تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۰۱۳۵۴
کبنا گزارش می‌دهد

کمبود کانون پرورش فکری «کودکان و نوجوانان» در دهدشت / مسولان کهگیلویه بی‌توجه به کودکان و نوجوانان

۰
کبنا ؛کانون پرورش فکری کودکان  و نوجوانان محلی برای رشد و پرورش توانمندی‌های کودکان و نوجوانان است.
به گزارش کبنا از دهدشت، شهردهدشت دردهای بی‌شماری در حوزه فرهنگ دارند و فرهنگسازی اوضاع بسیار بدی دارد، همه می دانیم فرهنگسازی در همه زمینه‌ها را باید از مراکز آموزشی و سنین پایین آغاز کرد، اما در کهگیلویه در حالی شاهد برگزاری جلساتی به اصطلاح فرهنگی، توسط متولیان فرهنگ هستیم که علی رغم گله مندی مسولان از کاستی فرهنگی موجود در شهرستان ولی هیچ توجهی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ندارند و و بسیاری از مسوولان آن‌گونه که باید به اهمیت کار فرهنگی پی نبرده‌اند.
در این گزارش به سراغ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دهدشت آمده‌ایم تا ببینیم چه خدمات فرهنگی هنری به  گروه کودک و نوجوان دهدشتی  ارائه می‌شود.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دهدشت در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: عمده فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان برای تابستان سال 97 با محوریت هنری، فرهنگی و ادبی بیش از دو هفته است که به صورت جدی و مستمر برای مخاطبان سنین 6 تا 16 سال دخترو پسر از ساعت 8:30 صبح تا 11:30 در حال برگزاری و اجرا است.
فرحناز رحیمی عنوان کرد: تابستان امسال استقبال خوبی برای حضور در کلاس‌های کانون پرورش فکری و کودکان شده است و 70 ثبت نامی دختر از گروه کودک و نوجوان و 30 ثبت نامی پسر از گروه کودک و نوجوان داشته‌ایم که به دختران در روزهای فرد و پسران روزهای زوج خدماتارائه می‌شود.
رحیمی کتاب خوانی و معرفی شخصیت‌ها، قصه گویی را از جمله فعالیت‌های فرهنگی کانون برشمرد و افزود: آموزش‌های سفال سازی و نقاشی نیز در حوزه فعایت های هنری کانون است و همچنین داستان نویسی و شعر خوانی فعایت های ادبی کانون است که روزانه به گروه کودک و نوجوان آموزش داده می‌شود.
وی ادامه داد: برای تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه جعبه‌ای تحت عنوان «جعبه دانایی» در کانون در نظر گرفته شده است که اعضا پس از مطالعه کتاب‌هایی که از کانون به امانت می‌برند خلاصه‌ای از داستان را به همراه اسم و فامیل خود در جعبه دانایی می‌اندازند  و آخر هر ماه جعبه را باز می‌کنیم هر کسی تعداد داستان بیشتری خوانده باشد جایزه‌ای به وی اهدا می‌شود.
رحیمی بیان کرد: آموزش حافظ خوانی در گروه نوجوانان و همچنین صحیح خوانی و روخوانی قرآن برای گروه کودک و نوجوانان را شروع کرده‌ایم که در پایان شهریور ماه مسابقه‌ای در این دو زمینه نیز برگزار می‌شود.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دهدشت برگزاری جشنواره رضوی در بخش کارت پوستال و نقاشی، و همکاری با کتاب خانه عمومی شهر در نقاشی داستان‌هایی از امام رضا (ع) را از جمله اقدامات کانون در سال جاری برشمرد و گفت: مسابقه بین المللی نقاشی «هیکاری ژاپن» و «رویای من» را نیز در دست اقدام داریم.
رحیمی با بیان اینکه فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک کار تخصصی است و تنها موقتی و برای پر کردن اوقات فراغت گروه کودک و نوجوان نیست تصریح کرد: عمده مشکل کانون دهدشت کمبود نیروی متخصص است و نیروهایی که در کانون دهدشت فعالیت می‌کنند به صورت خود جوش و از روی علاقه خدمات فرهنگی هنری و ادبی ارائه می‌دهند که در حال حاضر 3 نیرو هم بیشتر نداریم که از تخصص لازم نیز برخوردار نیستند.
وی با اشاره به اینکه ساختمان کانون پرورش فکری کودکان مناسب نیست و فضای برای پذیرش  بیشتر نداریم و همچنین فاصله و دوربودن از شهر از مشکلات دیگر کانون است مطرح کرد: ضروری است متولیان فرهنگی جهت احداث شعبه‌های دیگر کانون در مکان‌های بهتر شهر تدبیری بیندیشند.
وی با انتقاد از پایین بودن بودجه کانون پرورش فکری کودکان گفت: بازدیدها، اردوها نیاز به بودجه دارد و بسیاری از وسایل مورد نیاز کودکان و نوجوانان عضو کانون از جمله مداد، گواش، آبرنگ و...از بودجه کانون تامین می‌شود و اگر مسولان دیگر از جمله شهرداری، کمیته امداد سپاه پاسداران و هر دستگاهی که خدمات فرهنگی ارائه می‌دهد یه جا متمرکز شده و با کانون در تعامل باشند بدون شک کارهای فرهنگی نتیجه بخش تر خواهد بود.
رحیمی عنوان کرد تنها اداره‌ای که تعامل خوبی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دهدشت دارد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه است.
 
کمبود نیروی متخصص، نبود وسیله ایاب و ذهاب از مشکلات کانون است
یکی از مربی‌های هنری فعال در کانون نیز به خبرنگار کبنا گفت: مربی حرفه‌ای کانون نیستم ولی معلم هستم که با شروع کلاس‌های تابستانی از روی علاقه‌ای که به فضای کانون دارم و دوران بچگی خود نیز درکانون عضو بودم، اکنون نیز به صورت خودجوش در کانون فعالیت می‌کنم.
وی افزود: بهره بردن کودکان و نوجوانان عضو کانون از  فضای کتاب خانه کانون و همچنین تعامل با هم سن و سالان خود اعتماد به نفس آن‌ها را بالاتر می‌برد که در موفقیت زندگی آینده آن‌ها می‌تواند اثر گذار باشد.
وی افزود: در بحث نمایش و دیگر فعالیت‌ها بچه‌ها استعداد فوق العاده ای دارند که متاسفانه نیروی تخصصی به عنوان مربی نیست که با آن‌ها کار کند.
وی دور بودن کانون از شهر و نبود وسیله ایا ب و ذهاب، کمبود نیروی تخصصی را از عمده مشکلات کانون دانست.

 به فعالیت‌های کانون علاقه داریم
یکی از نوجوانان عضو کانون به خبرنگار کبنا گفت: از طریق یکی از دوستانم با کانون آشنا شدم که از برنامه‌های هنری نقاشی، سفال گری، قصه گویی و داستان نویسی خوشم آمد و الان چند سال از آشنایی من با کانون می‌گذرد.
عضودیگری از  کانون نیز گفت: اولین بار است به کانون می ایم و همه فعالیت‌های کانون را دوست دارم و می‌توانیم در آن‌ها شرکت کنیم و در کانون خیلی احساس راحتی می‌کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما

هادی
United States
من قبلا عضو کانون بودم بهترین خاطراتم زندگیم در کانون بود یادش بخیر
هادی
United States
من قبلا عضو کانون بودم بهترین خاطراتم زندگیم در کانون بود یادش بخیر
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1