تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۴۰۲۵۶۶
با حضور مسوولان:

برگزاری نخستین مجمع خانه مشارکت مردم در سلامت باشت (+تصاویر)

۱
کبنا ؛نخستین مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت شهرستان باشت با حضور مسئولان شهرستان و برخی از معاونین دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
فرماندار شهرستان باشت در این نشست اظهار داشت: یکی از مواردی که باید مد نظر قرار گیرد سلامت روح و روان جامعه است و اگر برنامه ریزی خوبی انجام شود می توان گره هایی از مشکلات مردم باز کرد.
سیدمسعود حسینی، سلامت روح و روان را اولین گام در توسعه یک کشور برشمرد و ادامه داد: وظیفه داریم در جهت نهادینه کردن بهداشت ، درمان و سلامت در جامعه تلاش نماییم.
وی ابراز داشت: با بررسی های جوامع مختلف می توان به این نتیجه رسید که هر جامعه ای که در حوزه بهداشت روح و روان کار کرده است توانسته جلوی بسیاری از بزه کاری ها را بگیرد به عنوان مثال در زمینه مبارزه با اعتیاد، طلاق، خودکشی و ... نیازمند برنامه ریزی هستیم .
حسینی موضع بهداشت و سلامت را تنها منوط به وظایف و اختیارات دولت ندانست و گفت: در دولت تدبیر و امید طرح تحول نظام سلامت اجرایی شد که کار بسیار ارزشمندی است زیرا قبل از اجرای این طرح مردم با معضلات و مشکلات فراوانی در حوزه بهداشت و درمان روبرو بودند.
وی تقبل بخشی از هزینه ها درمانی بیماران ، پزشک خانواده و پزشک مقیم را از جمله برنامه های مهم طرح تحول نظام سلامت در دولت عنوان کرد و افزود: این برنامه ها برای توسعه بهداشت و درمان خوب است اما مهمتر از همه مشارکت مردم در سلامت است که در کشور و استان در حال اجرا است و در این طرح باید مردم در کنار دولت در حوزه سلامت مشارکت داشته باشند. زیرا دولت به تنهایی نمی تواند بر مشکلات فایق شود.
وی مشارکت مردم در حوزه سلامت را نقطه عطفی در حوزه سلامت دانست و ابراز داشت: در حوزه های مختلف وقتی مردم در کنار دولت قرار گرفته اند توانسته اند بسیاری از مشکلات را به راحتی حل کنند چون مردم بسیاری از راهکارها را درک می کنند .
حسینی افزود: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، سازمان های غیردولتی که می توانند موضوعات را به راحتی پیگیری نمایند، استفاده از ظرفیت خیرین که در بسیاری از مواقع حضوری پررنگ داشته اند و آنجایی که اعتبارات دولت جوابگو نیست به کمک دولت آمده اند، در حوزه سلامت نیز می تواند راهگشا باشد لذا امید است همه در کنار هم قرار گرفته و با تعامل از ظرفیت های دولت، مردم و خیرین استفاده بهینه نماییم.
وی در پایان با تقدیر از حضور مدیران و اعضای شورای سلامت در نشست ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی صحیح و مشخص کردن اهداف مجمع بتوان در انجام وظایف در راستای حل مشکلات مردم گام برداشت.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این نشست با ارائه برنامه ها و اهداف مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت گفت: نظام بهداشت و درمان اقدامات بسیاری را در چهار دهه گذشته در راستای بهبود و سلامت مردم و جامعه انجام داده است.
دکتر زندی با بیان اینکه شبکه بهداشت کشور در دنیا بی نظیر است، ادامه داد: کارهای فراوانی در حوزه در حوزه سلامت انجام شده ولی با تمام این اوصاف نواقصاتی نیز در کار بوده است.
وی جامعه نگر نبودن آموزش ها را یکی از نواقصات دانست و افزود: در آموزشها درد مورد توجه قرار نگرفت و در دانشگاه ها نیز براساس آن دردها آموزش داده نشد.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان ابراز داشت: بسیاری موقع در دانشگاهها بر روی بیماری ها و کشف راههای درمان آنها وقتمی گذاشتیم اما در مورد مسائل و معضلات اجتماعی مانند اعتیاد و .. آنچنان که باید برنامه ریزی نشد ، پژوهش ها جامعه نگر نبود و علی رغم تلاش محققان این تحقیقات کاربردی نبود.
زندی اظهار داشت: در رمورد پیگیری سلامت جامعه نیز مؤلفه هایی که مربوط به سلامت جامعه ما می شد کمتر مورد استفاده قرار گرفت به گونه ای که امروز نیز این نکته مورد توجه رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور قرار گرفته و مسئولان وزارت بهداشت و درمان به این نتیجه رسیده اند که کم و کاستی هایی در حوزه سلامت اجتماعی وجود دارد.
وی میزان درصد فعالیت ها در حوزه سلامت اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی را تنها 25 درصد عنوان کرد و ادامه داد: 75 درصد دیگر جای خالی است.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان تاریخچه تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهدات، گفت: در سال 95 و در راستای طرح تحول سلامت و برای اجتماعی کردن حوزه سلامت معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی راه اندازی شد و متعاقب آن در خردادماه 96 این معاونت در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شده است.
زندی هدف از تشکیل این معاونت را تحقق مشارکت 75 درصدی و همگانی کردن سلامت برنامه ریزری و برنامه ریزی ساختارمند برای همگانی کردن سلامت عنوان کرد و افزود: نهادینه کردن خودمراقبتی در جامعه و خانواده از دیگر اهداف این معاونت است.
وی با بیان اینکه دولت به تنهایی و از طریق دانشگاه علوم پزشکی قادر به انجام این مأموریت نیست، اضافه کرد: به همین دلیل نیازمند کمک بخش های دیگر هستیم که یکی از این بخش ها سازمان های دولتی غیزاز دانشگاه علوم پزشکی است.
زندی مشارکت همه دستگاه ها را در حوزه سلامت لازم و ضروری دانست و افزود: عدم استاندارد سموم کشاورزی، تولید محصولات غیراصولی و غیرعلمی و ... می توانند مشکل ساز باشند لذا می طلبد که تمام دستگاه های دولتی در این امر به علوم پزشکی کمک کنند.
وی تشکیل دبیرخانه شورای سلامت به ریاست فرماندار را یکی از راه های مشارکت دستگاه های دولتی عنوان کرد و گفت: بعد از این اقدام نوبت به اجتماعی کردن سلامت با مشارکت سازمان های غیردولتی و مردم نهاد مرتبط با سلامت بود که هدف از تشکیل این جلسه (مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت) نهادینه کردن مشارکت مردم در این حوزه است و به دنبال تخصصی کردن این نهادها هستیم تا هر کدام در حوزه های مختلف فعالیت نمایند.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان گام سوم در اجتماعی کردن سلامت در جامعه را تشکیل کانون و مجمع سلامت محلات عنوان کرد و گفت: دنبال آن هستیم تا کانون محلات را در حوزه سلامت راه اندازی نماییم و برای هر محله نیز یک دبیر مشخص خواهد شد.
زندی ادامه داد: با تشکیل این کانون مشکلات سلامت توسط دبیر محله به خانه مشارکت ، سازمان های مردم نهاد و خیرین منعکس می شود و از طریق انها به علوم پزشکی و سپس شورای سلامت استان به ریاست استاندار و در نهایت به دولت منعکس می شود.
وی ابراز امیدواری کرد با مشارکت مردم بتوان با کمترین هزینه در جهت سلامت خود تلاش کرد و هر فرد یک سفیر سلامت باشد.
هدایت نیا رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی استان نیز در این نشست با بیان جزئیات تشکیل مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت اظهار داشت: در همه شهرستانها این خانه تشکیل شده و شهرستان باشت به عنوان آخرین شهرستان است.
وی مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت را از برنامه های جدید وزارت بهداشت برشمرد و عنوان داشت: اجرای این برنامه بر عهده معاونت اجتماعی گذاشته شده است که با مشارکت میانجی های مردم فعلا در دو سطحشهرستانی و استانی برگزار شده و در سطح بخش هنوز اجرایی نشده است.
هدایت نیا وظیفه عمده مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت را انتقال مطالبات سلامت محور به مدیران، انتقال پیام های سلامت به مردم ، مشارکت و برنامه ریزی و ارزشیابی پروژه های سلامت محور توسط محور عنوان کرد.
وی ارکان و ترکیب مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت را شامل 2 رکن دبیرخانه و شورا اعلام کرد و ادامه داد: ارکان خانه نیز شامل یک نفر به عنوان رئیس، یک نفر نائب رئیس، یک نفر به عنوان دبیر و 2 عضو ثابت هستند که به مدت 2 سال نمایندگان سلامت در شهرستان خواهند بود و برای اعضای مجمع نیز از سوی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان حکم صادر خواهد شد.
هدایت نیا ابراز داشت: مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت دارای مهر مخصوص خواهد بود و آنها می توانند در همه حوزه های اجرایی سلامت ورود پیدا کنند و مشکلات مردم را بیان کنند و در جلسات استانی نیز حضور داشته باشند.
وی تصریح کرد: اعضای مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت در هر زمینه ای که ورود پیدا کنند می توانند مشکلات را منعکس کنند.
رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی استان بیان داشت: اعضای شورا از همه اقشار از دانش اموزان تا بازنشستگان دعوت به همکاری می نمایند.
هدایت نیا ، ایجاد نظام مناسب برای دسترسی به گروههای آسیب پذیر( بهزیستی و کمیته امداد) ، پیگیری و دسترسی آسان به حوزه های سلامت، نقش افرینی مردم در سلامت خود، مشارکت دادن مردم در تدوین، اجرا، پایش و ارزشیابی طرح های ارتقائ سلامت و تسهیل در دستیابی به اهداف برنامه جامع سلامت استان را از مهمترین اهداف تشکیل مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت برشمرد. هدایت نیا ازخانم صدیقه اسدی کارشناس مسئ
در ابتدای این نشست نیز سید عباس حسینی معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت نیز با بیان وظایف مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت شهرستان باشت اظهار داشت: تنظیم برنامه های راهبردی سالانه مشارکت گروههای مردمی و تأمین منابع مالی ان از طریق مشارکت خیرین، تقسیم کار بین شبکه ها بر پایه برنامه ریزری راهبردی و سالانه از طریق نماینده عضو شورا، ایفای نقش صدای شبکه مورد نظر با استفاده از ابزار تحقیقاتی، تعیین شیوه دسترسی به هر یک از اعضا توسط نماینده عضو و تصویب آن در شورا، توزیع نظام مند پیام های شورا و دریافت بازخوردها از دریافت اخبار پیشرفت سلامت استان و انعکاس ان به اعضای شبکه، ارائه پیشنهادات خلاقانه و نوآورانه برای ارتقاء سطح سلامت مردم، ارائه تجربیات موفق استانی در مشارکت مردم توسط نمایندگان شبکه از طریق همایش های فصلی، تدوین برنامه های آموزشی؛ توانمندسازی اعضای شبکه برای نیازهای در اولویت و پایش برنامه های سلامت در استان از مهمترین وظایف مجمع خانه مشارکت مردم درسلامت است. هدایت نیا ازخانم صدیقه اسدی کارشناس مسئول واحد مهندسی بهداشت محیط شهرستان باشت تقدیر و تشکر نمود
گفتنی است در پایان این جلسه با انتخاب اعضای حاضر در جلسه به ترتیب: ناصر بازپور به عنوان رئیس مجمع؛ فتح الله پوران پور به عنوان نایب رئیس مجمع؛ سجاد شکوهی به عنوان دبیر مجمع ؛ سید سعید موسوی و خانم زینب کرمی مطلق به عنوان عضو مجمع خانه مشارکت مردم شهرستان باشت به مدت ۲سال انتخاب شدند.
 --------------------------------
خبر از فتح الله پوران پور
نام شما

آدرس ايميل شما

باوی
Iran, Islamic Republic of
وای خدا اینم .
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1