تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۴۰۵۰۶۸
کبنا گزارش می دهد

وقتی که دامپزشک کشتارگاه گچساران تهدید می شود/ بهداشت کشتارگاه در حد فاجعه است / با تهدید کنندگان سلامت مردم برخورد قانونی می‌کنیم. + تصاویر

۰
کبنا ؛نشست شورای سلامت و امنیت غذایی با حضور معاون فرماندار، معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، مدیرکل دامپزشکی استان، شهردار دوگنبدان، سرپرست شبکه بهداشت و درمان و دیگر اعضای شورای سلامت در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
در این نشست سهراب صیدی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون این سومین جلسه شورای سلامت است که برگزار می‌شود، اظهار کرد: برخی از مصوبات شورای سلامت قبلی تا کنون اجرایی نشده است.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران با بیان اینکه برخی از مصوباتی که در جلسات از زبان مسوولان نوشته می‌شود، خیلی‌ها مخالف هستند، ابراز کرد: همان بهتر است که در این جلسات رای گیری شود.
وی با بیان اینکه در جلسات گذشته مقرر گشته که شهرداری و شورای شهر نسبت به تعریض و بهسازی جاده ارتباطی بیمارستان تازه تاسیس بی بی حکیمه اقدام کنند، اذعان کرد: در تاریخ ۲۷ خرداد ماه مقرر شده این جاده احداث شود.
این مسئول ادامه داد: برای ایجاد روشنایی در این منطقه مقرر شد که اداره برق همکاری لازم را داشته باشد که متاسفانه تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.
صیدی افزود: همچنین برای ایجاد فاضلاب این بیمارستان در دستور کار آبفا قرار گرفته است که طی نامه نگاری‌هایی که صورت گرفت مقرر شده آب خروجی بیمارستان بی بی حکیمه برای مصارف آبیاری فضای سبز استفاده شود.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران در ادامه به جمع آوری حیوانات ولگرد اشاره و بیان کرد: کنترل جمعیت حیوانات ولگرد برعهده شهرداری است.
صیدی  با بیان اینکه وجود حیوانات ولگرد در شهر موجب انتقال بیماری و ایجاد رعب و وحشت شده است، تصریح کرد: قریب بر ۱۰ که حیوانات ولگرد در سطح شهرستان جمع آوری نشده است.
 وی عنوان کرد: متاسفانه در یک نقطه از مرکز شهر بیش از ده‌ها سگ ولگرد  در یک جا تجمع می‌کنند.
در ادامه  مدیرکل دامپزشکی استان اظهار کرد: یکی از وظایف مهم دامپزشکی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی است.
عبدالله بهمنش با بیان اینکه امنیت بهداشتی یکی از مقوله‌های مهم است، افزود: بیش از ۲۰۰ پرونده تخلف بهداشتی از سال 1395 تاکنون برآورد شده است.
وی با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد دارای هفت کشتارگاه در شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، باشت، دهدشت، لیکک و لنده است، گفت: از این تعداد 2 مورد در یاسوج و لیکک از سوی بخش خصوصی اداره می‌شوند و مابقی نیز دولتی و زیرنظر شهرداری ا هستند.
 این مسئول با بیان اینکه کشتارگاه یاسوج جز مجهزترین کشتارگاه  در کشور است، گفت: اعتباراتی برای ساماندهی کشتارگاه  گچساران و دهدشت  باید تامین شود.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد افزود: در بازدیدی که از کشتارگاه گچساران صورت گرفته است به این نتیجه رسیدیم که این کشتارگاه  باید پلمپ شود.
بهمنش اذعان کرد: در این کشتارگاه کشتار به صورت سنتی و غیر بهداشتی بر روی کف سالن کشتار انجام می‌گیرد.
وی افزود: نبود اتاق پیش سرد، ماشین حمل لاشه، نبود دفع فاضلاب و کوره لاشه سوز از معضلات این کشتارگاه است.
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه کشتارگاه یاسوج جز برترین کشتارگاه کشور است، عنوان کرد: اگر کشتار گاه گچساران تجهیز نشود برای تامین گوشت شهرستان گچساران از یاسوج تامین خواهیم کرد.
بهمنش خاطرنشان کرد: یک سرمایه گذار برای تجهیز کشتارگاه یاسوج ۲۲ میلیارد تومان هزینه کرده است این در حالی است که روزانه کمتر از ۱۰۰ راس در کشتارگاه یاسوج کشتار و لیکن در کشتارگاه گچساران به دلیل وجود شرکت نفت روزانه ۴۰۰ راس دام سبک و سنگین ذبح می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه بهداشت کشتارگاه گچساران در حد فاجعه است و شخصاً تصمیم گرفتم از گوشت کشتارگاه گچساران را نخورم، خاطرنشان کرد: 800 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد.
وی  با بیان این که پایین‌ترین شرایط نظافت در این مکان مشاهده می‌شود، افزود: نبود سرویس بهداشتی تمیز، نبود  سیستم فاضلاب، نبود کوره لاشه سوز مناسب و نبود گازوئیل برای سوزاندن لاشه‌های عفونی از جمله مشکلات کشتارگاه گچساران است.
رئیس دامپزشکی گچساران با بیان اینکه امنیت غذایی شهروندان از مسائل مهم است، اظهار کرد: باید برای کشتارگاه گچساران تصمیم قاطع  گرفته شود.
امید افشاری نژاد با بیان اینکه اگر مسوولان برای یک بار هم به کشتار گاه مراجعه و بازدیدی داشته باشند دیگر گوشت این شهرستان را خریداری نخواهند کرد؛ گفت: روزی نیست که به خاطر معدوم سازی لاشه‌ها من را تهدید نکنند.
وی افزود: شب‌ها دیگر خواب ندارم چرا که من تهدید می‌شوم.
رئیس دامپزشکی گچساران با اشاره به معدوم سازی لاشه‌ها گفت: صاحب دام در کشتارگاه من را با چاقو تهدید می‌کنند و می گویند که ما از فلان طائفه هستیم و زورمان می‌رسد، آیا قانون باید براساس طایفه‌ای و قومی باشد یا بر اساس نظام جمهوری اسلامی باشد؟
افشاری نژاد گفت: مسئولان نسبت به موضوع بهداشت کشتارگاه گچساران بی تفاوت نباشند.
در ادامه شهردار دوگنبدان افزود: سلامتی شهروندان دغدغه ما هم می‌باشد ولی این کشتارگاه میراث گذشتگان است  هیچ زمانی کشتارگاه گچساران ۴۰۰ لاشه کشتار نکرده است بلکه آمار واقعی 170 لاشه می‌باشد.
ظفری بیان کرد: در تمامی کشتارگاه‌ها در سطح استان کشتار بر روی زمین انجام می‌شود و فقط شهر یاسوج است که تجهیزات آن کامل است.
شهردار عنوان کرد: کشتارگاه گچساران کاملاً محصور می‌باشد و هیچ حیوان وحشی و.... به داخل آن ورود نمی‌کند.
وی با بیان اینکه تشخیص و بررسی لاشه،  کار شهرداری نیست، عنوان کرد: در حال حاضر کف سازی و بتن ریزی و احداث سرویس بهداشتی در کشتارگاه گچساران در حال انجام است.
این مسئول اذعان کرد: سردخانه‌ای به متراژ 120 متر در حال احداث است و برای تجهیز نیاز به ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است.
شهردار دوگنبدان خاطرنشان کرد: طبق قانون وظیفه دامپزشکی نظارت بر کشتار و وظیفه شهرداری ایجاد مکان بهداشتی است.
ظفری افزود: مبلغ ۲ میلیارد تومان نیاز است تا کشتارگاه گچساران مجهز شود.
وی با بیان اینکه یک میلیارد و ۵۰۰ تومان برای کشتارگاه گچساران تخصیص داده شد، افزود: از این مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان جذب شد.
شهردار دوگنبدان با بیان اینکه در سال ۹۵ یک سالن پیش سرد در کشتارگاه گچساران مقرر شد که احداث شود، گفت: از مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان جذب شده ۱۷۰ میلیون تومان در سال ۹۵ بدهی پیمانکار بود که اپرداخت شد و از این مبلغ ۸۰ میلیون تومان باقی مانده است.
ظفری با اشاره به اینکه ما در هزینه کردن به موقع اعتبارات کاملاً پیشگام هستیم، عنوان کرد: برای تجهیز و نوسازی کشتارگاه هیچ پیمانکاری حاضر نیست که به صورت غیرنقدی کار کند.
وی خاطرنشان کرد: امسال مبلغ 700 میلیون به کشتارگاه دام این شهر اختصاص  داده شد که از این مبلغ  600 میلیون تومان  آن برای پرداخت بدهی پیشین بوده که پرداخت شد.
 شهردار دوگنبدان با بیان اینکه هم اکنون اعتبار برای نوسازی و تجهیز کشتارگاه و سرد خانه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای تجهیز کامل کشتار گاه نیاز به ۶ میلیارد تومان است.
در ادامه  کارشناس محیط زیست گچساران گفت: تا کنونی چندین اخطاریه  از سوی اداره محیط زیست گچساران به شهرداری دوگنبدان به همراه موارد  ارسال شده است.
 وی با بیان اینکه کشتارگاه دام شهر دوگنبدان استانداردهای زیست محیطی لازم را ندارد، بیان کرد: پرندگان و حیوانات ولگرد در کنار کشتارگاه تجمع کرده و از لاشه‌های مرده تغذیه می‌کنند.
 در ادامه معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران  با بیان اینکه وظیفه دستگاه قضایی امنیت است، اظهار کرد: موضوع بهداشت و امنیت غذایی مردم بسیار مهمتر از دیگر مقوله‌ها است و هیچ کس نمی‌توان جلوی بازرسی دامپزشک را در کشتارگاه گچساران بگیرد که دستگاه قضایی با قصابان خاطی برخورد  بسیار جدی خواهدکرد.
یاسین مطهری با بیان اینکه گردن چه کسی کلفت‌تر از گردن قانون است؟ عنوان کرد: ما منتظر فقط گزارش از طرف دامپزشکی هستیم که سریعاً وارد عمل شده و با تهدید کنندگان سلامت شهروندان برخورد لازم و قانونی کنیم.
 مطهری گفت: با توجه به پشتکار شهرداردوگنبدان از وی انتظار داریم  به این موضوع ورود جدی داشته باشد، اقدامات لازم را انجام دهد
معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران عنوان کرد: انتظار جدی داریم مسئولان شهرستان در اسرع وقت و د ر مدت زمان 20 روزه  مشکلات بودجه‌ای  و همچنین مشکلات بهداشتی مطرح شده کشتارگاه گچساران را حل کنند.
گفتنی است: بحث و بگو و مگو شهردار دوگنبدان با مسئولان دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان با اداره آب و فاضلاب شهری، شبکه بهداشت و درمان صنعت نفت با شبکه بهداشت و درمان گچساران (در خصوص عدم رعایت موازین بهداشتی از سوی مغازه‌های استیجاری شرکت نفت) باعث شد که جلسه شورای سلامت دقایقی به جنجال کشیده و متشنج شود که در این هنگام یاسین مطهری معاون دادستان عمومی و انقلاب گچساران با تذکر و دعوت به آرامش، عنوان کرد: همه چیز باید بر اساس و در چارچوب قانون  انجام شود و از بحث شخصی و جنگ و جدل خودداری کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کنه کسانی که باید نظارت کنن و پشت گوش میندازن،و با سلامت مردم بازی میکنن.
ناشناس
United States
وقتی انتخابات ما طایفه ای باشد،وقتی مسئولین شهر ما براساس طایفه انتخاب شوند،باید هم تهدید شویم که از فلان طایفه هستم و زورم میرسد.بنده شخصا ۱۵سال است که از قصابی های گچساران گوشت نمیخرم.از محلی مطمئن چندین سال است هرسه ماه یکبار دام زنده میخرم و خودم ذبح میکنم و خدارو شکر تا الان هم هیچگونه بیماری برای خودم و خانواده ام پیش نیامده که از ناحیه خوردن گوشت دامی باشد که خودم ذبح کردم.مسئولین شهر گچساران بر اساس طایفه گری و قوم و خویشی انتخاب میشوند نه بر اساس شایستگی و لیاقت و مهارت و مدیریت.
آگاه
Iran, Islamic Republic of
کار اشتباهی انجام میدین همشهری عزیز ، حتما باید زیر نظر دکتر دامپزشک باشه
از کجا می دونید تا الان برخی از بیماری ها بخاطر مصرف این گوشت ها نبوده ، بعضی از بیماری ها علایم شون رو سال ها بعد نشون میدن
این رو هم در نظر داشته باشید که اگر تا الان اتفاقی نیافتاده دلیل نمیشه که در آینده هم خدای نا کرده اتفاقی رخ نده
انشالله که شما و خانواده محترم در سلامتی باشید همشهری عزیز
Iran, Islamic Republic of
خنده بازار شده گچساران😂🤣😂🤣
شهروند
Iran, Islamic Republic of
هر کی بلند میشه میگه بهداشت کشتارگاه گچساران ضعیفه نباید از گوشت آن استفاده کرد 50سال داری استفاده می کنی هیچیت نمیشه،اگه راست میگین بودجه بدین یا همون پیمانکار یاسوجی بیاد اینو هم درست کنه به قول مسؤولین گچساران 400کشتار داره پس بیاد گچساران سرمایه گذاری کنه
Iran, Islamic Republic of
مهم این هست که طرف طایفه رو به رخ همه مسولین میکشه وبه ریش همه میخنده بسی جای تاسف داره برای مسولی که ازین سیاستهای پوچ وپوشالی بترسه واعمال قانون نکنه چه قدرت از قانون واجرای آن قویترهست ...
آگاهض
Iran, Islamic Republic of
هرکسی نبوده ، متخصصین امر یعنی مدیرکل دامپزشکی استان و رییس اداره گچساران ، رییس محیط زیست شهرستان و رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بودن
قطعا فقط این افراد می تونن نظر بدن
مکتب نوگرا
Iran, Islamic Republic of
جناب ظفری ضمن خسته نباشید دانش نظری شما همیشه مهیاو پویاست و این.ایده جدید باعث تیپولوژی جدید شهری شده است البته نگاه و درک همه جانبه نیز ضروری است فقط معطوف ب رویکرد بخش نگری نباید باشد البته این سوال پیش میاد سازمان قدرت درشهر چگونه است و کدام گروههای اجتماعی سیادت دارند..2نقطه شغل حیات شهری آیا معطوف ومنتهی ب بافت جدید شهری میباشد پاینده باد نگاه معرفتی بصیرتی جناب ظفری
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1