تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۴۰۱۹۰۳
در گفتگو با خبرنگاران مطرح شد

ترجمه وچاپ کتاب«آلودگی هوا و سرطان»

۳
کبنا ؛این کتاب که توسط دکتر غلامرضا گودرزی، مهندسین حسن شکوهمندی، امیر همتی نژاد و خانم مهسا کیانی زاده ترجمه و چاپ شده است، جدیدترین اطلاعات علمی در خصوص مسأله مهم آلودگی هوا و نقش آن در بروز سرطان و به خصوص سرطان دستگاه تنفسی و سرطان ریه را ارائه می دهد.
مهندس حسن شکوهمندی، جوان ۳۱ ساله دهدشتی که در سال ۱۳۸۹ از دانشگاه علوم پزشکی اهواز با مدرک کارشناسی بهداشت محیط فارغ التحصیل شده است با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوا و نقش آن در زندگی و سلامت جامعه اشاره دارد:
آلودگی هوا عوارض فراوانی برای سلامتی افراد دارد و بر پوست، چشم و دیگر سیستم های بدن اثرمنفی می‏گذارد ، اما مهم ترین اثرات آن بر سیستم تنفسی می‏باشد. 
افراد به صورت روزانه هزاران بار عمل تنفس را انجام می دهند که منجر می گردد حدود ۱۰۰۰۰ لیتر هوا در روز به ازای هر نفر مصرف شود. در نتیجه، ریه ها دوز قابل توجهی از بسیاری از ترکیبات آلاینده های هوا را دریافت می کند، این موضوع حتی برای آلاینده هایی که به طور ظاهری دارای غلظت‏های کم و ناچیزی هستند، صدق می‏کند.
حتی انسان های سالم نیز می توانند فشار بر روی سلامت که به دلیل آلودگی هوا به وجود می آید، مانند؛ ناراحی و سوزش سیستم تنفسی و مشکلات تنفسی را در هنگام فعالیت های بیرون از خانه، تجربه کنند. آلودگی هوا نه تنها سلامت جسم را تهدید می کند بلکه در ایجاد افسردگی، پرخاشگری، خواب آلودگی، بیش فعالی کودکان و دیگر اختلالات روانی نیز موثر است. 
برآورد های اخیر نشان می دهد که بیماری های حاصله از آلودگی هوا قابل توجه هستند. اخیرا” برآورده گردیده است مواجهه با ذرات ریز محیطی موجب شده است تا در سال ۲۰۱۰ تعداد ۲/۳ میلیون مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی- عروقی و ۲۲۳۰۰۰ مرگ ناشی از سرطان ریه رقم خورد.
بنابراین باتوجه به اهمیت آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت و بهداشت جامعه ضروری است افزایش آگاهی ها و ارتقاء سطح دانش پیرامون این مسأله در سطوح مختلف جامعه پیاده سازی گردد که در این راستا استفاده از مقالات و متون معتبر علمی بین المللی بسیار کمک کننده می باشد و می توان کتاب آلودگی هوا و سرطان را نام برد.
این کتاب که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت(WHO) بوده و زیر نظرآژانس بین امللی تحقیقات پیرامون سرطان (IARC) گردآوری شده است مشتمل بر ۱۳ فصل و بیش از ۲۰۰ صفحه است که اطلاعات کاربردی کاملاَ علمی و معتبری را در خصوص پراکندگی جغرافیایی آلایندهای هوا،  مشخصات مواجهه با  ترکیبات سرطانزای اتمسفری، انتشار آلاینده‏های فرایند احتراق، منابع آلودگی هوا: موتورهای دیزلی و بنزینی، مصرف خانگی سوخت های زیست توده، ترکیبات هیدروکربنی آروماتیک‏چند‏حلقه‏ای در هوای آزاد و سرطان، آلاینده‏های خطرناک هوا، آلودگی هوای خانگی و … به همراه خود دارد.
وی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تیم ترجمه آقای دکتر گودرزی دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، سرکار خانم مهندس مهسا کیانی زاده کارشناس ارشد بهداشت محیط و مهندس امیر همتی نژاد کارشناس HSE که از جوانان نخبه شهرستان لنده بوده، امیدوار است این اثر بتواند گامی در جهت افزایش اطلاعات ارزشمند پیرامون آلودگی هوا و سرطان را فراهم اورد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1