تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۰۴۳۵۶
گزارشی از روند صدور مجوز طرح‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی:

لزوم شفافیت در صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد / دست احمدی بر روی منفذهای فساد

۰
کبنا ؛ این جمله علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در نشست روز دوشنبه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان که گفت: «اولویت با تامین آب شرب بچه شیرخواراست و نه سرمایه گذاری در طرح‌های بی ثمر در حوزه گردشگری» برای برخی مدیران حاضر و شاید تا حدودی افکار عمومی قابل تامل بود.
البته شنیدن این سخن در نگاه نخست و از منظر کسانی که هنوز جدیت، افکار و تاکید استاندار بر حمایت جدی از سرمایه گذاران را اطلاع ندارند تا حدودی ثقیل و غیرقابل هضم خواهد بود.
اما از قدیم هم گفته‌اند که شنیدن واقعیت در گام نخست شاید کام را تلخ کند ولی به هر طریق باید پذیرفت، آنگونه که زمانی تحریم‌ها را در ظاهر کاغذ پاره می‌خواندیم اما در عالم واقع از فشارها بر گرده مردم نیز مطلع بودیم.
احمدی اما با تیزبینی، هوشیاری و البته نگاه نافذ و رویکرد مقتدرانه‌اش بارها دست بر روی نقطه‌های کور حوزه‌های سرمایه گذاری استان گذاشته و حتی ماهرانه از منفذهای ورودی فساد و معامله گری ها در این عرصه پرده برمی دارد.
او معمولاً با آگاهی، اشراف اطلاعاتی در نشست‌ها و کارگروه‌های مختلف استان حضور می‌یابد، با همه پیچ و خم‌های بروکراسی اداری و حتی با زوایای پیدا و پنهان انواع فساد و چگونگی مچ گیری مفسدان نیز به خوبی آشناست. پیداست آنچه سالها در درس و دانشگاه و مجلس و حوزه اجرا آموخته برای شناسایی و برخورد با انحرافات و موارد ناصواب در صحنه‌های گوناگون به مددش آمده است.
او به استانی آمده که قومیت طلبی‌ها و نگاه‌های مسموم طایفه‌ای و همچنین وجود برخی انحرافات در سیستم اداری و اجرایی و برخی بداخلاقی‌ها و فرایندهای ناصواب بوروکراسی در نظام اداری موجی از نارضایتی‌های عمومی را دامن زده است.
به نظر می‌رسد مسئول نخست دولت در استان راهی جز ادامه این مسیر سخت همراه با اقتدار برای کاهش نارضایتی‌ها ندارد و گاه توپ و تشرهایی هم که می زند با حسن نیت تمام و با چاشنی مبارزه با فساد، بی نظمی و اصلاح روند امور است.
او همواره یکی از راهبردها و اولویت‌های کاری خود را ضرورت راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری برای تسهیل در روند کار سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف استان می‌داند.
احمدی با تمام توان از سرمایه گذار واقعی و هر آن کس که با توان فنی و اجرایی توانایی اجرای طرح‌های سرمایه گذاری را در استان داشته باشد حمایت جانانه می‌کند و هرگاه هم احساس شود که شخصی با نام سرمایه گذاری اما با نیت شوم دنبال زمین خواری و تجاوز به حریم منابع ملی و حراج بیت المال باشد، قاطعانه می‌ایستد.

بررسی 10 طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری
استاندار کهگیلویه وبویراحمد در نشست روز دوشنبه سرمایه گذاری استان تاکید کرد که اصل بر حمایت و تسهیل کار برای سرمایه گذاران است.
بیش از 10 طرح مهم اقتصادی و سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
یکی از طرح‌های مهم مورد بحث در این نشست مربوط به طرح گردشگری و اقامتی واقع در تنگ مهریان یاسوج بود که مانع اصلی آن تامین آب شرب مورد نیاز است و تاکنون سرمایه گذار طرح موفق به دریافت مجوز از شرکت آب و فاضلاب شهری استان نشده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد پس از شنیدن مستندات و درخواست‌های سرمایه گذار و شرکت آبفای شهری استان به‌رغم همه پافشاری‌ها و تاکیدات موکد بر ضرورت حمایت از سرمایه گذران این بار در قامت یک مدعی در مقابل سرمایه گذار ایستاد و قاطعانه از توجیه‌های فنی و دلایل منطقی دستگاه اجرایی مربوطه دفاع کرد.
او گفت: منطق و قانون ایجاب می‌کند در شرایطی که جمعیتی با حدود 30 تا 40 هزار نفر در منطقه سررود شمالی همچون مادوان و بلهزار ها با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستند سزاوار نیست که آب شرب مورد نیاز یک کودک شیرخوار قطع شود تا آب یک طرح گردشگری با نتایجی نامشخص تامین شود.
او البته این نکته را نیز یادآور شد که خود سرمایه گذار این طرح بیش از سه سال در قامت یک معارض محلی و با همراهی چند تن دیگر مانع از اجرای یک طرح ملی آبرسانی به این مناطق شده است.
مشکلی که بارها سایر مسئولان از جمله غلام محمد زارعی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی برای رفع آن کوشیده است.
وی پیش‌تر نیز تاکید کرده بود که مانع تراشی و سنگ اندازی برای اجرای طرح آبرسانی از تنگ مهریان یاسوج که از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان است به هیچ وجه قابل پذیریش نیست.
افزون بر 75 میلیارد ریال برای اجرای این طرح در سفر هیات دولت به استان اختصاص یافت.
بر اساس اعلام کارشناسان شرکت آبفای شهری استان میزان دبی چشمه مهریان حتی در سخت‌ترین شرایط و در فصل تابستان بالای یکهزار و 200 لیتر در ثانیه است.
این در حالی است که میزان آب آشامیدنی مورد نیاز برای رفع مشکل تنش آبی در منطقه مهریان، مادوان و بلهزار کمتر از 200 لیتر در ثانیه است.
با رفع مشکل معارضان محلی ضمن رفع تنش آبی در مناطق مهریان، مادوان و بلهزار آب مورد نیاز طرح گردشگری واقع در تنگ مهریان نیز به راحتی قابل تامین است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود روند تشکیل و تسهیل امور در مرکز خدمات سرمایه گذاری در استان و حضور مستمر و منظم نمایندگان دستگاه‌های مختلف با محوریت اداره کل اقتصاد و دارایی استان را مثبت ارزیابی کرد و افزود که اصل مهم در این مرکز حمایت و تسهیل و تسریع در حل مشکل سرمایه گذاران است.
وی یادآور شد که البته این حمایت‌ها بر پایه قانون و راهکارهای قانونی مندرج در آیین نامه‌های ابلاغی و سایر اسناد و قوانین بالادستی به ویژه در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: دولت مشکلی در تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های سرمایه گذاری با کیفیت، اشتغالزا و با قابلیت فنی و اجرایی ندارد و حتی سقفی برای اعطای تسهیلات بانکی در این راستا اعمال نکرده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد بارها از روند طولانی شدن صدور مجوزها و برخی سخت گیری‌های بی مورد در این راستا انتقاد کرده است.
احمدی تاکید کرد: دولت با وجود شرایط بحرانی و خاص کشور تمامی ظرفیت‌ها و شرایط لازم را برای جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان‌ها فراهم کرده اما برخی مدیران و دستگاه‌ها با ایجاد موانع و سنگ اندازی ها مانع تحقق این اهداف می‌شوند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد که بارها هرگونه سنگ اندازی، کارشکنی و مانع تراشی فراروی سرمایه گذاران آن هم به بهانه برخی تفکرات غیرمنطقی و غیرقابل توجیه همچون غیربومی بودن سرمایه گذار را نیز خط قرمز دولت و خیانت در راه توسعه استان می‌داند.
او در بررسی یکی دیگر از طرح‌های مهم سرمایه گذاری در نشست امروز را که با توجه به ادعای سرمایه گذار، غیربومی بودن دلیل اصلی در مانع تراشی‌ها و طولانی شدن روند صدورمجوزهای اوست، تاکید کرد: هیچ مسئولی حق ندارد خارج از قانون و بدون دلیل مانع از اجرای طرح‌های سرمایه گذاری با قابلیت فنی و اجرایی شود.

لزوم شفافیت در صدور مجوزهای طرح‌های سرمایه‌گذاری
مدیرکل امور اقتصادی ودارایی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: ایجاد پنجره واحد در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان گامی مثبت و رو به جلو برای تسهیل و جلوگیری از طولانی شدن فرآیند صدور مجوزهای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.
غضنفر آرام اظهار داشت: راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری که با تاکید استاندار کهگیلویه وبویراحمد در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان راه اندازی شده بهترین فرصت در توسعه سرمایه گذاری و بهره گرفتن از ظرفیت بخش خصوصی در جذب سرمایه گذاری است.
وی بیان کرد: دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی باید در اسرع وقت نماینده تام الاختیار خود را برای حضور همیشگی و تصمیم گیری نهایی در زمینه صدور مجوزهای سرمایه گذاری به اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان معرفی کنند.
آرام با تاکید بر اینکه ایجاد پنجره واحد خود نباید به مانعی در روند صدور مجوزها تبدیل شود، از دستگاه‌های مختلف اجرایی خواست در زمینه معرفی نمایندگان خود دقت و ظرافت لازم را انجام دهند.
وی بر ایجاد شفافیت، تسریع و تسهیل امور مرتبط با صدور مجوزها و پاسخگویی به استعلام‌های مختلف اشاره کرد.
آرام ادامه داد: زمان بندی مراحل اخذ مجوز و مدیریت زمان برای به حداقل رساندن این مراحل و همچنین کاهش مراجعه‌های حضوری سرمایه گذاران به دستگاه‌های اجرایی از دیگر مزایای پنجره واحد سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه بوروکراسی‌های اداری و سخت گیری‌های بی مورد همواره از موانع جدی در زمینه جذب سرمایه گذاری به ویژه در استان‌های کمتر توسعه یافته‌ای همچون کهگیلویه وبویراحمد بوده و اظهار امیدواری کرد که ایجاد پنجره واحد و تسهیل صدور مجوزها گام جدی برای رفع این موانع جدی خواهد بود.
آرام یادآور شد: براساس اصل 138 و همچنین 44 قانون اساسی و ماده هفت سیاست‌های کلی حمایت از سرمایه گذاران، ایجاد پنجره واحد و تسهیل در روند صدور مجوزهای کسب و کار وظیفه‌ای قانونی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از حاکمیتی، خدماتی و نظارتی محسوب می‌شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 98 فرصت جدید سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، انرژی، نفت، پتروشیمی، صنعت و معدن در این استان امکان سنجی شده است.
وی ابراز داشت: حمایت از بحث تولید و اشتغال کهگیلویه و بویراحمد و تشویق فعالان اقتصادی این استان و سرمایه گذاران بومی و غیربومی برای گرایش به سوی سرمایه گذاری در استان ضرورتی انکارناپذیر است.
آرام تصریح کرد: 9 فرصت سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی شده و 2 کتاب در زمینه سرمایه گذاری در استان به زبان فارسی و انگلیسی تدوین شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال 92 تاکنون در این استان مبلغ 22.96 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شده است.
وی افزود: میزان سرمایه گذاری خارجی این استان در سال 95 حدود 2.28 میلیون دلار و در سال 96 حدود 2.6 بوده که با سند توسعه‌ای استان فاصله زیادی دارد.
آرام ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد دارای قابلیت‌های فراوانی برای سرمایه گذاری در بخشهای نفت، گاز و پتروشیمی، گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی، گیاهان دارویی، آب و منابع طبیعی دارد.

-------------------------------
گزارش: حمید جهان
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تا جایی که اطلاع داریم سازمان بازرسی این منافذ را شناسایی و به مسیولان استانی معرفی میکنه‌ اونا هم با کارهای.ی تو رسانه ها فقط بیانش میکنن. از سازمان بازرسی و دستگاه محترم قضایی خواهشمند است با قاطعیت چند وقت اخیر .رخورد کننن.
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1