تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۰۳۶۶۹
در نشست فرماندار گچساران با خبازان چه گذشت؟

از انتقاد شدید فرماندار از کاهش وزن چانه نان تا برخورد جدی با نانوایی‌های متخلف در گچساران (+تصاویر)

۱
کبنا ؛ نشست بررسی مشکلات نانوائیان شهرستان و گزارشات ارائه شده از نانوایی‌ها با حضورعبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران، علی شریفی رئیس صنعت معدن و تجارت، نورالله احمدی رئیس اتحادیه نانوایان و مالکان نانوایی شهرستان در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز: در این نشست عبدالرحیم رحیمی  با بیان اینکه دستور عملی از سوی وزارت کشور در جهت بررسی و پیگیری  مشکلات  اصناف گوناگون در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: اولین نشست با صنف خبازان  امروز برگزار شد، چرا که این قلم از مهمترین اقلام مصرفی و ضروری خانوار است.
 فرماندار گچساران با اشاره به خبازان گفت: در شهرستانی زندگی می‌کنیم که شما نانوایی داران یکی از اقلام مایحتاج شهروندان را آماده و در اختیار آنها قرار می‌دهید که من به نوبه خود از شماها تشکر می‌کنم.
وی در ادامه به مشکلات شهروندان در خصوص وزنه چانه  نان اشاره و عنوان کرد:  در بازرسی‌هایی که  سرزده از نانوایی‌های شهرستان انجام داده‌ام  تا زمانی که در آن مکان ایستاده‌ام وزنه چانه استاندارد و نان با کیفیت بهتری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و متاسفانه بعد از خروج من از آن مکان وزنه چانه به حالت اولیه باز برمی‌گردد.
 این مسوول ابراز کرد: نرخ نان در کل کشور  چند سالی است که تغییر نکرده است و ما نباید وزن چانه را افزایش یا کاهش دهیم.
رحیمی ادامه داد: هیچ نانوایی نمی‌تواند بگوید که وزنه چانه نان آن در حد استاندارد یعنی 210 الی 180 گرم است بلکه با بازرسی که انجام گرفته شده بسیاری از وزنه چانه‌ها بین 160 الی 150 گرم بوده است.
بالاترین مقام اجرایی شهرستان گفت: نانوایی است که وزنه چانه آن 100 گرم است آیا به نظر شما این درآمد حلال است.
وی افزود: برخی از نانوایی‌ها پلاستیک دسته دار را به چند برابر قیمت و یا به قیمت نان به فروش می‌رسانند.
رحیمی در ادامه انتقادات از نانوایی‌هایی در سطح شهرستان گفت: در بازرسی و گزارشاتی که به دست من رسیده یکی دیگر از تخلفات نانوایی‌ها در سطح شهر این است که نان سرد شده شب گذشته  را لای نان‌های گرم و تازه پخت می‌گذارند و به دست مشتری می‌دهند.
فرماندار گچساران با اشاره به اینکه در این مدت از تمامی نانوایی‌ها به صورت محسوس و نامحسوس بازرسی به عمل آمده است، ابراز کرد: متاسفانه چند وقتی است که آرد شهرستان دارای کیفیت خوبی نیست.
 وی افزود: اگر در این مورد آرد بی‌کیفیت تولید شود و به دست نانوا برسد این کارخانه را تعطیل و آرد مورد نظر را از استان‌های دیگر از جمله اصفهان تامین خواهم کرد.
رحیمی با اشاره به تعداد بالای نانوایی‌ها در این شهرستان گفت: اگر نانوایی‌‌ها به تخلفات خود از جمله رعایت نکردن بهداشت، کم بودن وزنه چانه نان و کیفیت پایین نان اقداماتی انجام ندهند آنها نانوایی را پلمپ و سلب امتیاز خواهیم کرد.
 این مسوول ادامه داد: برآورد شده که اگر 40 نانوایی در این شهرستان تعطیل شود هیچ مشکلی برای تامین نان این شهرستان به وجود نخواهد آمد و ما در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.
فرماندارگچساران با عنوان مثالی اذعان کرد: برای مدتی جایگاه گاز در این شهرستان تعطیل بود و شهروندان انتقاداتی بر علیه فرماندار داشته که در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده است.
 وی گفت: با توجه سوء استفاده رئیس جایگاه گاز در این شهرستان این جایگاه برای مدتی تعطیل شد.
 رحیمی با پرسش این سوال آیا تا حالا شده شخصی  در جایگاه‌های بنزین و گاز باک خودروی خود را پر کند و پولی ندهد، تصریح کرد: جایگاه گاز گچساران یک میلیارد تومان بدهی داشت که با تعطیلی این جایگاه مسوول جایگاه موظف شد بدهی خود را پرداخت و قانون را رعایت کند.
 فرماندار گچساران  در ادامه به نانوایی‌های آزادپز شهرستان اشاره و عنوان کرد: این شهرستان تعداد 5 واحد نانوایی آزاد پز است که 4 واحد در سطح شهر و یک واحد در روستای تلخاب شیرین فعالیت دارند که این تعداد نانوایی‌ها آرد مورد نظر خود را به صورت آزاد هر کیسه‌ای 54 هزار و 500 تومان تهیه می‌کنند.
وی به ساعت کاری نانوایی‌هایی که آرد یارانه به آنها تعلق می‌گیرد اشاره و تصریح کرد: نانوایی‌هایی که آرد یارانه به آنها اختصاص داده می‌شود باید ساعت کاری مشخصی داشته باشند و با  نانوایی‌هایی که آزاد پز هستند باید تفاوت داشته باشند.
فرماندار گچساران خاطرنشان کرد: باید زمان شروع و اتمام کار نانوایی‌ها در این شهرستان مشخص شود.
وی ادامه داد: نانوایی‌هایی که هم اکنون 3 شیفت فعالیت دارند باید زمان شروع و اتمام کار  و سهم آرد یارانه آنها نیز مشخص شود.
فرماندار گچساران به تغییر شکل ظاهری نان اشاره کرد و گفت: نانوایی را سراغ داریم که تا دیروز به اصطلاح نان زنبوری پخت می‌کرده  و بعد به یکباره نان تنوری پخت و یا بالعکس.
بالاترین مقام اجرایی شهرستان اذعان کرد: برخی نانوایی‌ها خودسرانه نوع پخت و یا اینکه جایگاه نانوایی خود را بدون گرفتن مجوز تغییر می‌دهند که این نیز یک تخلف است.
وی بیان کرد: هرگونه نقل مکان و یا تغییر نوع پخت نان با هماهنگی اداره صنعت، معدن و تجارت باید صورت بگیرد.
 پخت نان سنگک با آرد معمولی و افزایش دوبرابری قیمت نان
 رحیمی اظهار کرد: تعداد 3 واحد نانوایی سنگکی در این شهرستان است که آرد پخت این نوع نان اصلا دارای سبوس نیست و با آرد معمولی این نان پخت می‌شود.
 وی با انتقاد از این نانوایی ابراز کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود با پاشیدن چند دانه کنجد یا سیاه دانه و یا سبزی‌های معطر این نان را به دو برار قیمت به فروش می‌رساندکه این نیز یک تخلف است که باید هرچه سریعتر جمع آوری شود.
  فرماندار گچساران ادامه داد: وزن نان سنگک باید مشخص شود و با هماهنگی مشتری که چند گرم کنجد  بر نان پاشیده شود قیمت نان افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه از سال 1393 تا کنون هیچ گونه افزایش قیمت نان در کل کشور وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش دیگر اقلام این مسئله با استاندار مطرح  خواهد شد.
رحیمی افزود: نرخ نان با توجه به کیفیت و وزن استاندارد باید افزایش پیدا کند.
 بیشترین تخلف صنف نانوایی کم بودن وزن چانه نان و رعایت نکردن بهداشت
 فرماندار با بیان اینکه متاسفانه  بیشترین تخلفات صنف نانوایی‌ها در گچساران کم بودن وزن چانه نان و رعایت نکردن بهداشت بوده است، گفت:  زمانی که می‌خواهیم با صاحب نانوایی برخورد صورت بگیرد  همه به عنوان کارگر معرفی می‌شوند.
 وی گفت: متاسفانه در شهرستان نانوایی وجود دارد که چهار نسل دست به دست گشته  و برای سلب امتیاز نمی‌دانیم با چه کسی برخورد کنیم.
رحیمی   ادامه داد: در بازرسی که از این بعد صورت خواهد کرد با همان شخصی که در حال کار هستند برخورد خواهیم کرد.
 فرماندار گچساران افزود: باید این موضوع بررسی شود که ملک و پروانه مال چه شخصی است.
 وی عنوان کرد: ماموران افتخاری با داشتن کارت شناسایی و مهر و امضا فرماندار به صورت مستمر از نانوایی‌های این شهرستان بازدید و گزارشات را به فرمانداری ارجاع خواهند داد.
این مسوول در ادامه انتقادات خود به نانوایی اظهار کرد: یکی از ابزار و آلات اساسی در نانوایی داشتن ترازو است که متاسفانه 80 درصد نانوایی‌های شهرستان فاقد ترازو هستند و در زمان بازرسی  برای کشیدن وزن چانه مجبور شده‌ایم به سوپرمارکت مراجعه کنیم.
رحیمی گفت: از هفته آینده با بزرسی که صورت می‌گیرد داشتن ترازو در نانوایی‌ها الزامی و هر نانوایی که ترازو نداشته باشد 500 هزار تومان جریمه خواهد شد.
وی با بیان اینکه متاسفانه بهداشت عمومی در نانوایی‌ها رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در چند مدت قبل از کشتارگاه مرغ در شهرستان بازدیدی به عمل آمد که به دلیل رعایت نکردن بهداشت این کشتارگاه تا 3 ماه تعطیل شد.
 فرماندار گچساران ادامه داد: خوشبختانه با تمامی این انتقادات نان شهرستان گچساران به نسبت دیگر شهرستان‌های همجوار از کیفیت بهتری برخوردار است اما این کیفیت خوب نباید سبب رعایت نشدن دیگر نکات شود.
رحیمی تصریح کرد: در 6 سالی متوالی من در سطح استان به عنوان فرماندار اول انتخاب شده‌ام اما این موضوع نباید من را قانع کند و موجب پیشرفت من شود.
 وی خاطرنشان کرد: شهرستان ما در  شاهراه حیاتی قرار گرفته است و توقعات  در شهرستان ما به نسبت دیگر مکان‌ها بسیار بالا است.
فرماندار گچساران ابراز کرد: بیشترین جمعیت شهرستان گچساران در شهرساکن هستند در حالی که در یاسوج  50 درصد جمعیت در روستاها سکونت دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

همراز
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا نان گچساران نسبت به همه شهرهای اطراف افتضاحتره جناب فرماندار حتما ازشهرهای اطرافت نان نخریده ای که کیفیت نان را ببینی
Iran, Islamic Republic of
باسلام اقای فرماندار مقتدر و کار دان
اصلا بهداشت و انصاف در اوزان نان در نانواییها رعایت نمی شود درمقابل خدا پاسخگو هستید اگر برخورد قاطع نکینید چون نان ذات خداست و در و خطا در ان از کفار هم بعد تر است منتظر دستورات شما برادر دلسوز هسیم
از طرف شهروند گچساران
رادک
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر فرماندار عزیز . اقا نانوایی رادک ... چونش اندازه لیمو ترشه . ..
Iran, Islamic Republic of
نانوایی اقای ... شاطرش هم کارشاطری میکنه هم دخل داری پولی که هزاردست بدست شده رامیگیره تودستش وهم جونه میکنه هم شاطری بهداشت صفر صفره
همسفر
Iran, Islamic Republic of
نانوایی اقای .. فلکه فرودگاه فقط نان کنجدی میزنه هرده تا نون کنجدی یه معمولی میزنه که واقعا کار خلافیه لطفا رسیدگی فرمایید جناب فرماندار
علی
Iran, Islamic Republic of
اقای. شما خودتون نظم شهرو به ....اخه فلکه سرباز یا نانوایی رزمندگان رضایی که سر پیچ هستن یا نانوایی محمدپور که در بلوار اصلی قرار دارد وجای پارکی ندارد چطو مجوز داده شد ؟؟؟کسی نیست جوابگو باشه؟؟
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1