تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۵۵
کد مطلب : ۴۰۳۲۶۹
کبنا گزارش می دهد

آوار مشکلات بر سر مردم «توگبری» چرام / عشایری که آب ندارند، راننده تانکر قرارداد، «دبستان» تعطیل شده و رنگ و رخساری که از «درون» خبر نمی‌دهد (+تصاویر)

۱
کبنا ؛در پی تعطیلی تنها دبستان روستای «توگبری» به دلیل عدم شرایط بهداشتی، همچنین اعتراض مردم توگبری از نبود آب شرب، گاز و...در این خصوص گزارشی تهیه شده که در زیر می‌خوانید.
روستای «توگبری» از توابع  شهرستان چرام، که نماد محرومیت استان شده، سالهاست طعمه خوبی برای سیاسیون استانی و حتی کشوری شده تا به میان مردم آن بیایند، وعده دهند، عکس یادگاری بگیرند و بروند.
با عبور از باغ  چشمه بلقیس چرام و طی کردن مسیر 25 دقیقه‌ای که بخشی از آن نیز خاکی است به روستای قدیمی و محروم توگبری می‌رسیم.
دبستانی کوچک با دیوارهای رنگ آمیزی شده در ورودی روستا قراردارد، در حالی که تنها سه روز از مهر ماه می کذرد، ولی  خبری از هیایوی دانش آموزان شاد برای رفتن به سمت باغ دانایی نیست.
اهالی روستا روی تپه‌ای کوچک که بالای مدرسه است جمع شده‌اند، جلوتر می‌رویم تا با آن‌ها هم صحبت شویم.

آب به روستای توگبری نمی‌رسد / پایان قرارداد راننده‌ها و پایان آب
رئیس شورای اسلامی روستای توگبری در گفت‌وگو با کبنا  با اشاره به نبود شرایط بهداشتی دبستان، گرد و خاک اطراف مدرسه  اظهار کرد: این شرایط یک مدرسه نیست، در همه جای دنیا مدارس حیاط دارند، دیوار کشی دارند که دبستان ما اینگونه نیست، خطر ریزش سنگ، بیماری‌های تنفسی کودکان را تهدید می‌کند، لذا سلامتی کودکانمان را به ادامه تحصیل ترجیح دادیم و تصمیم گرفتیم مانع شرکت آن‌ها در کلاس درس شویم.
زمانی، در حالی که عمده‌ترین مشکل «توگبری» را نبود آب شرب می‌دانست بیان کرد: در خصوص آب باید آب و فاضلاب روستایی و امور عشایر کمک کند، که مدتی است می گویند قرار دادمان با راننده‌ها به پایان رسیده، و ما خودمان برای خرید آب به چرام می‌رویم، برای هرمنبع آب 50 هزار تومان می‌دهیم در این بین افرادی نیز هستند که نان شب ندارند، ولی مجبورند آب بخرند تا از تشنگی نمیرند!
وی ادامه داد: نماینده کهگیلویه بزرگ و امور عشایر طرح آبرسانی را ایجاد کردند، استخرهایی در نظر گرفته شده، جای پمپاژها نیز تعیین شده و لوله گذاری تا نیمه صورت گرفته، که با مراجعه به فرمانداری چرام اعلام کردند به دلیل افزایش قیمت لوله  از ادامه کار دست کشیدیم ولی حتماً طرح را به پایان می‌رسانیم.
این روستایی افزود: سهمیه وسایل بهداشتی باید داشته باشیم، ولی 4 سال است از این خانه بهداشت هیچ دارو و قرصی به ما داده نشده، و کسی هم نیست که پاسخگوی  روستای 120 خانواری توگبری باشد.
وی به اجرا نشدن طرح هادی در روستا نیز اشاره کرد و گفت: موقع باندگی آب، خانه و محل نگهداری دام را بر می‌دارد، با اولین بارندگی اطلاع می‌دهم که بیایی و ببینی، بارها از مسولان خواسته‌ایم پلی کوچک و کم هزینه بر روی دره‌ای که جلوی منازل می گذزد و محل عبور آب باران است نصب کنند یا با لوله گذاری، جدول گذاری مسیر آن را از منازل، دور کنند ولی همکاری نکردند.
وی اظهار کرد: اجتهادی رئیس امور عشایر همکاری خوبی با روستا دارد و می‌توان گفت هر روز به روستا سر میزند.
وی گفت: روستای توگبری برق دارد ولی گاز ندارد.

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون!
یکی از بانوان روستا نیز در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: همه  مشکلات را داریم، خودت نگاه کن، «رنگ صورت‌هایمان را ببین و مشکلات را بخوان»، آبادی از آب است، حدود یک ماه است  که خودمان هر منبع آبی را 50 هزار تومان می‌خریم که هم برای نوشیدن خود و دام‌ها، نظافت  و شست شو است که خیلی زود تمام می‌شود، مگر یک منبع چقدر آب دارد!
اگر آب باشد، مانع فرار کردن  مسئول خانه بهداشت می‌شود و شاید روزی 10 خانم می‌توانست به او مراجعه کند تا مشکلاتشان حل شود.
وی همچنین نداشتن سرویس بهداشتی و حمام را از مهمترین مشکلات پس از نبود آب عنوان کرد و گفت: به دلیل بضاعت مالی از مسولان خواسته‌ایم مصالح در اختیار اهالی روستا قرار دهند تا خودمان بسازیم هم همکاری نکردند!
یکی دیگر از بانوان روستا با اشاره به مشکل کم خونی  خود گفت: برای بیماری‌های ساده هم به چرام یا دهدشت می‌رویم، کرایه رفتن به چرام 10 هزار تومان است که باعث بالا رفتن هزینه‌های ما می‌شود.
چند شب پیش یک خانم زایمان کرد و هیچ امکانات اولیه نبود و ساعت‌ها به درد پیچید تا اور ژانس از چرام رسید.

مسولی که به توگبری نیامده باشد نیست!
یکی از جوانان  روستا  در حالی که تاسف خود را با تکان دادن سرش نشان می‌داد نیز در گفتگو با کبنا اظهار کرد: امکانات اولیه و آب در توگبری نیست، روسا و مسولی که به توگبری نیامده، نیست، می‌آیند وعده می‌دهند و می‌روند!

 قصه خوانی برای کودکان در توگبری
صدای هیاهوو خنده  کودکانی که لباس‌های رنگارنگ به تن داشتند، توجه ما را به خود جلب کرد به سراغشان رفتیم  تا از لذت دیدن بازی کودکانه آن‌ها  بی بهره نمانیم، یکی از کودکان در گفتگو با کبنا اظهار کرد: معلم‌های روستای ما مهربان هستند و دوستشان داریم، آن‌ها همچنین از علاقه خود به یک روحانی (اسماعیل آذری نژاد) سخن گفتند که مدرسه آن‌ها را رنگ کرده، برایشان خوراکی می‌آورد و قصه می‌خواند.

 طرح آبرسانی و جاده توگبری تا امسال تکمیل می‌شود
فرماندار چرام در گفتگو با کبنا اظهار کرد: طرح آب رسانی به توگبری در حال اجرا است، آب  از طریق به ناری و چرام تامین می‌شود و سه پمپاژ بزرگ می‌خواهد، و تا پایان امسال و مشکل آب و جاده توگبری  حل می‌شود و بودجه برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.
فتاحی اصل با اشاره به نبود قابلیت اجرایی شدن طرح هادی و مقاوم سازی منازل در توگبری، عنوان کرد: مکانی به آن‌ها پیشنهاد دادیم و گفتیم زمین خالی با وام بالاعوض در اختیارآن ها  قرار می‌دهیم  تا یک شهرک ایجاد کنیم ولی خودشان  مقاومت کردند و  گفتند اصلاً  دست به خانه یمان نمی‌زنیم.
وی ادامه داد: مشکلات خانه  بهداشت توگبری را نیز پیگیری  می‌کنم.
 
دبستان توگبری هیچ کونه مشکل آموزشی ندارد
معاون پشتیبانی آموزش و پرورش چرام نیز در گفتگو با کبنا با اشاره به اینکه دبستان توگبری با  27 دانش آموز از لحاظ آموزشی و امکانات، میز، صندلی، تخته سیاه و...مشکلی ندارند و 2 معلم دارند، اظهار کرد: با هماهنگی یک موسسه خیریه دیوار کشی و همچنین  حیاط و محوطه جلوی مدرسه نیز بهسازی می‌شود، دو شیشه شکسته پنجره مدرسه نیز تعویض می‌شود.
علی بازی با اشاره به اینکهامور عشایر در دادن آب برای ساخت دیوار همکاری می‌کند، عنوان کرد: در صورت همکاری اهالی روستا در ساخت، تا پایان هفته آینده با برآورد 8 تا 10 میلیون تومان کار  تکمیل می‌شود.
وی اصلی‌ترین مشکل مدرسه را نبود آب دانست و گفت: که البته آب مشکل کل روستا است، وگرنه سرویس‌های بهداشتی مدارس آماده است.

تمامی خدمات درمانی در همه رده های سنی به اهالی توگبری ارائه شد
مدیر شبکه بهداشت چرام در گفتگو با کبنا اظهار کرد:از نیمه دوم فروردین ماه تا اواخر تابستان اهالی  توگبری به مناطق صعب العبور ،کوهستانی کوچ می کنند که در تابستان امسال بهورزان و پزشک چندین مرتبه به میان آن ها رفته و تمام خدمات لازم  از جمله واکسیناسیون کودکان،سالمندان میان سالان انجام شده است.
جعفری عنوان کرد:خانه بهداشت توگبری 2 بهورز (یک زن و یک مرد)دارد  به محضی که اهالی توگبری به روستا کوچ کنند خدمات بیشتری نیز ارائه می شود.
وی ادامه داد داروهای مکمل،دارو برای بیماری های تنفسی و ...به صورت رایگان بین ان ها توزیع می شود همچنین ،سبدهای  غذایی رایگان برای زنان باردار تا 6 ماه پس از زایمان به ارزش 1 میلیون تومان نیز بین آن ها  توزیع می شود.
جعفری در پایان گفت:پس از اینکه 30 درصد اهالی روستا پس از کوچ در روستا ساکن شوند،نیز هر هفته یک بار پزشک به روستای آن ها می رود.

مسوولان پای کار بیایند
به گزارش کبنا از دهدشت، اگر چه دیدن محرومیت و نبود امکانات اولیه زندگی در توگبری دل  ما را به درد آورد، ولی هم صحبت شدن با اهالی روستا، زنانی که حس شوخ طبعی خود را میان سختی کارهای روزانه گم نکرده بودند، غبطه خوردن و همبازی شدن با کودکانی زلال که با چشم‌هایشان لبخند می‌زدند، از خاطره‌های شیرین و فراموش نشدنی سفر ما به توگبری شد.
 متاسفانه به دلیل کمبود فضا و امکانات آموزشی در محیط روستاها به زنان و دختران زیادی ظلم شده و از نعمت سواد محروم مانده‌اند!
از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین اهداف نظام محرومیت زدایی از روستاهای دور افتاده است و ارائه خدمات درمانی و آموزش‌های زندگی حق طبیعی مردم  روستا است، امید می‌رود مسولان به ویژه نماینده کهگیلویه بزرگ، فرماندار چرام  درد دل مردم «روستای توگبری» را بشنوند وبه جد پیگیر رفع نیازهای این منطقه محروم باشند، همچنین نسبت به گسترش فضا و افزایش امکانات آموزشی  روستایی، در سطح روستاها اقدام نمایند.
 
-------------------------------------------
گزارش و عکس از فاطمه خطیبی
-------------------------------------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

کاظمی کیان
Asia/Pacific Region
سلام _سپاس و احترام سرکار خانم خطیبی محترم ...
اکثر گزارش هاتون مردمیه
و مربوط به اهم مشکلات مردم که امروز کم نیست و به نوعی گریبانگیر کلیت جامعه شده، شهر و روستا هم نمیشناسه. برعکس قریب به اکثر خبرگزاریها که هر کدوم یک مدیر ساپورتشون می کنن و اختصاصی مطلب میزنن.
همیشه گزارش هاتونو دنبال می کنم سپاس از زحماتی که می کشید بی ...مزد و منت
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1