدای ما را درآوردند، اما از مقاومت دست نکشیدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خرامیدن کجا . اقتصاد کجا .. بنشین مواظب کلاهتان باشید تا باد نبرش
تامرادی
Romania
درود دکتر خرامین باید جای بعضی ها کاندید انتخابات بشه سواد و توان عالی
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
واقعا جناب دکتر هم با سواد هست هم پاکدست اما متاسفانه نمی گذارند چنین افرادی خدمت کنند به جامعه
پاتاوهپ
Iran, Islamic Republic of
جناب خرامین. لطفا از دلایل. نسبت به جناب روشنفکر توضیح.بفرمایید
تا نفس میکشم هستم
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر خرامین که همیشه اصولی صحبت میکنند. واقعا لذت بردم از صحبتهای شما ... عالی بود . به خودمیبالم که افرادی علمی همچون شما در این استان هستید . من که از جلسه لذت بردم ... و اگر کسی بگوید نه مطمعنا از روی غرض گفته .
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام بر خرامین درود بر روشنفکر
ما تامرادیا از این که آقای خرامین به دکتر روشنفکر پیوستند بسیار خرسند و سپاسگزاریم...
حسین
Iran, Islamic Republic of
آقای خرامین شما دیگه جایگاهی نزد اصولگرایان نخواهید داشت.چرا که نه وزنه سیاسی خوبی دارید ونه قدرت طایفه ای بالایی
شیرعالله
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر شیر علی
ما هم موافقیم.
کشور مشکل مدیریتی دارد. نه مشکل منابع طبیعی و منابع انسانی.
کلبعلی دوریزگان
Iran, Islamic Republic of
جناب علی شیر
مشکل اصلی مشکل مدیریتی و شایسته سالاری
مشکل دخالت. در سیاست و اقتصاد است.
مشکل وجود سازمان های موازی و بودجه. است.
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1