تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۴۰۳۷۶۱
در گفت‌وگو کبنا مطرح شد

پای خبرنگاران به اداره‌کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد باز شد / بارورسازی ابرهای کهگیلویه و بویراحمد تکذیب شد

۰
کبنا ؛به گزارش کبنا، بعد از سال‌ها بالاخره در روز دوشنبه 23 مهرماه پای خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد به اداره‌کل هواشناسی استان باز شد. نه در زمان سید اسماعیل حسینی و نه در دوره فرج‌الله شکوهی بین خبرنگاران و اصحاب رسانه کهگیلویه و بویراحمد و اداره‌کل هواشناسی روابط کاری و همکاری وجود نداشت.
شاید یکی از دلایلی که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از اداره‌کل هواشناسی استان و کم و کیف پیش‌بینی این اداره‌کل انتقاد دارند، به همین دلیل ربط دارد.
اما با ورود رضا کاکاوند و انتصاب وی به عنوان مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد پای خبرنگاران به این اداره‌کل باز شد تا آنان با عملکرد هواشناسی آشنا شوند. «کاکاوند» سوابق اجرایی، تحقیقاتی و پژوهشی دارد، او خود را فرد رسانه‌ای معرفی می‌کند.
خبرنگاران در این برنامه از مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کردند و رضا کاکاوند مدیرکل و ولی‌بهره‌مند کارشناس در خصوص نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای اداره‌کل و نحوه پیش‌بینی جو توضیحاتی دادند. کاکاوند گفت: تمام تجهیزات این اداره‌کل به روز است و 90 درصد پیش‌بینی‌ها صحت و 10 درصد خطا همواره در تمام دنیا وجود دارد.
به گزارش کبنا، رضا کاکاوند مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت جوی استان در سال زراعی ۹۷-۹۸ اشاره کرد و گفت: در فصل پاییز و ماه‌های مهر و آبان بارش‌های نرمالی را در سطح استان خواهیم داشت اما آذر ماه بارش‌ها از حد نرمال کمتر خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بارش‌های دی ماه به مانند آذر از حد نرمال کمتر خواهد بود، ضمن اینکه بارش‌های بهمن و اسفند نرمال و دمای هوا ۵/ تا ۱.۵ افزایش خواهد داشت که صحت پیش‌بینی‌ها‌‌ ۶۰ تا ۷۰ است.

استان دارای خشکسالی بسیار شدید است
وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی به روز و به هنگام است، افزود: در صورت مشاهده پدیده هواشناسی، از طریق صدا و سیما و سامانه ۱۳۴ اخطاریه صادر می‌شود.
این مسوول با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد در زمره استان‌های دارای خشکسالی بسیار شدید است، گفت: میانگین بارش باران در استان بالا بود اما با خشکسالی سال‌های اخیر تاثیرات بیشتری در استان نسبت به استان‌های فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان داشته و اثرات تخریبی در استان بالاتر است.
کاکاوند با اشاره به میانگین بلند مدت بارش در استان گفت: میانگین بلند مدت بارش باران در شهر یاسوج ۸۵۰ میلی‌متر بوده اما با کاهش بارندگی‌ها، میانگین شهر یاسوج ۸۰۴ شده است.

کاهش ۷۹ میلی‌متری بارش‌ها در استان
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: میانگین بارش سال ۹۶-۹۷ در کل استان ۳۰۹ میلی‌متر گزارش شد در حالی که بارش در مدت مشابه سال گذشته ۳۸۸ میلی‌متر بوده و کاهش ۷۹ میلی‌متری بارش‌ها را شاهد هستیم.بیشترین کاهش بارش در دهدشت با ۱۵۱.۸ میلی‌متر ثبت شده است، میانگین بلند مدت بارش سال زراعی ۵۳۷ میلی‌متر بوده که بارش‌ها ۵۳ درصد کاهش داشته و جز ۵ استان خشک کشور محسوب می‌شویم.
وی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران به روزهای گرد و غباری اشاره کرد و گفت: در استان  یک ایستگاه سنجش گرد و غبار وجود دارد که در شهر یاسوج مستقر است و در صورت تامین اعتبار یک میلیارد تومانی ایستگاه سنجش گرد و غبار گچساران راه‌اندازی می‌شود.

گرد و غبار در گچساران بیشتر از همه جای استان بود
این مسوول با بیان اینکه بیشترین روزهای گرد و غباری در ماه‌های خرداد و تیر است، افزود: سال ۹۷ در یاسوج ۴۲ روز، گچساران ۴۶، دهدشت ۲۷، سی‌سخت ۲۰ و امامزاده جعفر ۳۰ روز هوای ناسالم همراه با گرد و غبار به ثبت رسیده است.
کاکاوند در پاسخ به سوالی در خصوص بارور شدن ابرها گفت: بارش‌های سطح کشور و استان در نتیجه عبور سامانه بارشی غرب کشور است، این سامانه بارشی در صورتی که ماهیت بارشی نداشته باشد باعث ایجاد گرد و غبار می‌شود.
وی با رد بارور کردن ابرها در استان و سطح کشور تصریح کرد: بارور کردن ابرها در کشورهای موفق تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد منجر به افزایش بارش‌ها می‌شود و این سیستم، بارش‌ها را ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر افزایش می‌دهد، بارور کردن ابرها در ایام ترسالی انجام نمی‌شود و در سال خشکسالی بارور شدن ابرها در دستور کار قرار می‌گیرد.
این مسوول با بیان اینکه تخریب محیط زیست در کاهش بارندگی‌ها دخیل است، گفت: خشکسالی‌های جهانی به دلیل فعالیت انسانی است، در همه جای کره زمین دچار گرمایش جهانی هستیم این تغییر هوا اتفاق افتاده و ادامه دارد، در داخل کشور وضعیت اب و هوا تابع سیاست  و‌ مرز نیست  و‌ اگر در نقطه کره زمین تخریب محیط زیست اتفاق بیافتد اثرش را سایر مناطق می‌بینیم.
کاکاوند با اشاره به استقرار دو ایستگاه فرودگاهی استان گفت: هر نوع نشست و برخواست هواپیما در داخل استان با اطلاعات هواشناسی انجام می‌گیرد و برای پیش‌بینی‌ها از تصاویر ماهواره‌ای که هر ۱۵ دقیقه یکبار به روز می‌شوند، هواپیمای تهران-یاسوج قبل از پرواز اطلاعات هواشناسی را از مرکز استان دریافت کرده بود.

دلیل عدم پیش‌بینی سیل در گچساران
وی در ادامه این نشست خبری، عنوان کرد: هر نوع توسعه صنعتی منجر به آسیب به محیط زیست می‌شود چرا که وقتی به بستر زمین آسیب وارد شود آب و هوا هم دچار آسیب شده و منجر به افزایش دما و کاهش بارندگی‌ها می‌شود لذا نمی‌توان بگوییم کارخانه یا مجتمع صنعتی خاصی مقصر است.
این مسوول در پاسخ به سوالی مبنی بر سیل چند روز گذشته گچساران و عدم پیش‌بینی توسط هواشناسی گفت: کهگیلویه و بویراحمد استانی با تنوع اقلیمی است و همین موضوع دقت پیش‌بینی‌ها را پایین می‌آورد که در سیل گچساران هم خطای بارش وجود داشت و قابل پیش‌بینی نبود،هواشناسی در خواب نیست و از جمله دستگاه‌هایی هستیم که همیشه بیداریم.
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به سال‌های خشکسالی جبران منابع آبی در کوتاه مدت قابل جبران نیست لذا شهروندان در منابع آبی صرفه‌جویی کنند.
وی بیان کرد: ۴۶ نیرو در هواشناسی مشغول فعالیت هستند، در سطح شهرستان‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که جذب نیرو در رشته‌های فیزیک، ریاضی، کامپیوتر و جغرافیا ازطریق اگهی استخدام انجام می‌شود. از ۸۱ پست مصوب نیروی ۳۳ پست تامین شده است.
بارور سازی ابرها رخ نداده و برخی ادعاها و گزارش‌ها در خصوص بارش‌های بهاری امسال ناشی از بارور سازی ابرها در استان به هیچ وجه صحت نداشته است
کاکاوند اگر چه موضوع بارور سازی ابرها را علمی و قابل اجرا در مناطقی خاص می‌داند اما تاکید کرد که تاکنون در کهگیلویه وبویراحمد بارش بارانی ناشی از بارور سازی ابرها رخ نداده و برخی ادعاها و گزارش‌ها در خصوص بارش‌های بهاری امسال ناشی از بارور سازی ابرها در استان به هیچ وجه صحت نداشته است.
وی گفت: بارش‌های سالانه در این استان ناشی از عبور سامانه‌های بارشی از سمت غرب است که وارد استان می‌شوند چنانچه ماهیت بارشی داشته باشند ایجاد بارش می‌کنند و در غیر این صورت همراه با وزش باد و گرد و خاک خواهند بود.
کاکاوند یادآور شد: بر اساس یافته‌های تحقیقاتی و نتایجی که در برخی کشورهای پیشرفته در زمینه بارور سازی ابرها صورت گرفته تنها می‌تواند میزان بارش در یک منطقه را حدود 10 تا 15 درصد افزایش دهد.
وی با بیان اینکه متولی بارورسازی ابرها سازمان هواشناسی و وزارت راه و شهرسازی نیست گفت: سرمایه گذاری بر روی این موضوع تاکنون در دستور کار متولیان امر قرار نگرفته و مقرون به صرفه هم نیست.
کاکاوند با اشاره به وضعیت بارش‌ها در سال زراعی جاری نیز گفت: وضعیت در فصل پاییز و ماه آبان نرمال پیش بینی می‌شود.
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: ماه‌های آذر و دی وضعیت تاحدودی نرمال نیست اما در ماه‌های بهمن و اسفند نیز سامانه‌های بارشی مناسبی در سطح استان پیش بنی شده است.
وی با اشاره به بروز برخی خطاهای پیشبینی هواشناسی در کهگیلویه وبویارحمد را یادآور شد و گفت: دلیل آن به نبود تجهیزات پیشرفته و یا تخصص کارشناسان نیست بلکه کوهستانی بودن بیش از حد مناطق مختلف استان علت اصلی در پیشبینی های گاه ناصحیح در این راستا می‌شود

به گزارش کبنا، کاکاوند در پایان این نکته را هم گفت: من بعد درب اداره‌کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد بر روی همه خبرنگاران باز است و من دست اهالی رسانه‌ی را برای آگاه‌سازی و اطلاع هم‌استانی‌هایم در برابر هر گونه بارش به گرمی می‌فشارم. من خودم یک آدم رسانه‌ای هستم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اگر سازمان هواشناسی خواب نیست و بیداره بفرمایید این سایت هواشناسی استان چرا در دسترس نیست؟؟؟
ابوذر محمدی نیا
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس کاکاوند مدیری توانمند و شایسته هستند
به امید موفقیتهای روز افزون ایشان و ایجاد تحول در هواشناسی استان
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
1