تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : ۴۰۳۲۳۲
کبنا گزارش می‌دهد

پروژه مهم سمیرم-یاسوج تعطیل شد / بیش از 100 کارگر از کار بیکار شدند / مقصر وضعیت پروژه‌های راه استان کیست (+تصاویر)

۲
کبنا ؛ راه‌ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه‌ای به حساب می‌آید و رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه‌های مناسب چندین برابر می‌شود و دروازه‌های پیشرفت به روی منطقه‌ای گشوده خواهد شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد که متأسفانه در محرومیت تاریخی بسر می‌برد، راه ارتباطی مناسب و اصولی حلقه مفقوده توسعه آن به شمار خواهد رفت، متأسفانه علی‌رغم شعارهای که مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های مختلف داده‌اند، اما هنوز این استان در بن‌بست ارتباطی قرار داد. هر چند به برکت نظام اسلامی تلاش زیادی برای توسعه راه‌های این استان صورت گرفت، اما بی‌ربط نیست که بگوییم به دلیل ضعف حاکم بر بدنه مدیریتی اداره‌کل راه و شهرسازی استان در مقاطع مختلف و همچنین سیاست‌زدگی و بی‌توجهی برخی مدیران ارشد این استان هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.
در بازدید میدانی که خبرنگار این سایت خبری از پروژه محور یاسوج-سمیرم که محدوده یاسوج-پاتاوه می‌باشد و یکی از پرترافیک‌ترین محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود، متوجه شدیم که موتور تمام ماشین آلات این پروژه از کار افتاده‌اند و پروژه تعطیل شده است و بیش از 100 نیرو از مشاور، مهندس تا بنا و کارگر از کار بیکار شده‌اند.
البته داستان پروژه یاسوج -سمیرم همانند سایر پروژه‌های راه و شهرسازی قصه و ماجراهایی دارد که باید از «علیمردانی» مدیرکل معزول شده راه و شهرسازی بخواهیم تا شبی این قصه‌ها را برای ماها توضیح دهد. پروژه یاسوج -سمیرم یکی از پروژه@های ملی به شمار می‌رود که این طرفش از بی‌پول بی‌رمق و آن طرف (سمیرم) وفور پول است، اما پیمانکارش هنوز کیفش نگرفته که کار را شروع کتد.
به قطعه سمیرم تا پل قره 5 میلیارد و 700 میلیون تومان اختصاص دادند که 3 میلیارد و 500 میلیون تومان پیمانکار جدید پیش پرداخت دریافت کرده است و این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد در این مسیر 20 میلیارد تومان بدهی و 80 میلیارد تومان هم قرارداد جاری دارد که با توجه به شزایط اقتصادی و ضعف مسوولان و بی‌توجهی برخی نمایندگان مجلس در جذب اعتبارات، پیمانکاران هم انگیزه کافی برای اجرا ندارند. اگر چه باید این موضوع به دقیق بررسی شود که چرا پروژه‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد به همچنین حال و روزی افتاده‌اند.
آیا قضیه پروژه سمیرم-یاسوج ربطی به کاندیداتوری آقای مدیرکل در سمیرم دارد یا خیر. حمایت نماینده بویراحمد و دنا از وزارت راه و شهرسازی در بحث استیضاح آخوندی و موضوع سقوط هواپیمای مسافری تهران-یاسوج، انتظار می‌رفت که اعتبارات زیادی به پروژه‌های راه استان و به ویژه شهرستان بویراحمد و دنا تزریق شود اگر چه تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.
به گفته یکی از پیمانکاران؛ این پروژه احداث باند دوم یاسوج سمیرم تحت عنوان احداث باند دوم بابامیدان - یاسوج و سمیرم عملیات اجرایی آن در سال 89 شروع گردیده است.
این پروژه هم اکنون از سمت یاسوج بابامیدان کیلومتر 20 و از سمت یاسوج سمیرم کیلومتر 19 به چهار قطعه تبدیل شده است و از سمت یاسوج – سمیرم قریب 90 کیلومتر در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردیده است.
هم اکنون کیلومتر 24 از سمت یاسوج - -سمیرم (یاسوج – پاتاوه) در حال اجراست و از سمت یاسوج – بابامیدان حدفاصل (تنگاریسفیدار) 3 کیلومتر آن در حال انجام می‌باشد.
در این محور پلهای با دهانه بیش از 100 متر پیمانکاران آن مشخص گردیده که بایستی عملیات را شروع کنند.
اداره کل راه و شهرسازی استان هم اکنون قریب 80 میلیارد تومان قرارداد باز در این محور دارند.
در سال 96 از مجموع اعتبار مصوب حدود 70 درصد تخصیص با اسناد خزانه اسلامی یکساله و دو ساله به پروژه تزریق گردید که در سال 97 اعتبار مصوب نسبت به سال 96 پنجاه درصد کاهش پیدا کرد.
شرکت ساخت و توسعه راههای وزارت راه و شهرسازی در سال 97 اقدام به برگزاری مناقصه از سمت سمیرم نموده که چهار خطه شدن محور یاسوج تا سمیرم آرزوی هر ایرانی مخصوصا کهگیلویه بویراحمدی‌هاست.
سوال اینجاست چرا شرکت ساخت بدون توجه به مبالغ قراردادهای منعقده در استان اقدام به انجام این کار کرده است در حالیکه اعتبارت پروژه را به پنجاه درصد تقلیل داده و بدون پشتوانه مالی حتی موجب تعطیلی همه پروژه‌ها هم از یاسوج هم از سمت سمیرم می‌گردد.
از میزان تخصیص سال 97 تاکنون 36 درصد به استان کهگیلویه و بویراحمد و 64 درصد به استان اصفهان اختصاص شده است.
با این تفاسیر و 80 میلیارد قرارداد در استان کهگیلویه و بویراحمد و 40 میلیارد تومان به استان اصفهان که چند کیلومتر از سمیرم به یاسوج مناقصه رفته باید پرسید که با این وضعیت اعتبارات این محور طی چند سال باید به بهره برداری برسد؟.
فیلی معاون استاندار: قبول دارم که اعتبارات این پروژه ناچیز است
عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد همین در این زمینه گفت: امسال اعتبارات این پروژه از ردیف ملی 12 میلیارد تومان است.
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل کم بودن این اعتبار از محل اعتبارات توازن حدود 12 میلیارد تومان دیگر تقاضا کرده‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اعتبار کنونی برای پروژه‌ای به این بزرگی ناکافی نیست؟ تصریح کرد: ما هم قبول داریم که کم است.
در ادامه به سراغ یکی از پیمانکاران این پروژه که نام وی نزد خبرگزاری محفوظ است رفتیم.
وی  اظهار کرد: تاکنون در سال 97 که 7 ماه از سال می‌گذرد تنها 1.5 میلیارد تومان آن هم از محل اسناد خزانه اسلامی به این پروژه تخصیص یافته که سر رسید آن هم برای سال 99 است و جالب اینکه همین مبلغ ناچیز هنوز توزیع نشده است!!.
نان 100 کارگر بریده می‌شود
این پیمانکار پروژه، کل اعتباری که شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی برای پروژه در سال 97 در نظر گرفته را تنها 10 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از این مبلغ تاکنون تنها 1.5 میلیارد و آن هم در قالب اسناد خزانه در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در این محور 20 کیلومتر از قبل تحویل داده شد که اکنون نیز 20 کیلومتر در دست اقدام است و 7 کیلومتر از 20 کیلومتر کنونی بیس‌ ریزی شده و آماده اسفالت بود که به دلیل دست خالی ما و بی‌پولی مجبور به تعطیلی آن شدیم و این در حالیست که 100 نفر کارگر و پرسنل در این پروژه امرار معاش می‌کردند.
این پیمانکار پروژه چهار خطه یاسوج به سمیرم خاطرنشان کرد: هر چند لحظه به لحظه خانواده کارگران با ما برای جلوگیری از تعطیلی پروژه و بیکار شدن این تعداد تماس برقرار می‌کنند اما ما نیز به دلیل مشکل اعتبارات مجبور به تعطیلی پروژه هستیم و در صورت تعطیل شدن بیس ریخته شده برای آسفالت هم از بین می‌رود.
 نماینده بویراحمد، به جد پی‌گیر اعتبارات است
این پیمانکار محور یاسوج به سمیرم با بیان این که جالب است به پیمانکار این محور در حوزه استان اصفهان از محل پل قره قول پیش پرداخت هم داده شده است تصریح کرد: ما نیز خوشحال می‌شویم که این پروژه چه از سمت اصفهان و چه از سمت استان ما به سرانجام برسد اما می‌بینیم که مطالبات 4 سال پیش ما داده نمی‌شود اما به طرف مقابل قول پیش پرداخت داده می‌شود!.
وی با قدردانی از نماینده بویراحمد و دنا برای پی‌گیری مشکل اعتبارات این پروژه گفت: هر چند که از نظر تشکیلاتی و انتخاباتی با وی همراه نیستیم اما آقای زارع نماینده بویراحمد با ما برای پی‌گیری افزایش اعتبارات پروژه به وزارت راه و شهرسازی آمد اما بعد از یک ماه که شرکت ساخت قول همکاری داد هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و پیمانکار مجبور به تعطیلی پروژه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقاي زارعي كجايي؟دقيقا كجايي؟
Iran, Islamic Republic of
سیا بازی پیمانکاران برای عزل مدیرکل
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
واقعا درست گفتید سیابازی دیگران برای عزل یک مدیر پاکدست و صادق که مار تو آستین خودش می پروراند ونمی دونست که چه کسی بهش تیر خلاص را خواهد زد و برای تخریب کردن مدیرکل غیر بومی به هر راهی متوسل می شوند تا خودش بر اریکه ریاست بنشیند نمی داند که این میزها ماندنی نیستند و آبروی مردم تاوان سنگینی دارند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
بازی کثیف با جان و مال مردم
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اطلاعات غلط به خورد مردم ندهید اسناد خزانه را که نمی توان به عنوان پیش پرداخت داد و سایر اطلاعات نیز غلط است
Iran, Islamic Republic of
اقای زارعی و فرماندار بویراحمد با تبلیغات نمایشی جوابگو باشند
Iran, Islamic Republic of
هرچند مدت؛ شاهد کشته شدن‌مردم در مسیر یاسوج اصفهان هستیم چرا این مسیر کم عرض را تعطیل کردند؟!
رسول.س
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت مسولین استانی وکشوری بخدا تعطیل شدن این پروژه بزرگترین خیانت به این خطه ازاستان هست چون روزانه داریم کلی تصادف دراین محور مبینیم که خانواده هامون جلوی چشممون پرپر می شن.ازهمه مهمتر اینکه این محور حالت یه تنگه می باشد که شمال وجنوب به هم وصل می کند.پس واقعا ازپیمانکاران حمایت کرده چون صدنفر کارگر دراین محور بیکار می شن که هرنفر مخارج 5نفر دیگه می دهد یعنی درواقع هزارن نفر بیکار می شن.کلی کارخانه جات که به واسطه این پروزه نان می خوردن بیکار می شن.واقعا انتطار داریم هرچه زودتر این محوربه بهره برداری برسد تا جوانانانمان ازدست ندیم چون یکی ازمحورهای پرتصادف این استان هست.
پورمجیدی
United States
امیدوارم مدیریت عالی استان فکری به حال این پروژه کندچون ازنقاط حادثه خیز جاده یاسوج اصفهان میباشدوازطرفی چندین خانوارآزآن نان میخورند
محمد
Iran, Islamic Republic of
زارع
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1