کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با حضور مسوولان:

جلسه کارگروه اشتغال شهرستان باشت برگزار شد / روستای بدون بیکار در باشت (+تصاویر)

21 مرداد 1397 ساعت 19:05

جلسه کارگروه اشتغال شهرستان باشت با حضور مسئولین و اصحاب رسانه با هدف بررسی روستای چم بلبل به عنوان روستای هدف بدون بیکار از طریق دستگاه های مربوطه در محل فرمانداری برگزار شد.


جلسه کارگروه اشتغال شهرستان باشت با حضور مسئولین و اصحاب رسانه با هدف بررسی روستای چم بلبل به عنوان روستای هدف بدون بیکار از طریق دستگاه‌های مربوطه در محل فرمانداری برگزار شد.
رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان باشت در این نشست با قرائت دستور جلسه ابراز داشت: در جلسه گذشته که در بخش بوستان برگزار شد قرار بر این شد تا اسامی افراد بیکار به همراه نام افراد دارای طرح در روستای چم بلبل را تهیه و تحویل رئیس صندوق کارآفرنی امید داده شود تا این افراد هر چه سریعتر از تسهیلات اشتغالزایی برخوردار شوند.
مظفر علیزاده اظهار داشت: تعداد 23 نفر طی نامه‌ای به صندوق کارآفرینی امید تحویل داده شد.
وی بیان داشت: برخی از دستگاه‌های اجرایی جهت ارائه استعلامات افردا جویای کار که به اداره کار مراجعه کرده‌اند پاسخگو نیستند و دیر اقدام می‌نمایند لذا انتظار است که فرمانداری این دستگاه‌ها را ملزم به تسریع در فراهم کردن مقدمات اعطای تسهیلات نماید.
علیزاده در مورد عاملیت بانک‌ها نیز گفت: متأسفانه علیزغم دعوت مدیران بانک‌ها به صورت کتبی شاهد عدم استقبال مدیران بانک‌ها از جلسات هستیم.
رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان باشت ابراز داشت: بانک‌هایی مانند توسعه تعاون و پست بانک علیرغم مراجعه حضوری و دعوتنامه کتبی، استقبال نکرده‌اند.
سید مسعود حسینی فرماندار باشت نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور موضوع اشتغال است و شاید بسیاری از بحث‌های مطرح شده در کشور مربوط به اشتغال باشد.
وی افزود: اگر بتوانیم با برنامه ریزی و تعامل به موضوع ساماندهی اشتغال در کشور ورود نماییم می‌توانیم به آرامش مردم و نظام کمک کنیم.
حسینی با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه اشتغال روستایی و فراگیر ابراز داشت: این تسهیلات منحصر به فرد بوده و قبلاً نظیر آن را نبود اما علیرغم اینکه این تسهیلات مناسب هستند و زمان دسترسی به آنها زود است متأسفانه شاهد عدم ترغیب و استقبال هستیم.
وی بر لزوم مهیا کردن شرایط برای افراد متقاضی تسهیلات برای دستیابی آسان تأکید کرد و گفت: جلسات مختلفی گرفته شد و جای بسی تقدیر از مدیران، بانک‌ها و کارشناسان است.
فرماندار باشت با بیان اینکه سهم شهرستان باشت از دریافت این تسهیلات مشخص شده، ادامه داد: علیرغم درصد پایین این مبلغ متأسفانه هنوز موفق به جذبان نشده‌ایم که دلایل مختلفی دارد و باید در این کارگروه ریشه یابی و برطرف شود.
حسینی بررسی دلایل عدم معرفی طرح‌ها و همچنین عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها را ضروری دانست و افزود: باید مشکل بررسی و در جهت رفع آن تلاش کنیم.
وی نیاز به غربالگیری و تلاش در جهت ساماندهی افراد توانمند در طرح‌های اشتغال را خواستار شد.
جواد شمشیری، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان باشت در این نشست ابراز داشت: شهرستان باشت بعد از شهرستان کهگیلویه و شهرستان بویراحمد سومین شهرستان از نظر جذب و تخصیص اعتبارات از طریق بانک کشاورزی است و این مبلغ بالغ بر یک میلیارد وصد میلیون تومان بوده است.
وی مشکلات در بخش تولیدات دامی را از مهمترین موضوعات جهاد کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: متأسفانه 11 پرونده گاو شیری ایجادی و 40 پرونده بالای 50 رأسی تشکیل پرونده داده شده و هنوزدر کارگروه سازمان مصوب نشده که طی تماسی که با رئیس سازمان جهاد کشاورزی قرار است در آینده نزدیک تعدادی از آنها تأیید شود.
شمشیری تأیید این طرح‌ها را گامی مهم در راستای جذب اعتبارات دانست.
وی سردخانه محصولات کشاورزی و تولید کمپوست در شهرستان باشت را از دیگر موضوعات قابل ذکر اعلام کرد و ادامه داد: برای اولین بار اعتباری قریب به 2 میلیارد و 500 میلیون تومان آقای دهباشی است و کمپوست نیز متقاضی جهت آزادسازی قسط اول به بانک کشاورزی معرفی شده است.
شمشیری بیان داشت: 11 مورد متقاضی گیاده دارویی در این شهرستان بود که برخی از آنها مشکل داشته‌اند و به جر دو مورد سایر متقاضیان مشکل اجرایی داشته‌اند.
وی گفت: متقاضی کلینیک گیاه پزشکی در سطح شهرستان بوده که وسایل و تجهیزات دریافت و منتظر افتتاح طرح است اما آورده پرداخت نشده و قرار است در پایان ماه از طریق بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل به متقاضی پرداخت شود.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان باشت گفت: در بحث پرورش قارچ خوراکی دو مورد متقاضی بوده که یکی از آنها تعداد دو قسط آن پرداخت و در حال اجراست و یکی از آنها نیز صندوق کارآفرینی امید مبلغ 24 میلیون تومان واریز شده است.
شمشیری گفت: متقاضی طرح فراوری روغن زیتون نیز مشکل بانکی داشته که درخواست تغییر بانک را داده‌اند با پیگیری از طریق طرح و برنامه قول مساعد جهت حل مشکل بانکی داده شده است.
وی بیان داشت: از 12 میلیارد تومان معرفی شده آقای کریم‌پور با داشتن 4 میلیارد تومان در 2 طرح فراوری گیاهان دارویی و کارخانه شیر که این مورد نیز مشکل بانکی است و در صورت حل شدن مشکل بانکی شخص متقاضی میزان تخصیص افزایش می‌یابد.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان باشت ابراز داشت: تکمیل خدمات مشاوره کشاورزی آزمایشگاه متقاضی خانم گوهرگانی است که انتظار است از بانک‌ها که تعاملات را با ادارات مربوطه قبل از آزاد کردن قسط جهت مشخص شدن تعداد اقساط و محل اجرای طرح داشته باشند.
شمشیری ابراز امیدواری کرد تا 20 روز آینده با همکاری بانک عامل «بانک کشاورزی» میزان تخصیص افزایش یابد.
دکتر رامین بهیارفر؛ رئیس سازمان تامین اجتماعی شهرستان باشت نیز در این نشست یکی از اهداف پرداخت این وام‌ها را بهبود وضعیت اشتغال در جامعه دانست و ابراز امیدواری کرد با پرداخت این تسهیلات شاهد بهبود اشتغال در جامعه باشیم.
وی ابراز داشت: یکی از معضلات امروز بیکاری است که خود زمینه ساز بروز آسیب‌های جدی در حوزه فردی و اجتماعی است و لازم است به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در شهرستان در زمینه اشتغال واقف باشیم.
بهیارفر تصریح کرد: شهرستان باشت و حومه در دو بخش کشاورزی و گردشگری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است وباید تمام توان خود را برای استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها به کار ببریم.
رئیس سازمان تامین اجتماعی شهرستان باشت ادامه داد: با توجه به قابلیت‌های بالای شهرستان در تولید محصولات کشاورزی می‌طلبد وضعیت فراوری و دسته بندی محصولات کشاورزی را در شهرستان بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
بهیار فر ابراز داشت: سازمان تأمین اجتماعی شهرستان باشت انتظار دارد دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه اشتغال در اسرع وقت لیست افراد واجد شرایط دریافت تسهیلات طرح‌های مختلف را به این نهاد معرفی نماید تا همزمان با اعزام بازرس اقدام به نام نویسی کارگران شاغل در این طرح‌ها اقدام به بیمه آنها نماید.
وی بیان داشت: در جلسه گذشته کارگروه این مورد یادآوری شد اما تا کنون لیست به سازمان تأمین اجتماعی ارسال نداده است که نیازمند تعامل است.
رئیس سازمان تامین اجتماعی شهرستان باشت تصریح کرد: وظیفه دستگاه‌ها دغدغه بیشتر نسبت به اشتغال و سرمایه گذاری است و با کمک و همفکری توان در بحث ایجاد کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی گام ای مؤثری بردارند.
بهیارفر عدم تعامل برخی بانک‌ها را در پرداخت وام‌ها ازمهم ترین مشکلات دانست و ابراز داشت: اگر بانک‌ها در زمینه پرداخت وام‌های اشتغالزا همکاری بیشتری داشته باشند شاهد رونق اشتغال خواهیم بود.
وی خواستار برگزاری نشست فرماندار با مدیران بانک‌های عامل جهت تسهیل در ارائه وام‌های اشتغالزایی شد.
صادق ماندنی زاده؛ رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری نیز ابراز داشت: با توجه به اینکه موضوع جلسه روستای چم بلبل است دو مورد ایجاد طرح رفاهی در این روستا است که طرح آقای فخراحمد در حوزه پل بریم بعد از سیر مراحل استعلامات باید برای صدور پروانه بهره برداری باید به اداره کل معرفی و در ادامه و پس از اخذ پروانه بهره برداری جهت اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد: در طرح مذکور دو نقص محیط زیست و راهداری وجود دارد که انتظار است با رایزنی تمهیداتی در جهت اجرای این طرح اندیشیده شود.
ماندنی زاده گفت: طرح دوم نیز مربوط به طرح اردوگاه تفریحی رفاهی با متقاضی آقای احمدی که این طرح نیز دارای دو نقض ذکر شده است و امید است تعاملات جهت اجرای انها صورت گیرد.
وی از اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون به طرح‌های اشتغالزای روستایی خبر داد و افزود: این اعتبار مربوط به صنایع دستی است و تنها در یک مورد کلیه طرح‌ها تأیید شده و تسهیلات پرداخت شده است.
ماندنی زاده یک مورد طرح بوم گردی در روستای تکیه باشت و 6 مورد طرح نفریحی و رفاهی در حمایت از بخش خصوصی را از دیگر طرح‌ها اعلام کرد و گفت: نامه‌ها و مکاتبات اداری آنها انجام شده و منتظر پاسخ هستیم.
بهگام بازیار، رئیس اداره بهزیستی شهرستان باشت نیز ابراز داشت: مبلغ وام‌های اشتغال و مشاغل خانگی پایین است و از سال 90 تا کنون و با توجه به میزان تورم شاهد افزایش وام‌های اعطای نبوده‌ایم و کماکان همان میزان قبل است.
وی صوری بودن برخی طرح‌ها را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: 99 درصد افرادی که برای تسهیلات اشتغال مراجعه می‌کنند از وام‌های دریافتی در زمینه‌های دیگری استفاده می‌کنند که لازم است در زمینه فرهنگی و فرهنگسازی کارهایی صورت گیرد تا اشغال نیازمند جهت دریافت این تسهیلات اقدام نمایند.
وی نظارت صرف بر روی اجرای طرح‌ها را ناکافی خواند و خواستار صداقت در دریافت تسهیلات اشتغال شد.
---------------------------------------
خبرنگار: فتح‌الله پوران‌پور
 ---------------------------------------
 
 


کد مطلب: 402179

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/402179/2/جلسه-کارگروه-اشتغال-شهرستان-باشت-برگزار-روستای-بدون-بیکار-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1