کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بازدید معاون عمرانی استاندار از اداره‌کل منابع طبیعی / فیلی: وارثان مشکلات گذشته هستیم، (+تصاویر)

29 آبان 1397 ساعت 19:47

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما وارثان مشکلات گذشته هستیم، اما ما باید به فکر منابع طبیعی و ملی باشیم و تلاش کنیم که ان شاالله به جایگاه اصلی خود در استان دست پیدا کند.


عزیز فیلی معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد صبح روز دوشنبه مورخه 28 آبان بهمراه هجیر افشون مدیرکل دفتر فنی استانداری، سید خدادوست موسوی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان از مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بازدید و با مدیریت و کارکنان این اداره دیدار کردند.
به گزارش کبنا به نقل روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این دیدار ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی با اشاره به برنامه‌های منابع طبیعی افزود: برای جلوگیری از بیابانی شدن عرصه‌های منابع ملی، جنگل کاری و کاشت کنار و بادام در مناطق گرمسیری صورت گرفت.
وی عنوان کرد: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری از قبیل بندهای رسوب‌گیر سنگی ملاتی و گابیونی و عملیات بیولوژیکی شامل کپه کاری، بذرکاری، بذرپاشی، کود پاشی، حفاظت وقرق وجنگلکاری با بذر و نهال، تولید نهال وتوزیع و نصب 500 دستگاه آبگرمکن خورشیدی و اجرای 16 کیلومتر کمربند حفاظتی در 14 حوزه استان هستیم.
و همچنین گزارشی در خصوص اهداف پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و چگونگی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در حال اجرا در سطح استان و همکاری هر چه بیشتر استانداری در خصوص تفاهم نامه و اعتبارات استانی پروژه‌ها ارائه شود.
وی در خصوص پیشنهاد معاون استاندار در تدوین الگوی کشت عرصه‌های طبیعی استان گفت:
۱۰5 هکتار از عرصه‌های منطقه تنگ سرخ از توابع بویراحمد به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته و بهره‌برداران توانستند ۱۴ تن شیرابه آنغوزه و باریجه به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برداشت کنند.
حکمتیان همچنین با اشاره به برداشت ۴ تن برگ مورد خشک شده افزود: متاسفانه نبود صنایع تبدیلی در استان برای بسته‌بندی گیاهان دارویی مشکلاتی را ایجاد کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بر مشارکت مردم و مرتع داران در کشت گیاهان دارویی درعرصه‌های طبیعی برای بهره‌برداری صحیح و اصولی مردم تاکید کرد و افزود: هر جایی که مردم در عرصه‌های طبیعی مشارکت داشته‌اند وبهره‌برداری و استفاده کردند آتش‌سوزی و تخریب صورت نگرفت که این نشان از احساس مسئولیت، فرهنگ فهم بالای مردم این استان دارد.
حکمتیان عنوان کرد: طرح ترسیب کربن یکی از برنامه‌هایی است که منابع طبیعی در راستای توانمندسازی و توانمند کردن افراد وجوامع محلی برای حفاظت از منابع طبیعی در دستور کار خود دارد.
عزیز فیلی معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین در بازدید و سرکشی از ساختمان و کارکنان بخش‌های مختلف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد یکی از اداراتی است که مظلوم واقع شده است، چرا که کارکنان منابع طبیعی همواره مشغول کارهای اجرایی و فیزیکی هستند.
معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: وظیفه سنگین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، کار فرابخشی است اما امکانات پرسنلی منابع طبیعی علی‌رغم این حجم کاری بسیار زیاد، کم است و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی به توپوگرافی بی‌نظیر کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: داشتن یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی ظرفیت بی‌نظیری است که در سایر استان‌های کشور یافت نمی‌شود.
عزیز فیلی ادامه داد: در عرصه‌های استان شاهد گونه‌های طبیعی، جنگلی، گیاهی و گونه‌هایی هستیم که در هیچ جای کشور وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است یکی از استان‌های شاخص زاگرس نشین باشیم.
 فیلی ابراز داشت: متاسفانه با محدودیت‌های منابع، خرید ماشین، توسعه واحدها و سایر موارد روبه رو هستیم، خیلی از کارهایی که الان نیاز داریم را در گذشته می‌توانستیم انجام دهیم.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما وارثان مشکلات گذشته هستیم، اما ما باید به فکر منابع طبیعی و ملی باشیم و تلاش کنیم که ان شاالله به جایگاه اصلی خود در استان دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی باید به عنوان دستگاه ارشد استان باشد، خاطرنشان کرد: دغدغهٔ توجه به منابع طبیعی باید در تک تک مسئولان و نمایندگان استان ایجاد شود تا به جایگاه و شأن اصلی خودبازگردد.
 در ادامه این نشست مرتضی جاوید مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن عرض خیرمقدم به معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: منابع طبیعی در برخی فصول سال مشکلاتی دارد، ما در فصل پاییز با شخم و تعرض به اراضی منابع ملی و تصرف‌های عدوانی منابع ملی مواجه هستیم.
وی عنوان کرد: در فصل زمستان کاشت درختان و غرس نهال در اراضی ملی و جنگلی و در سایر فصول بهار وتابستان با مشکلاتی مانند بوته‌کنی، قطع اشجار و تخریب اراضی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها ومراتع و ایجاد کوره‌های تولید ذغال و قاچاق آن مواجه هستیم. جاوید در ادامه عنوان کرد: این اداره‌کل در سه حوزه فنی، آبخیزداری و حفاظت مجری طرح‌های متعددی است که توسعه گیاهان دارویی، توسعه مراتع، توسعه جنگل‌ها، اجرای عملیات بیولوژیک و اجرای عملیات مکانیکی و ...از جمله آن‌ها است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان کرد: علی رغم اینکه بالغ بر ۹۰ درصد اعتبارات در مدیریت منابع طبیعی می‌باشد ولی متاسفانه اندکی از اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای به این بخش تعلق می‌گیرد که نیاز به حمایت همه جانبه مسئولین از جمله استاندار محترم، معاون محترم عمرانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان است.
در پایان این نشست غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع خبرنگاران به مصوبات این نشست اشاره کرد و افزود: در این نشست مصوب شد طرح اجرای ترکیب کربن در شهرستان گچساران با مساعدت معاونت عمرانی استاندار تأمین اعتبار برای سال آینده و اجرای این طرح به موقع. جهت جذب اعتبارات و اجرای پروژه‌هایی که از محل صندوق توسعه ملی به استان تخصیص داده شده است.
وی همچنین بیان کرد: با رایزنی‌های انجام گرفته با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان ایشان نیز آمادگی خود را جهت همکاری همه جانبه بخشداری‌ها و دهیاری‌ها با منابع طبیعی و آبخیزداری استان جهت پیشبر اهداف کلی واجرای پروژه‌های در دست اقدام از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه‌های مختلف استان اعلام کرد.
 


کد مطلب: 404691

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/404691/2/بازدید-معاون-عمرانی-استاندار-اداره-کل-منابع-طبیعی-فیلی-وارثان-مشکلات-گذشته-هستیم-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1