تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۴۰۴۵۶۲
در نشست دهیاران و شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

چرا ثبت جهانی کهگیلویه و بویراحمد به تعویق افتاد/ شورای شهر با دخالت بی‌جا افسار کار را در دست گرفتند (+تصاویر)

۰
کبنا ؛نشست دهیاران و شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده و نماینده شهرستان‌های بویراحمد و دنا و جمعی از مدیران ارشد در ساختمان دولت برگزار شد.
مهدی جمالی‌نژاد در این نشست گفت: ۸۶ هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور وجود دارد با این شرایط تعریف و کلنگ زنی پروژه جدید معنایی ندارد.
جمالی‌نژاد بابیان اینکه استان بی‌نظیری دارید، گفت: همه استان را بازدید نکردم اما سختی‌هایی که در مرکز وجود دارد را در این استان دارای کوه و جنگل و خوش آب‌وهوا ندیدم.
معاون وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه تمام مشکلات دهیاری‌ها و شهرداری‌ها را حس می‌کنم، به استان یزد اشاره کرد و یادآور شد: یزد یک منطقه کویری و دارای ریز گرد و بی‌آبی است آب‌وهوای این استان در زمستان سرد و گزنده و در تابستان گرم و خشک است اما یزد با همه این مشکلات ثبت جهانی می‌شود.
وی عنوان کرد: چرا سایر استان‌ها مانند یزد ثبت جهانی نمی‌شوند؟ برای اداره شهرها و روستاها علی‌رغم همه دغدغه‌ها نگاه راهبردی، نو با گفتمان نوین داشته باشیم.
این مقام کشوری عنوان کرد: در استان یزد در زمستان قنات و در تابستان بادگیر ایجاد می‌شود، آن‌ها از حداقل‌ها بهترین استفاده را می‌کنند که این نوعی اقتصاد طلایی است.
جمالی‌نژاد با اشاره به تأکیدات مسئولان استان مبنی بر احیای تبصره ۲ ماده ۳ و بازگشت ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان گفت: این ماده‌قانونی حل می‌شود و ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد به‌صورت عادلانه توزیع خواهد شد اما آیا با یک میلیارد و دو میلیارد مشکلات شهرداری یاسوج و این استان حل می‌شود؟
وی ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد فوق‌العاده ظرفیت برای جهش دارد، شهرداری یک‌نهاد غیردولتی است و قرار نیست ناف شهرداری به ناف دولت وصل شود.
این مقام کشوری عنوان کرد: برای حضور بخش خصوصی در استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش کنید زمین به همراه داشته باشید تا بخش خصوصی و سرمایه‌گذار به استان بیایند.
جمالی‌نژاد تصریح کرد: قول می‌دهم که از امکانات و بضاعتی که در اختیاردارم در اختیار این استان قرار دهم، به همت نمایندگان تبصره ۲ ماده ۳ نیز مصوب می‌شود.
معاون وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه ۸۶ هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور وجود دارد، افزود: با این شرایط تعریف و کلنگ زنی پروژه جدید معنایی ندارد.
وی از انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن خبر داد و بابیان اینکه بسیاری از مشکلات ما با انعقاد این تفاهم‌نامه رفع می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرهای شمالی به‌مانند این استان در پسماند مشکل‌دارند درحالی‌که در برخی استان‌ها مانند اصفهان مشکل حل‌شده است.
وی بابیان اینکه اوراق مشارکت موجب رشد شهرها می‌شود، یادآور شد: قیر رایگان برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر اختصاص داده می‌شود.
علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: جمعیت روستایی ما باید خدمات‌رسانی شود، قوانین به شکل جامع پاسخ نمی‌دهد و باید بازنگری در این حوزه با توجه به شرایط موجود انجام شود.
احمدی در ادامه افزود: در گام نخست وضعیت شهرها با نظام توزیع اعتبارات ضابطه‌مند مطلوب می‌شود که این فرایند مبتنی بر چانه‌زنی است و باعث می‌شود کسانی که لابی ندارند حقشان نادیده گرفته شود.
به شکل بی‌رحمانه‌ای ثروتی که باید برای آیندگان حفظ شود را نابود می‌کنیم و باید توجه بیشتری به محیط‌زیست و منابع استان شود.
 مدیریت پسماند و بازیافت از مشکلات جدی است و باید چاره‌اندیشی شود.
در استان‌هایی که واحد تولیدی بزرگ ندارند، عوارض آلودگی نمی‌گیرند و فضای کسب‌وکار و اتکای مبتنی بر ظرفیت‌های محلی است، رکود ساخت‌وسازها شهرداری‌ها را تحت تأثیر قرار داده و باید به این مهم توجه اساسی کرد.
 
در توزیع اعتبار ملی متناسب با جمعیت روستایی باید مدیریت روستاها که ۴۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود موردتوجه قرار بگیرد.
غلام محمد زارعی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در این نشست از تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی و ترمیم واحدهای تخریب‌شده در زمین‌لرزه ۵.۲ ریشتری شهر یاسوج خبر داد.
 زارعی افزود: در استانی مانند استان ما که به‌طور متوسط ۴۵ ‌درصد جمعیت روستایی و ۵۵ درصد شهری است، ابتدا باید ایده جلوگیری از مهاجرت از روستاها که به تولید و رشد اقتصاد کمک می‌کند موردتوجه قرار بگیرد و با پرداختن به مسائل حاشیه‌نشینی توسعه شهری را نیز رقم زد.
زارعی بابیان اینکه توسعه شهری و روستایی در کنار یکدیگر مورد تأکید است، ابراز داشت: عدم توجه به توسعه و خدمات‌رسانی به روستاها باعث افزایش مهاجرت و اختلال درروند حرکتی زندگی شهری به‌عنوان پیشانی استان‌ها می‌شود.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس با تأکید بر حمایت از دهیاری‌ها توسط مجلس، اظهار کرد: در مواردی که عمران و آبادانی شهرها به‌عنوان جوامع اصلی تشکیل‌دهنده جمعیت مطرح است، تلاش می‌شود که هیچ کوتاهی نشود و نمایندگان شما در مجلس اگر بیشتر احساس مسئولیت نکنند، کمتر از دیگران احساس مسئولیت ندارند.
سید حسین کاظمی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست نیز گفت: شوراهای شهر در این استان با دخالت‌های بی‌جا افسار کار را در شهرداری‌ها در دست گرفته‌اند.
کاظمی اظهار داشت: شوراهای شهر با دخالت در امور اجرایی شهرداری‌ها افسار کار را در دست گرفته‌اند در حالی حق دخالت در امورات را ندارند.
وی با تأکید بر اینکه طبق بررسی‌های انجام‌شده شوراهای شهر در جزئی‌ترین امور اجرایی دخالت می‌کنند، عنوان کرد: قانون وظایف شورا و شهرداری را مشخص کرده و هرکدام باید به وظیفه خود عمل کنند.
کاظمی با اشاره به اینکه تنها شهرهای یاسوج، دوگنبدان، دهدشت، سی‌سخت، لنده، چرام و باشت طرح جامع تفصیلی دارند، ابراز کرد: شهرهای مادوان، چیتاب و پاتاوه هنوز با طرح هادی روستایی اداره می‌شوند و شهرهای دیگر استان نیز با طرح تفصیلی جلو می‌روند.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه نقشه شهرسازی در شهرهای استان بهنگام نیست، ادامه داد: اعتبارات شهرداری‌های استان 32 درصد کاهش داشته است.
کاظمی بیان کرد: طرح‌های تفصیلی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد بیشتر شبیه یک نقاشی خوب است به‌گونه‌ای که سرانه‌ها در دهه 60 یاسوج بسیار مطلوب‌تر از شرایط فعلی است.
وی بابیان اینکه شهر مادوان یک سانتی‌متر فضای سبز ندارد و کوچه‌های با عرض 8 متری و طول یک کیلومتر فراوان دارد، ادامه داد: عدم رعایت جرائم و حفظ اراضی منابع ملی در کنار شهرها به یک معضل تبدیل‌شده است.
نستهن مقدم شهردار یاسوج گفت: شهرهای بزرگ استان فاقد کارخانه بازیافت زباله هستیم و البته در این زمینه طرح‌های تصویب‌شده ولی به دلیل برخی محدودیت‌ها هنوز به‌جایی نرسیده است.
مقدم در این نشست اظهار داشت: تعلل و عدم بازنگری طرح‌های تفصیلی هدر رفت منابع را به همراه دارد و باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.
وی نبود هماهنگی برخی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خدمات رسان در شهرهای استان سبب نارضایتی مردم به دلیل کنده‌کاری‌ها دانست و افزود: شهرداری یاسوج با داشتن 140 هزار جمعیت روزانه به بیش از 240 هزار نفر خدمات ارائه می‌دهد.
مقدم با تأکید بر اینکه شهرداری یاسوج باید در توزیع اعتبارات به‌صورت ویژه دیده شود، بیان کرد: الحاق منطقی و بعد از کارشناسی‌های علمی و دقیق روستاهای هم‌جوار به شهر یاسوج یک الزام است زیرا هم‌اکنون نیز از خدمات این نهاد عمومی غیردولتی بهره‌مند هستند.
وی ادامه داد: شهر یاسوج به دلیل یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای ایران نیازمند توجه جدی دولت در بحث اختصاص اعتبار بوده زیرا منبع درامد خاصی به دلیل بی‌توجهی‌های گذشته ندارد و سخت در مضیقه هستیم.
نماینده شهرداران کهگیلویه و بویراحمد خواستار توجه بیش‌ازپیش به شهرداری‌های این استان شد و گفت: بسیاری از شهرداری‌ها فاقد ایستگاه آتش‌نشانی و خودروی دفن زباله هستند.
مقدم افزود: شهرهای بزرگ استان فاقد کارخانه بازیافت زباله هستیم و البته در این زمینه طرح‌های تصویب‌شده ولی به دلیل برخی محدودیت‌ها هنوز به‌جایی نرسیده است و هم‌اکنون یکی از بهترین مناطق اطراف شهر یاسوج مملو از حجم زباله بوده و به دلیل پر شدن ظرفیت مجبور به پیدا کردن یک منطقه بکر دیگر برای دفن زباله هستیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهاد
Iran, Islamic Republic of
چرا اینقدر عکس میگذارید . حالا چی استان را میخواهند به ثبت جهانی برسونند ؟ مگه چیزی مانده ؟ فرهنگ و طبیعت و پوشاک و خوراک و چشمه و رودخانه و کوه و دشت و همه چیز استان را به یغما بردن چیزی نمونده که به ثبت برسونند.
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1