تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۴
کد مطلب : ۴۰۳۶۰۸
با حضور مسئولان شهرستان گچساران برگزار شد

بعد از حرف‌وحدیث‌ها؛ اولین جلسه شورای «فرهنگ عمومی» گچساران برگزار شد / بودجه مسئولیت اجتماعی نفت کجا هزینه می شود؟ / 300 میلیون تومان از پول بیت المال هزینه حرام شد(+تصاویر)

۰
کبنا ؛اولین نشست شورای فرهنگ عمومی بعد از گذشت بیش از چهار سال  با حضوراعضای شورای  فرهنگ عمومی در دفتر امام جمعه گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز، امام جمعه گچساران در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با اشاره به آیین نامه این شورا، گفت: محتوا و ماحصل آیین نامه شورا این است که ما باید مهندسی فرهنگی ایجاد کنیم و هدف از تشکیل شورای فرهنگ عمومی ایجاد یک خط و مشی درست فرهنگی برای جامعه است.
حجت الاسلام سید امین الله حجازی افزود: با توجه به اینکه نظام ما مبتنی برمبانی دینی و مبتنی برسیره پیامبر (ص) و یک نظام شیعی و دینی است لذا باید فرهنگ جامعه، فرهنگی منطبق با فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام باشد تا جامعه را به سمت و سوی رشد، تعالی و حل مشکلات هدایت کند.
حجازی اظهارکرد: باید توجه داشت که محور این جلسات را نشر فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت قرار دهیم که اگر با فرهنگ اهل بیت (ع) آشنا بشویم و بعد در همه زمینه‌ها تعمیم داده شود بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه مرتفع خواهند شد.
امام جمعه گچساران تصریح کرد: اشکالی که در سراسر کشور وجود دارد این است که برخی تکالیف را تنها به مسئولین ربط می‌دهند در حالی که خیلی از مسئولیت‌ها و وظایف هم برعهده مردم گذاشته شده است و هر فردی فقط به اندازه آن مسئولتی که از عهده آن برمی آید، همت کند بخش اعظمی از معضلات جامعه حل می‌شود.
وی درادامه گفت: پس باید به درستی به این نکته توجه کرد که مشکلاتی که در مملکت وجود دارد به دلیل عدم تبعیت از مسیر قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام است درحالی که معیار و الگوی اصلاح مشکلات در جامعه توجه به سیره اهل بیت (ع) است.
حجازی افزود: اگر علما و مسئولین متحد باشند و به وظایفشان به درستی عمل کنند جامعه مشکلی نخواهد داشت و نکته بعد اینکه بار مسئولیت جامعه اگر برعهده همین دوقشر باشد و در صورتی که  جامعه مشکلی داشته باشد، مقصر همین دو قشرند.
امام جمعه گچساران تصریح کرد: همه ما درقبال آحاد جامعه مسئول هستیم و نمی‌توانیم تنها به بخشنامه، ماده و تبصره بسنده کنیم، حکومت مبتنی برمبانی دینی و شیعی ایجاد شد لذا بایدهمت و تلاشی مضاعف در خصوص رفع مشکلات جامعه صورت پذیرد.
وی درادامه با اشاره به حل مشکلات معیشتی مردم گفت: اگر عدالت حاکم شد و باند بازی و بی تقوایی درجامعه نباشد، پس یقین بدانید بسیاری از  مشکلات کشورحل خواهند شد 
حجازی اظهارکرد: امروز دشمن درفضای مجازی درون و برون کشور علیه عزت، شرف و امنیت این ملت لحظه‌ای تلاش می‌کند که تنها راه نجات تبعیت از مسیرو سیره اهل بیت است، همه ما مسئولیم و تلاش کنیم در شهرمان آنچه که مورد رضای خداوند است انجام شود تا مشکلات هرچه زودترحل شود.
وی درادامه در خصوص مصوبات شورای فرهنگ عمومی گفت مصوبات شورای فرهنگ عمومی به عنوان قانون به شمار می‌روند یعنی اینکه اجرا به عهده هر شخص و نهادی که باشد لازم الاجرا خواهد شد.
حجازی تصریح کرد: باید دراین جلسات یکی دو موضوع تصویب شودو عملاً کار انجام شود و موضوعات پیگیری شوندوباید مهندسی فرهنگ صورت گیردو راهکار نشان دهیم؛ ما نسبت به آن جریان برگزاری جشن شرکت نفت گله مندیم که 300 میلیون تومان از پول بیت المال هزینه حرام شدو ناچارا شب آخر به دستور دادستان این برنامه تعطیل شد.
حجازی افزود: یکی از مصوبات این جلسه باید این موضوع باشد که دستگاه‌های اداری نظام جمهوری اسلامی در صرف هزینه‌ها باید دقت موازین شرعی را داشته باشندیعنی اینکه هیچ اداره و نهادی نبایدپولی در راه خلاف شرع هزینه کنند.
در ادامه فرماندار گچساران گفت: درامر شورای فرهنگ عمومی باید دو بحث را به طور جدی پیش برد یکی اینکه مصوبات جلسه بایدکاربردی باشد و دیگر اینکه نقشه راهی ترسیم شود تا هرفرد در هرزمینه ای که تخصص و فعالیت دارد بتواند کارها را به درستی عملیاتی کند.
عبدالرحیم رحیمی افزود: امروز سنت‌های در جامعه وجود دارد که برخی‌ها جنبه مثبت و خوبی دارند و برخی دیگر هم به غلط در جامعه ترویج شده است؛ زجری که الان در شهرستان و استان می‌کشیم از همین سنت غلط تیراندازی در مراسمات تشییع جنازه است که هزاران تیردراین گونه مراسمات شلیک می‌شود که بسیار خطر آفرین هستند.
رحیمی اظهارکرد: این موضوعات باید به جد کار و فرهنگ سازی شود، در جشن‌ها و مراسمات عروسی هم چنین مواردی به وفور وجود دارند که باید چنین فرهنگ غلطی برچیده شود که در همین چند سال اخیر افرادی دراین مراسمات به قتل رسیده و یا به شدت مجروح شده‌اند.
فرماندارگچساران درادامه تصریح کرد: این رسوم غلط تنها اختصاص به یگ گروه و طایفه خاصی هم ندارد و نکته قابل تامل در این خصوص فراگیر بودن این رسم غلط در طایفه‌ها وقومیت های مختلف است که این مساله کار را برای متولیان امر کمی دشوارتر می‌کند.
رحیمی افزود: متاسفانه دربسیاری از موارد این تیراندازی‌ها شادی‌ها و غم‌ها را به مصیبت تبدیل کرده‌اند، رسم غلط و ناپسندی که امروز تبدیل به یک ضد فرهنگ شده که می‌طلبد همه مسئولین و متولیان امر فرهنگ در این قضیه ورود کنند و کار فرهنگی انجام شود.
وی گفت: در همین چند سال گذشته رسم غلطی در همین گچساران وجود داشت و رسم به راین بود که هرشخصی در هر نقطه‌ای از این شهرستان وفات می‌کرد برعکس تمام شهرهای کشور باید در جلوی بیمارستان شهید رجایی حتماً تشییع می‌شد که خوشبختانه دراین زمینه فرهنگ سازی شدو این مسئله به همان مکان بهشت زهرا انتقال یافت.
فرماندارگچساران درادامه تاکیدکرد: باید مصوبات شورای فرهنگ عمومی گچساران اجرایی و پیگیری شوند و این جلساتی که با حضور مسئولین تراز اول شهرستان تشکیل می‌شود باید در آخر امر خروجی مطلوبی داشته باشند که در غیراینصورت همان مثال جلسات تکراری بی ثمرخواهد بود.
رحیمی افزود: با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی در شهرستان و همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی، می‌توان مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی شهرستان را بهترشناخت و برای برطرف کردن آنها برنامه ریزی کرد و نیز راهکار ارائه داد.
وی اظهارکرد: اگر قرار باشد موارد مطرح شده در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، عملیاتی نشودتنها وقت و زمان اعضاء را تلف کرده‌ایم و این نفعی به حال فرهنگ و شهرمان ندارد و معتقدم باید از ظرفیت مردم، ریش سفیدان، نخبگان، دانشگاهیان، اساتید و فرهیختگان در جهات نیل به اهداف و رفع مشکلات شهرستان نیز استفاده کرد.
فرماندارگچساران افزود: بنابراین استفاده از توان و ظرفیت اقشارمختلف مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی برای اجرای بهتر برنامه‌ها و مصوبات شورا امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد و هرشخصی باید به نوبه خود نسبت به مصوبه‌های فرهنگی اجتماعی شورا احساس تعهد و مسئولیت کند.
در ادامه رئیس دادگستری گچساران با بیان اینکه متاسفانه  برای ایجاد فرهنگ در جامعه اقدامات اساسی تا کنون ایجاد نشده است، اظهار کرد: متاسفانه استان و شهرستان درزمینه خودکشی‌ها دارای رتبه است.
دکتر رضا میشان با اشاره به استفاده از سلاح در مراسمات عزادارای و عروسی‌ها گفت: یکی از سنت‌های غلط این استان و شهرستان استفاده از سلاح در این مراسمات است.
وی به موضوع طلاق اشاره و عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم  افزایش روز به روز نرخ طلاق است که متاسفانه شاهد آن در جامعه هستیم.
میشان افزود: موضوع طلاق تنها جدایی دو فرد نیست بلکه این افراد دارای فرزندان هستند که با جدایی این دو فرد زندگی فرزندان آنها نیز تحت شعاع قرار گرفته می‌شود.
وی به آمار بالای اعتیاد نیز اشاره و اذعان کرد: آماری که اخیراً وزارات کشور اعلام کرده، افزایش روز افزون اعتیاد و کاهش سن اعتیاد است که هم اکنون سن اعتیاد به 11 سال رسیده است.
 رئیس دادگستری گچساران با بیان اینکه دستگاه‌هایی که مجری شورای فرهنگی هستند  با اجرای یک برنامه مدون   در ایجاد فرهنگ در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و در مرحله بعد  با استفاده از ریش سفیدان و بزرگان طوایف مشکلات موجود  در جامعه را مطرح  و راهکاری را تبیین کنند.
میشان اذعان کرد: متاسفانه از سوی دادگستری گچساران روزانه 20 مورد طلاق توافقی را به بهزیستی گچساران برای انجام مشاوره ارجاع داده می‌شود که این خود نیز یک معضل بزرگی است.
وی با بیان اینکه برای ایجاد فرهنگ درست ورشد تعالی در جامعه تصریح کرد:  نشست‌هایی  با بزرگان طوایف و ریش‌سفیدان  در جهت عدم استفاده از سلاح در مراسمات عروسی و عزا مطرح، شهرداری ملزم به جمع آوری بنرهای فوتی در سطح شهر و همچنین از سوی دادگستری اطلاع‌رسانی شود که هرگونه استفاده از سلاح غیرمجاز و مجاز در مراسمات و غیره مجازات و پیگرد قانونی خواهد داشت.
 رئیس دادگستری گچساران عنوان کرد: متاسفانه در زمینه راهنمایی و رانندگی در سطح شهرستان مشکل وجود دارد که باید فرهنگ‌سازی شود.
میشان خاطرنشان کرد: امیدواریم با برگزاری نشست‌های مکرر و استفاده از متخصصان و ریش سفیدان بتوانیم تا پایان سال آماری مثبتی در زمینه کاهش مشکلات موجود ارائه  داده شود.
 وی افزود: در جلسات شورای فرهنگ عمومی باید افق دیدمان برای آینده‌نگری شهرستان باشد و در این زمینه باید با مشاهدات امروز برای آینده برنامه کامل و جامعی داشته باشیم.
در ادامه جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان گچساران رئیس حوزه علمیه امام صادق علیه السلام گچساران در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان که دردفتر امام جمعه برگزار شد، گفت: روایت وجود دارد که مردم طبق دین علما و مسئولینشان حرکت می‌کنند که دراین صورت باید خودسازی را ابتدا از خودمان آغاز کنیم.
حجت الاسلام سید رضا پروری اظهارکرد: بودجه‌ای کلان در شرکت نفت به عنوان بودجه مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد، اما درگچساران نمی‌دانیم چه اتفاقی می افتدو درکجا مصرف می‌شود، این بودجه مشخص است و هیچ نقطه‌ای هم استثناءندارد و همه مناطق نفتخیز کشور چنین بودجه‌ای را دارا هستند که باید درامور فرهنگی شهرستان در خصوص موارد موردنیاز هزینه شود.
پروری تصریح کرد: بنده به عنوان یک طلبه تاکنون چنین مسئله‌ای ندیده‌ام درحالی که بیشتر مناطق نفتخیز، حداقل حوزه‌های علمیه حداقل یک سهمی دارند که بتوانند یک کارفرهنگی انجام بدهند؛ قطعاً چنین بودجه‌ای درشرکت نفت وجود دارد و نیاز به بازخواست متولیان امر فرهنگ دارد و قطعاً شرکت نفت هم باید دراین مواردپاسخگو باشد.
رئیس حوزه علمیه گچساران درادامه با اشاره به مشکلات معیشتی مردم افزود: در بحث مشکلات معیشتی، مردم واقعاً تحت فشارهستند و این درحالی است که  طلبه‌ها باید درکنار مردم مشکلات را تحمل کنیم و اتفاقاً برخی توهین‌ها هم به ما طلبه‌ها می‌شود، متاسفانه هرچه داد و فریاد هم می‌زنیم کسی نمی‌شنود.
پروری گفت: متاسفانه دراین چندماه اخیر مشاهده می‌کنیم که هیچ اراده‌ای برای رفع مشکلات مردم وجود ندارد، برجام را به مردم غالب کردند و گفتند که مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد، اماهیچ اتفاقی هم نیافتاد.
وی افزود: یعنی الان فقط هرچه که داریم از دست می‌دهیم و درقبالش هم چیزی به دست نمی‌آوریم، در شهرستان هم قطعاً کارهای انجام شده است که با گران فروشی و احتکار برخود شود اما حداقل باید به مردم اطلاع داده و شفاف سازی صورت گیرد.
رئیس حوزه علمیه گچساران تصریح کرد: مغازه داری که احتکار کرده است و مشخص هم شده و اجناسش هم ضبط شده است باید پارچه‌ای به درب مغازه‌اش بزنند که برای مردم مشخص بشود، یک رب گوجه به قیمت 7 هزارتومان درج شده اما مغازه دار به قیمت 18 هزارتومان به مردم می‌فروشد.
پروری درادامه اظهارکرد: این وضعیت معنی ندارد، به هرحال باید مشخص شوداین وسط عده‌ای دارند تخلف می‌کنند یا مغازه دار، یا عامل توزیع و یا کارخانه دار، حال چه کسی باید پیگری کند؟! دراین صورت اگر اقدامی هم انجام می‌شود باید به مردم هم اطلاع رسانی شود که فکر نکنند کسی به فکر حل مشکلاتشان نیست.
وی بیان کرد: بنابرفرمایش مقام معظم رهبری بیشتر این موارد گرانی‌هایی که اتفاق می افتد به نوعی جنگ روانی است؛ ترامپ چند دقیقه صحبت کرد بعدش قیمت دلار بالا رفت، خوب چه اتفاقی افتاد است که اینطور می‌شود؟، دراینصورت باید برای مردم آگاه سازی و شفاف سازی شود تا مردم اطمینان پیدا کنند که به مسئولین پیگیرحل مشکلاتشان هستند.
گفتنی است: ریاست شورای فرهنگ عمومی بر عهده حجت الاسلام سید امین الله حجازی امام جمعه گچساران و دبیر این شورا امیرحسن نوروزی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و 22 نفر از افراد حقیقی و حقوقی اعضای شورای فرهنگ عمومی گچساران را تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

حقوقی نفت
Iran, Islamic Republic of
آقای پروری اون زمینی که داخلش حوزه زدی متعلق به نفته دیگه از این بهتر.....‌‌‌
گچساران
United States
در مورد اینکه رئیس حوزه پیگیر موارد مصرف بودجه ها هستند باید گفت کار خوبیه ولی چند نکته هست یکی اینکه نباید فقط به این دلیل که سهم حوزه از این بودجه پرداخت نشده پیگیر این موضوع بود و آیا اگر سهم حوزه داده میشد باز هم چنین صدایی رو از حوزه میشنیدیم؟ دوم اینکه باید بر اساس مدرک و سند صحبت کرد . سوم اینکه شرکت فقط مسئولیت اجتماعی در قبال شهر نداره مسئولیت در قبال استفاده از آب و آلودگی محیط زیست و چیزهای دیگه رو هم داره چرا به چنین مواردی اشاره نشد؟ و لذا این حرفها شائبه ای ایجاد میکنه که حوزه به دنبال سهم خواهی هست نه چیز دیگر و اگر سهمش از سوی شرکت پرداخت بشه دیگه پیگیر چیزی نمیشه.
محمد
Iran, Islamic Republic of
کاش این مسئولین شهر گچساران یه بار میرفتند خرید تا ببینند تو این شهر چه ظلمی به مردم میشه.بابا کو بازرس کو سر صاحب ، هیچ کس نیست از این بازاریا سوال کنه طبق چه مصوبه ای با این نرخ بالا به مردم خورد خوراک میفروشن؟؟!!
مشتری
Iran, Islamic Republic of
خدا پدرت را بیامرزد.

گچساران در ایران جز شهرهایی است که نظارت بر بازار آن وجود عملی ندارد.
United States
استانی که مرکزش یاسوج باشه وضعیت شهرستانش بهتر از این نمیشه
روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
ما فرهنگ فردی و خصوصیمون ایراد داره فرهنگ عمومی رو که فبها....اگر هر فرد فرهنگ خودشو بررسی کنه می بینه که با یه جامعه ارزشی و نه حتما دینی و ولایی چقدر فاصله داره..اصلاح باید از درون افراد و سپس از دل خانواده ها جوشش بخوره ....با جلسه و هزینه و ....فرهنگ عمومی شکل نمیگیره....لازمه اصلاح فرد رفع نیازهاای اولیه و بیولوژیکی ایشان و در وهله دوم رفع نیازهای روانی هست تا انسان به خودشکوفایی فردی دست پیدا بکنه در غیر این صورت اصلاح فرد و جامعه بدون توجه به ساختارهای بنیادی شخص و ....امری محال هست....مثالی ساده...تا گرسنه ای سیر نشود سایر مفاهیم براش اهمیت نداره...
گچسارانی
Spain
آقای حجازی کدوم سیره ائمه معصومین را سر لوحه زندگی ؟در جامعه ما .وسیله ابزاری برای اهداف افراد متاسفانه
Iran, Islamic Republic of
همه میگن باید اینجوری،بشه باید اونجوری،بشه، پس چه کسی باید این باید ها رو انجام بده؟
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1