تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۰۱۸۷۳
گزارش تصویری

صعود کوهنوردان دهدشت به قله «سن بران»

۱
کبنا ؛هیئت کوهنوردی شهرستان کهگیلویه به قله «سن بران » در ارتفاع 4150 متر، که به عنوان مرتفع ترین قلل اشترانکوه شناخته می‌شود، صعود کردند.
مسئول هیئت کوهنوردی شهرستان کهگیلویه گزارش کوتاهی از سفر 3 روزه تابستانه گروه 13 نفره خود را  به سرپرستی «علی پرنیایی »و راهنمایی «محمد طیبی»، دراختیار خبرنگار ما گذاشت که در زیر می خوانید.
سیامک محمدی مسئول هیئت کوهنوردی شهرستان کهگیلویه در گفتگو با کبنا اظها کرد:عصر روز پنجشنبه (4 مرداد ماه) تا ارتفاع 3هزار متر کوهپیمایی داشتیم که حدود 3 ساعت و نیم به طول انجامید.
محمدی ادامه داد:ساعت 5 صبح روز جمعه نیز از روستای «طیان» با کوهپیمایی در مسیری موسوم به کرده ماهی .و عبور در مارپیچ های کوتاه  با شیب تند و منظره ای وصف ناشدنی به مدت 6 ساعت وعبور از جانپناه «چال کبود»سرانجام به قله سن بران صعود کردیم.
وی در پایان گفت:در مسیر باز گشت به روستای «طیان»آمدیم ،شب را در منزل یکی از اهالی روستا گذراندیم و شنبه 6 مرداد ماه نیز به شهرستان کهگیلویه بازگشتیم.
به گزارش کبنا،قلل اشترانکوه در رشته کوه زاگرس و در استان لرستان بین شهرهای دورود و ازنا و الیگودرز واقع شده. در بین این قلل که مانند کاروان شتر از دور نمایان است قله سن بران مرتفع ترین است. این مکان منطقه حفاظت شده می باشد که گونه های جانوری متنوع مانند سایر مناطق زاگرس، عمدتا وحشی را در خود دارد. از طرف دیگر طبیعت آن علاقه مندان زیادی را هر ساله از اواخر بهار به سمت خود می کشاند.
 گفته می‌شود نام آن به سبب وجود قله‌های ۸ گانه که هر کدام بلندتر از ۴۰۰۰ متر می‌باشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته، به شترکوه و یا اشترانکوه معروف گشته‌است.
در ارتفاعات اشتران‌کوه دره‌هایی یخچالی وجود دارد که در اصطلاح محلی به آنها چال می‌گویند. از جمله این چال‌ها می‌توان از چال میشان، چال کبود، چال بران، چال فیالسون، چال شاه‌تخت، چال پیارو و چال همایون نام برد.
رودهای کوچک بسیاری از این قله‌ها سرچشمه می‌گیرند که ماربره، گهررود، دره دایی و دره دزدان از آن جمله‌اند. دریاچه گهر در یکی از دامنه‌های جنوب باختری اشتران‌کوه و در دره گهَررود قرار دارد.
  • صعود به قلعه سن بران 4150

    صعود به قلعه سن بران 4150

نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1