تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : ۴۰۲۹۶۲
کبنا گزارش می‌دهد

در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟ / از جایزه جهانی هند تا آثار عاشورایی جوان 20 ساله یاسوجی

۰
کبنا ؛حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه‌های فرهنگی و هنری این استان به شمار می‌رود که فعالیت‌های این حوزه نیز به چشم می‌خورد.
جایزه جهانی آچاریاتولسی هند برای فیلم «محراب آرامش» از کهگیلویه و بویراحمد
جایزه جهانی آچاریاتولسی هند به فیلم محراب آرامش اثری از هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی رسید.
شریف اسلامی رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فیلم انیمیشن محراب آرامش از تولیدات حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه موفقیتهای خود جایزه جشنواره جهانی فیلم "آچاریاتولسی" هند را از آن خود کرد.
اسلامی افزود: انیمیشن محراب آرامش به کارگردانی زیبا ارژنگ، جایزه دوم بهترین انیمیشن این جشنواره جهانی را از آن خود کرد.
وی بیان کرد: این جشنواره با موضوع صلح، عدالت اجتماعی و محیط زیست اول و دوم سپتامبر در ایالت راجستان هند برگزار شد.
اسلامی با بیان اینکه محراب آرامش انیمیشنی دو بعدی در مدت زمان چهار دقیقه است که در قالبی نو و زیبا داستان ضامن آهو را روایت می‌کند، گفت: این فیلم از تاکنون 13 حضور بین‌المللی در جشنواره‌های مختلف جهانی و قاره‌های مختلف داشته است و پیش از این در جشنواره فیلم صربستان فینالیست شده بود.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حضور در جشنواره‌های جهانی فیلم در کشورهای امریکا (سه حضور)، انگلستان، ایتالیا، اوکراین، کره جنوبی، آلبانی، برزیل، روسیه و ... از جمله دست آوردهای این انیمیشن حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد طی 80 روز گذشته بوده است.
وی بیان کرد: عوامل فیلم محراب آرامش طراح و کارگردان زیبا ارژنگ، تدوین بنیامین قچاق، طراحی صدا علی علیدوستی و تهیه کننده حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

برگزاری نمایشگاه چاپ دستی در یاسوج
مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری با مشارکت انجمن تجسمی فرهنگستان ارشاد اسلامی نمایشگاهی با عنوان مجموعه اثار کلاسیک از آثار سید یوسف و سیده فاطمه محمدی تبار را به مدت یک هفته در نگارخانه باران شهر یاسوج برگزار کرد.
عبدارسول شریفی افزود: در این نمایشگاه تعداد 40 اثر از این دو هنرمند بر روی دیوار رفته و موضوعاتی همچون طراحی و فضای شهری را در برگرفته است.
وی گفت: این نمایشگاه از 17 تا 24 مرداد ماه سال جاری دایر شد و مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفت.

چهل و چهارمین مراسم خاطره گویی دفاع مقدس ویژه سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی در یاسوج برگزار شد
چهل و چهارمین مراسم خاطره گوئی دفاع مقدس با مشارکت حوزه هنری استان و ستاد آزادگان استان، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، سپاه فتح و صدا و سیمای استان و با حضور مسئولین استانی و کشوری و همچنین آزادگان هم استانی و خانواده‌های آنان در محل باغ بختیاری یاسوج برگزار شد.
شهربانو پاک نژاد مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری گفت: در این مراسم عنایت الله مصطفی پور از آزادگان هم استانی به بیان خاطرات خود از زندان‌های بعثی عراق پرداخت و به روایت‌هایی از سختی‌ها و مشقت‌های متحمل شده در زمان اسارت اشاره داشت.
پاک نژاد افزود:: در این مراسم سید حمزه اکوانی از آزادگان هم استانی که بیشترین مدت زمان اسارت در زندان‌های عراق را داشته‌اند و قریب به 10 سال بوده است نیز به بیان عملکرد و فعالیت‌های خود در ستاد آزادگان استان پرداخت و از تلاش و کوشش‌های این ستاد در جهت حمایت از قشر آزدگان و سعی در برطرف کردن مشکلات آنان به بیان مطالبی پرداخت.
این مسئول فرهنگی ابراز داشت: همچنین در این مراسم علاوه بر سخنرانی مسئولین استانی آقای اسکندر یاری نسب مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور نیز به بیان رشادت‌ها و دلاوری‌های آزادگان هم استانی در زندان‌های عراقی پرداخت.
پاک نژاد هدف از برگزاری چنین برنامه‌ای را گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی دانست و عنوان کرد و گفت: ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت و معرفی آزادگان هم استانی به نسل جوان امروزی نیز یکی دیگر از اهداف برگزاری این برنامه معنوی است.
شهربانو پاک نژاد بیان کرد: مراسم‌های خاطره گوئی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به صورت هر ماه یکبار و مصادف با مناسبتهای مختلف فرهنگی و انقلابی تسط دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان برگزار می‌شود.
 
برگزاری ورکشاپ بازیگری در یاسوج
ورکشاپ بازیگری با موضوع بازیگر و طراحی کارکتر 17 تا 24 مرداد ماه در دو جلسه دو ساعته زیر نظر اکبر آیین در واحد نمایش حوزه هنری استان کهگیلویه وبویراحمد برگزارشد.
این ورکشاپ که با تکیه بر نظریه‌های نوین بازیگری و کار حین آموزش و چگونگی پرورش یک شخصیت برای بازیگر برگزار و با استقبال علاقه مندان به بازیگری در استان کهگیلویه و بویراحمد مواجه شد.
 
این کارگاه ورکشاپ با هدف رویارویی علاقه مندان به بازیگری با مقوله تاویل متن و نمایشنامه تا پیش از انکه بازیگر تئاتر با خود نمایشنامه مواجه شود برگزار و طی این مسیر بازیگران با مسائل و مباحث اصولی و ابزارهای کار یک بازیگر به شکل ریشه‌ای آشنا خواهند شد.
جلسه سوم و پایانی این ورکشاپ این هفته چهارشنبه 31 مرداد از ساعت 18 در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد واقع در گلستان ششم برگزار می‌شود.
 
موفقیتی دیگر برای عکاس مطرح کهگلیویه وبویراحمدی
عکاس مطرح کهگلیویه وبویراحمدی در پنجمین جشنواره بین المللی عکس خیام خوش درخشید.
اسحاق آقایی در پنجمین جشنواره بین المللی عکس خیام که در شش بخش با حضور عکاسانی از 68 کشور دنیا 26 مرداد ماه امسال در فرهنگستان هنر تهران برگزار شد توانست در بخش عکس گردشگری تقدیر هیات داوران و در بخش عکاسی با موضوع تلفن (کارکرد تلفن در جامعه) روبان افتخار را کسب کند.
جشنواره بین المللی عکس خیام در شش بخش آزاد تک‌رنگ، آزاد رنگی، شهر، خلاقه، گردشگری و تلفن برگزارشد و از نفرات برتر تقدیر شد.
نمایشگاه آثار برتر ازعکس های این جشنواره ۲۶ مرداد تا اول شهریور ۹۷ از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برای بازدید عموم علاقه‌مندان در فرهنگستان هنر تهران دایر است.
در پنجمین دوره جشنواره بین المللی عکس خیام بیش از ۱۸ هزار قطعه عکس از هنرمندان ۶۸ کشور به دبیرخانه این جشنواره رسید. اسامی برگزیدگان این دوره در سایت جشنواره به نشانی www.khayyam.photo منتشر شده است.
جشنواره بین‌المللی عکس خیام به دبیری علی سامعی با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان ایران و جهان و نیز به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام، توسط نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی در ایران (فیاپ) یعنی کلوپ عکس فوکوس - وابسته به موسسه فرهنگی هنری «خانه هنر خیام» - برگزار می‌شود.
 
چاپ اشعار 58 شاعر ترک قشقایی برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد/ از حوزه هنری استان تشکر می‌کنم
مجموعه شعر آیاتای (نظیر ماه) شامل اشعار 58 شاعرترک قشقایی برای اولین بار توسط واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد به چاپ می‌رسد.
نوذر استوار مولف و گردآورنده کتاب آیاتای در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه با این اثر گفت: آیاتای به معنی (نظیر ماه) است واشعارموضوعی منتخب 58 شاعر ترک قشقایی با 16 موضوع شامل دعا و نیایش، مدح حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (ع)، واقعه عاشورا، انتظار، بهار، جوانی و پیری، پدر و مادر، کوچ و ایل، باران، زبان مادری، عاشقانه‌ها، معلم، ماه رمضان، ایران و انقلاب اسلامی را در بر می‌گیرد.
وی بیان کرد: این مجموعه شامل 171 شعر در 339 صفحه به صورت موضوعی و با ترتیب الفبایی نگاشته شده، که با راهنمایی آغازین کتاب برای تمامی مخاطبان قابل فهم و درک است.
استوار ابراز داشت: با توجه به سکونت ترک‌های قشقایی در استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر نقاط کشور و همچنین توجه به عدالت فرهنگی و جغرافیایی مجموعه شعر آیاتای گردآوری واز سوی واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد تا مهرماه امسال به چاپ می‌رسد.
گرداورنده مجموعه شعر آیاتای اظهار کرد: نبود یک مرجع مکتوب برای هنرمندان شامل خوانندگان و موسیقیدانان، مداحان و نوحه خوانان به ویژه در مناسبت‌های ملی و مذهبی در استان با گویش ترکی قشقایی باعث شد تا کتاب شعر آیاتای تالیف و به زودی در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.
وی افزود: خلاء اشعار مناسب و فاخر ترکی قشقایی در مناسبت‌های ملی و مذهبی احساس می‌شد و این کمبود در حوزه اشعار لری نیز وجود دارد زیرا تمام اشعار موجود به زبان فارسی است و برای پخش از صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و شبکه‌های ملی نیز مشکلاتی وجود داشت.
استوار گفت: تاکنون حمایتی از اشعارشاعران قشقایی نشده بود و حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد به کمبود اشعار محلی و ترکی قشقایی پی برد و با توجه به اشرافی که بر این موضوع داشت و در راستای سیاست‌های سازمانی خود برای چاپ مجموعه شعر آیاتای حمایت ویژه‌ای از ما داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی به کمیت و کیفیت اشعار شاعران در مجموعه شعر آیاتای اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خودم از مسئولان ارزیابی و نظارت صدا و سیما بوده و هستم تلاش کرده‌ام تا حدامکان از اشعار کم مایه و سخیف در این کتاب خودداری کنم و به لحاظ محتوایی و زیبایی شناختی هنری نیز با توجه به ذوق و قریحه‌ای که در حوزه شعر دارم بهترین اشعار شاعران ترک قشقایی را انتخاب کرده و در مجموعه آیاتای به چاپ برسانم.
این نویسنده، شاعر و برنامه ساز تلویزیون افرود: قطعاً مجموعه شعر آیاتای (نظیر ماه) نمی‌تواند بهترین و ناب‌ترین اشعار ترکی قشقایی باشد و به طور طبیعی یک سلیقه و گزینش اشعار وجود دارد، ضمن اینکه بسیاری از این شاعران اشعار بسیار زیبا و با محتوا داشته‌اند و لزوم اختصار نویسی باعث شد از هر کدام یک یا دو اثر انتخاب شود.
 استوار ابراز داشت: مجموعه آیاتای اشعار شاعران معاصر و قدیمی قشقایی از زمان آقای معزون تا شاعران جدید را شامل می‌شود.
وی با تاثیرات کتاب شعر آیاتای در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم فقدان این کتاب احساس می‌شد زیرا بیشتر اشعار برگزیده‌ای که تاکنون چاپ شده در حوزه تغزل بوده و در بخش مذهبی کار فاخری تولید نشده است هر چند دو سه اثر از شاعران گچسارانی چاپ شده بود اما مخاطبان را اقناع نمی‌کرد و اشعار مجموعه شعر آیاتای را بیشتر خواننده‌ها و مداحان می‌توانند استفاده کنند.
گرداورنده مجموعه شعر آیاتای بیان کرد: تا زمانی که یک نفر به یک زبان حرف بزند و شعر بسراید و بنویسد آن زبان از بین نخواهد رفت و ترکی قشقایی در شرایط کنونی جزو زبان‌های در معرض انقراض تلقی می‌شود اما حرکتی که توسط نویسندگان و شاعران در یکی دو دهه اخیر شکل گرفته، باعث شده است تا این روند به تاخیر بیفتد.
این کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی افزود: تاکنون و پیش از گرداوری مجموعه شعر آیاتای، کتاب بالدان شیرین (شیرین‌تر از عسل) که شامل مجموعه ضرب المثل ها، داستان‌ها و حاضر جوابی‌های ترکی قشقایی است و همچنین کتاب" دستور زبان مختصر ترکی قشقایی"، کتاب برگزیده اصطلاحات و ضرب المثل های ترکی قشقایی با برگردان فارسی را با هزینه شخصی تالیف و به چاپ رسانده‌ام که در بازار موجود هستند.
گفتنی است از سال 96 تاکنون چهار مجموعه شعر بومی و چهار مجموعه شعر فارسی از سوی واحد افرینش های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسیده است و یک رمان، دومجموعه داستان کوتاه و سه مجموعه شعر فارسی نیز تولید شده‌اند که در نیمه دوم سال 97 منتشر خواهند شد.
 
تدوین و تولید 16 اثر جدید ابیات پایداری در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد/ افزایش تقاضا برای مطالعه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس
 
بخش فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در طول سالهای اخیر فعالیت‌های چشمگیری را در عرصه ادبیات پایداری و همچنین آثار مربوط به حوزه دفاع مقدس از خود به نمایش گذاشته است که بخشی از این فعالیت‌ها با انتشار«کتاب پایی که جا ماند" و کتاب " فتاح " در سطح ملی و استانی بارتاب های زیادی را با خود به همراه داشت.
 به منظور آشنایی بیشتر با دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت و گویی را با شهربانو پاک نژاد مسوول این دفتر در حوزه هنری استان انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
شرح وظایف دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری چیست؟
گردآوری خاطرات شهدا، رزمندگان، ایثارگران و آزادگان هم استانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای نویسندگان و فعالین عرصه پایداری، برگزاری مراسمات خاطره گویی با حضور راویان دفاع مقدس که در 8 سال جنگ تحمیلی حضور داشتند و همچنین فعالین انقلابی هم استانی.
هدف از تدوین کتاب و آثار دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری از سوی حوزه هنری چیست؟
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ثبت و ضبط خاطرات ایثارگران و شهدای استان و جلوگیری از فراموش شدن این افراد و خاطرات ناب آنان.
آثار تولید شده در این حوزه تا چه اندازه توانسته است نیازهای مخاطبان در استان و خارج از استان را پاسخگو باشد؟
آثار منتشر شده به گونه‌ای است که روز به روز تقاضا برای مطالعه کتاب‌ها با موضوع خاطراتی از جبهه و جنگ بیشتر می‌شود و علاقه مندان به این عرصه گاهی از سایر استانها نیز برای دریافت کتاب به این دفتر مراجعه می‌کنند.
کدام آثار حوزه هنری در بخش ادبیات پایداری توانسته در سطح استانی یا کشوری به عنوان اثر شاخص مطرح گردد؟
کتاب ملی "پائی که جا ماند" خاطرات خودنوشت سید ناصر حسینی پور بیش از 60 بار در تیراژ 1500 جلد تجدید چاپ شده است. کتاب ملی "فتاح" نیز که یکی دیگر از تولیدات این مرکز می‌باشد نیز به چاپ دوم رسیده است. همچنین کتاب ملی "مقاومت خندقیان"نیز در جای خود یکی از بهترین آثار تولیدی این مرکز بوده که به رشادت‌های رزمندگان هم استانی در پد خندق اشاره و مصاحبه فرماندهان هم استانی در حماسه بزرگ پد خندق در روز 4 تیرماه 67 در این کتاب آورده شده است.
روند شکل گیری تولید و چاپ یا انتشار آثار تولیدی دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری چگونه است؟
در مرحله گردآوری خاطرات شهید، رزمنده، جانباز یا آزاده مورد نظر می‌باشد که بعد از اتمام مرحله گردآوری خاطرات مرحله تدوین می‌باشد که گردآورنده مصاحبه‌ها و فایل‌های خاطرات را تنظیم و تدوین می‌نماید، در مرحله بعد این خاطرات توسط کارشناسان استانی بررسی و سپس به تهران جهت بررسی و صدور مجوز چاپ ارسال خواهد شد. چنانچه خاطرات گردآوری شده مجوز چاپ ملی اخذ نمایند توسط سوره مهر به چاپ خواهد رسید و در صورت اخذ مجوز استانی توسط حوزه هنری استان چاپ خواهد شد. این پروسه معمولاً بین یک تا دو سال و گاهی بسته به نوع حجم خاطرات تا سه سال به طول خواهد انجامید.
مهم‌ترین مشکلات فراروی حوزه هنری در دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری کدامند چه راهکارهایی ارائه شده است؟
مهم‌ترین مسئله زمان هست زیرا گذشت زمان گرد فراموشی بر ذهن رزمندگان دوران دفاع مقدس می‌پاشد که متاسفانه برای ثبت این خاطرات که قریب 30 سال از آن زمان می‌گذرد کمی با مشکل مواجه می‌شویم و دیگر مسئله کمبود نویسنده با قلم قوی در زمینه گردآوری خاطرات هست. برای مسئله اول سعی کردیم هر چه سریعتر به سراغ افرادی برویم که علیرغم داشتن خاطرات ناب و شنیدنی ولی گمنام مانده و از طرف نهاد یا دستگاهی خاطرات آنان ثبت نشده است و برای مشکل دوم نیز کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید مطرح کشوری و استانی برگزار می‌نماییم و نویسنده‌هایی که در استان وجود دارند بتوانند با شرکت در این کارگاه‌ها و گردآوری خاطرات عزیزان ایثارگر و شهدای گرانقدرمان کمی از این مشکل مرتفع گردد.
نقش نهادهای فرهنگی در استفاده از ظرفیت‌های حوزه هنری برای پیشبرد اهداف مربوطه در استان تا چه اندازه بوده است؟
اقدام نهادهای مختلف از جمله کنگره سرداران و 1880 شهید استان و همچنین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در گردآوری و مشارکت در چاپ کتاب‌های خاطرات و زندگینامه‌ها تحسین برانگیز است ولی می‌طلبد این همکاری و هم یاری در خصوص بنیاد شهید و امور ایثارگران استان نیز بیشتر شود هر چند بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همکاری خوبی در برگزاری مراسمات خاطره گوئی و تجلیل از آزادگان هم استانی داشته‌اند انتظار داریم مشارکت در چاپ و نشر خاطرات ایثارگران بیشتر صورت پذیرد.
 
با توجه به توسعه فضای مجازی و رسانه‌های نوین حوزه هنری در بخش ادبیات پایداری در این زمینه چه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی در دستور کار دارد؟
این دفتر در فضای مجازی اقدام به تشکیل گروه‌هایی نموده که اعضای آن از نویسندگان و فعالان عرصه پایداری بوده که در زمینه گردآوری خاطرات به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. همچنین با جستجو در گروه‌های مختلف متشکل از رزمندگان و ایثار گران هم استانی سعی در جذب حداکثری این عزیزان جهت ثبت و ضبط خاطراتشان می‌باشد که برای آیندگان منبع بسیار مهمی خواهد بود.
افراد علاقه مند به همکاری و چاپ آثار از چه مزایایی توسط حوزه هنری برخوردار می‌شوند؟
نویسندگان محترمی که خاطرات دلاورمردها و شیرزنان هم استانی را ثبت می‌کنند در علاوه بر دریافت حق الزحمه خود، پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم مطالب گردآوری شده کتاب و با نام آنان به چاپ خواهد رسید و در مراسم رونمایی از آثار چاپ شده، از این عزیزان نیز تجلیل به عمل خواهد آمد. چنانچه کتابی مجوز ملی توسط سوره مهر دریافت نماید 12 درصد مبلغ فروش کتاب نیز به نویسنده محترم تعلق خواهد گرفت.
دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد چه برنامه‌هایی را در این زمینه اجرا و برگزار کرد؟
دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در سال 97 برنامه‌هایی را اجرا کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به چهل و دومین مراسم خاطره گویی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، کارگاه آموزشی «همراهی و همزادی پژوهش با مصاحبه تاریخ شفاهی»، برگزاری چهل و سومین مراسم خاطره گویی دفاع مقدس به مناسبت آزاد سازی خرمشهر، نقد کتاب «مقاومت خندقیان» و چهل و چهارمین مراسم خاطره گوئی ویژه ورود آزادگان به میهن اسلامی اشاره کرد.
حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد چه آثار جدیدی را در دست اقدام دارد؟
طرح‌ها و برنامه‌های تولیدی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری نیز در دست اقدام است که شامل، گردآوری خاطرات یدالله شاه مرادی توسط حمید صفایی (مرحله تدوین)، گردآوری خاطرات محسن رشیدی توسط فاطمه رشیدی (مرحله تدوین)، گردآوری خاطرات حسن وکیلی توسط متیرا رفیعی (مرحله تدوین)، گردآوری خاطرات احمد ذکاوت توسط محمود ذکاوت (مرحله تدوین)، گردآوری خاطرات سید نبی ملک حسینی توسط نرگس التیام مقدم (مرحله تدوین) است.
گردآوری خاطرات علی کاظم سخنورتوسط شهربانو پاک نژاد (مرحله تدوین)، گردآوری خاطرات حاج حمزه اکوانی توسط حمید حسینیان (مرحله تدوین)، گردآوری خاطرات خانم افسانه قاسمی توسط شهناز درفشیان (مرحله تدوین)، کتاب یک عکس یک خاطره توسط سید مسعود پرهیزگاری (مرحله تدوین)، گردآوری خاطرات نیروهای اطلاعات و عملیات توسط سحر شریفی (مرحله تدوین)، گردآوری خاطرات عبدالصالح خاک نژاد توسط آسیه خاک نژاد (مرحله تدوین)، زندگینامه اولین شهید مدافع حرم استان سردار ستار اورنگ توسط حمید صفایی (مرحله گردآوری) وگردآوری خاطرات رحمان دستمری توسط منوچهر نیاکان اصل (مرحله گردآوری) از دیگر طرح‌های در دست اقدام حوزه هنری در سال جاری است.
حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد آثار جدید در دست چاپ نیز دارد؟
بله. کتاب حمایل خونین گل سرخ شامل خاطرات خودنوشت علیداد انصاری نیک، زندگینامه شهید ولی پور (راه بی کنارِ عشق) اثر شهربانو پاک نژاد و این جمعه تعطیل نیست اثرمهران مظفری و سحر شریفی در مرحله چاپ هستند و به زودی منتشر می‌شوند.
نمایشگاه عکس عاشورایی در حوزه هنری کهگیویه و بویراحمدافتتاح شد
نمایشگاه مجموعه آثار چاپ سیلک با موضوع آیین‌ها و باورهای عاشورایی در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.
این نمایشگاه با حضور حجت الاسلام محمد معتمد فر نماینده سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، رئیس حوزه هنری استان و جمعی از هنرمندان و علاقه مندان در سالن حوزه هنری استان واقع در گلستان ششم دایر شد.
 
 مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص راه اندازی این نمایشگاه گفت: مجموعه نمایشگاه عکس آیین‌ها و باورهای عاشورایی با 34 اثر سید یوسف محمدی تبار با تکنیک چاپ سیلک (دستی) است که با هدف گرامیداشت واقعه کربلا و حماسه عاشورای حسینی دایر شد.
عبدالرسول شریفی افزود: این نمایشگاه به همت واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد از 19 تا 24 شهریور در محل نگارخانه حوزه هنری استان همه روزه پذیرای عموم علاقه مندان است.
 
نمایشگاه عکس عاشورایی فرصتی برای تبیین قیام عاشوراست / تقدیر از حوزه هنری استان به خاطر حمایت از هنرمندان
نماینده سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از نمایشگاه مجموعه آثار چاپ سیلک با موضوع آیین‌ها و باورهای عاشورایی که در نگارخانه باران حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شده است گفت: افتتاح این نمایشگاه در ترویج فرهنگ عاشورا می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد و باید درفاصله ای قبل از فرارسیدن ماه محرم راه اندازی می‌شد و به صورت گسترده‌تر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد نیز چنین نمایشگاه‌هایی در معرض دید عموم قرار گیرد.
آثار ارایه شده هنری با موضوع عاشورا باید در مجتمع‌ها و مکان‌های عمومی نصب شوند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
وی از رئیس و عوامل حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد به خاطر تلاش برای راه اندازی این نمایشگاه در استان وحمایت از هنرمندان برای تبیین قیام عاشورا و ماه محرم به زبان هنرتقدیر کرد.
حجت الاسلام معتمدفر عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه با موضوع واقعه عاشورا اتفاق بسیار مهمی است و مسئولان امر و دستگاه‌های فرهنگی باید پیگر باشند تا جوانان علاقه مند به حوزه عکس و هنر بتوانند ظرفیت‌های هنری خود را به معرض نمایش قرار دهند.
رئیس سازمان تبلیغات شهرستان باشت در خصوص آثار ارایه شده در این نمایشگاه نیز گفت: فضا و آثار نمایشگاه‌ها باید از رنگی بودن و شهری بودن بیرون بیاید و به سمت فضای ساده روستاها و دهات سوق داده شوند.
وی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی و هنری باید در فضایی باز و با طرح‌ها و آثار خلاقانه‌ای راه اندازی شود تا علاقه مندان بتوانند به راحتی بازدید داشته باشند.
معتمد فر ابراز داشت: تابلوی هنری که در معرض نمایش گذاشته می‌شوند باید اطلاعات مختصری درباره اثر را به مخاطب ارایه دهند و هنرمندانی که در این زمینه فعال هستند بتوانند آثار خود با موضوع عاشورا و محرم را نیز در سایر استان‌های کشور معرفی کنند.
 
جایزه جشنواره جهانی فیلم هند به محراب آرامش رسید/ دور دنیا در 80 روز
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: فیلم انیمیشن محراب آرامش از تولیدات حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه موفقیتهای خود جایزه جشنواره جهانی فیلم "آچاریاتولسی" هند را از آن خود کرد.
شریف اسلامی در جمع خبرنگاران افزود:، انیمیشن محراب آرامش به کارگردانی خانم زیبا ارژنگ، جایزه دوم بهترین انیمیشن این جشنواره جهانی را از آن خود کرد.
وی بیان کرد: این جشنواره با موضوع صلح، عدالت اجتماعی و محیط زیست اول و دوم سپتامبر در ایالت راجستان هند برگزار شد.
اسلامی با بیان اینکه محراب آرامش انیمیشنی دو بعدی در مدت زمان چهار دقیقه است که در قالبی نو و زیبا داستان ضامن آهو را روایت می‌کند، گفت: این فیلم از تاکنون 13 حضور بین المللی در جشنواره‌های مختلف جهانی و قاره‌های مختلف داشته است و پیش از این در جشنواره فیلم صربستان فینالیست شده بود.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حضور در جشنواره‌های جهانی فیلم در کشورهای امریکا (سه حضور)، انگلستان، ایتالیا، اکراین، کره جنوبی، آلبانی، برزیل، روسیه و ... از جمله دست آوردهای این انیمیشن حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد طی 80 روز گذشته بوده است.
وی بیان کرد: عوامل فیلم محراب آرامش عبارت‌اند از: طراح و کارگردان: زیبا ارژنگ، تدوین: بنیامین قچاق، طراحی صدا: علی علیدوستی، تهیه کننده: حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد.
 
استقبال از نمایشگاه عکس عاشورایی جوان هنرمند 20 ساله یاسوجی / مسئولان استان هنرمندان را حمایت کنند
جوان هنرمند 20 ساله یاسوجی با راه اندازی نمایشگاه عکس عاشورایی با عنوان" محرم راز " در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد قابلیت‌های هنری خود را به نمایش گذاشته و خواستار حمایت بیش از بیش مسئولان است.
سید یوسف محمدی تبار در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد:20 سال دارم و پنج سال است که در حوزه هنر گرافیک فعالیت می‌کنم و از هنرستان هنرهای زیبا یاسوج در این رشته فارغ التحصیل شدم و در حال حاضر نیز دانشجوی کارشناسی رشته گرافیک دانشگاه شیراز هستم.
وی بیان کرد: در نمایشگاهی که در سالن نگارخانه باران حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد تا 24 شهریور سال جاری دایر شده است تعداد 34 اثر عکاسی از آثارم را با موضوع محرم و با عنوان " محرم راز " که همگی چاپ دستی (سیلک) به نمایش گذاشته‌ام.
محمدی تبار افزود: در این نمایشگاه مجموعه 2 تایی ساز نقاره، یک مجموعه 6 تایی عَلَم، یک مجموعه 4 تایی زنجیر زنی، مجموعه سه تایی طبل، مجموعه 9 تایی کودک (پرتره) و 10 تک عکس در معرض دید عموم قرار گرفته است.
این جوان هنرمند یاسوجی عنوان کرد: یک سال و از محرم سال 96 تا محرم 97 کار عکاسی و آماده سازی مجموعه عکس " محرم راز " به طول انجامید و امروز خوشحالم که مورد استقبال مخاطبان و مردم قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این دومین نمایشگاه انفرادی است که با هدف معرفی آیین‌های مذهبی و واقعه عاشورا در شهر یاسوج راه اندازی شده، گفت: مفهوم عکس‌ها بیشتر چهره به چهره بوده و هر عکس دارای مفهوم متفاوت است که می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.
محمدی تبار اظهار داشت: قرار است آثار این نمایشگاه در شیراز، بوشهر و تهران و برخی شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد در صورت امکان به نمایش گذاشته شوند.
وی گفت: از حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد به خاطر حمایت مالی و معنوی و همچنین تلاش برگزاری این نمایشگاه تقدیر می‌کنم.
 محمدی تبار ابراز داشت: همانطوری که در این عرصه تلاش می‌کنم تا زوایایی از واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) و آیین‌های مذهبی را با زبان هنر به تصویر بکشم انتظار می‌رود مسئولان فرهنگی نیز حمایت مالی و معنوی خود را دریغ نکنند و برای برگزاری نمایشگاه‌ها مکان‌هایی را اختصاص دهند تا علاقه مندان نیز بتوانند از نزدیک با این آثار آشنا شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1