تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۴۰۱۳۴۳
در نشست مدیران مطرح شد

طرح مطالعاتی شناسایی ظرفیت‌های توسعه 22 روستای باشت اجرا می‌شود

۰
کبنا ؛سید مسعود حسینی فرماندارشهرستان باشت در نشست مدیران و کارشناس برنامه و بودجه استان در تشریح این طرح مطالعاتی اظهار داشت: اشتغال یکی از مشکلات اساسی کشور است که علی رغم تلاش دولت ها، به نتیجه در خور و شایسته مردم دست نیافته ایم.
وی ادامه داد: به همین منظور در سال 97 و براساس سیاست گذاری های دولت تدبیر و امید در زمینه تخصیص اعتبارات در راستای توانمندسازی و اشتغالزایی و توسعه اقتصادی روستایی اعتباراتی در نظر گرفته شده است.
حسینی یکی از اهداف تخصیص اعتبارات و سیاست های دولت را جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها برشمرد و گفت: جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها مستلزم آماده سازی زمینه ها برای رفاه و درآمد روستاییان طبق برنامه جدید ماده 27 قانون ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و به همین دلیل این اعتبارات در نظر گرفته شده است.
وی هدف از برگزاری نشست ها را شناسایی ظرفیت های شهرستان باشت و روستاهای آن با استفاده از دهیاران و ادارات متولی عنوان کرد و افزود: براساس شاخص های معین شده مانند جمعیت، ظرفیت ها، مرزی بودن و تعداد بیکاران در روستاها برای شهرستان باشت 22 روستا مشخص شده که مطالعاتی در زمینه ظرفیت های اشتغال در آنها صورت گیرد و در این راستا نیز از ظرفیت های دهیاران نیز کمک گرفته شود.
حسینی ابراز امیدواری کرد با همکاری دهیاران این مطالعات انجام و جمع بندی در کارگروه شهرستان مطرح و برای ارسال به برنامه و بودجه استان اقدامات لازم صورت گیرد.
فرماندار باشت با برشمردن مزیت مطالعات ظرفیت های روستاها ، ابراز داشت: براساس شاخص های تعیین شده و ظرفیت های مشخص شده می توان برای ورود سرمایه گذار و همچنین اعطای تسهیلات به افراد کارآفرین برای ایجاد اشتغال در روستاها اقدام کرد تا از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرد.
حسینی ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان باشت را در زمینه کشاورزی، دامداری، صنعتی و گردشگری مطلوب ارزیابی کرد و گفت: می توان با برنامه ریزی در زمینه های مختلف فعالیت کرد.
یوسفی کارشناس سازمان برنامه و بودجه استان نیز در تشریح این برنامه ابراز داشت: این طرح جهت پایدار نمودن جمعیت مناطق روستایی هدف و همچنین اشتغال پایدار روستاها اجرا می شود.
وی ادامه داد: ایجاد و توسعه پایدار در مناطق روستایی به بهبود شرایط ساکنان و افزایش سطح زندگی ملاک عمل تشخیص توسعه یافتگی منطقه است.
یوسفی با بیان اینکه اشتغال پایدار موجب اشتغال پایدار، کاهش فقر و افزایش درآمد می شود افزود: نتیجه این امر ارتقاء شاخص های بهبود زندگی در جامعه هدف است و توسعه ای که منجر به ارتقاء سطح زندگی افراد جامعه شود از مهمترین اهداف است.
وی با تشریح برنامه ششم توسعه ابراز داشت: در این برنامه هدف دولت ایجاد توازن منطقه به منظور توانمندسازی روستاییان و اقشار آسیب پذیر است.
کارشناس سازمان برنامه و بودجه استان گفت: در ماده 27 دولت موظف شده براساس تحقق برنامه های مقاومت اقتصادی برای شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های مهم روستا و ارتقاء منزلت روستاییان و جایگاه آنان در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت محور در روستاها اقدام نماید.
یوسفی افزود: دولت مکلف شده در راستای تقویت اقتصاد روستایی با مشارکت های مردم،
اعطای تسهیلات بانکی، حمایت های مردم و بخش خصوصی برنامه اشتغال را انجام دهد.
وی تعداد روستاها در این طرح را 5 هزار روستا اعلام کرد و گفت: بر این اساس سالانه 1000 روستا در کشور باید در این طرح مشارکت داشته باشند.
یوسفی تعداد روستاها در استان را 455 روستا در برنامه و هدف دولت، اعلام کرد و افزود: سالانه 91 روستا در استان مشخص شده که سهم شهرستان باشت در سال 96، تعداد 22 روستا بوده است.
وی ابراز داشت: درگذشته دولت برنامه ای تدوین می کرد که با استفاده از ساختار دولتی برنامه را اجرا می کرد و در برنامه ششم توسعه این رویکرد تغییر کرده وباید در این برنامه هدف دولت استفاده از سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی، تعاونی و مردم در کنار سیستم بانکی و بخش دولتی برای رسیدن به اهداف است.
وی وظیفه اعضای کمیته برنامه ریزی شهرستان را متقاعد کردن مردم برای اجرای این برنامه دانست و گفت: سازمان های مردم نهاد نیز در این اجرای این برنامه نقش مؤثری خواهند داشت.
کارشناس سازمان برنامه و بودجه استان اظهار داشت: با اجرای این طرح دولت موظف به ایجاد زیرساخت است و فرماندار نیز به عنوان نماینده دولت در کمیته برنامه ریزی اعتبارات لازم را ایجاد نماید.
یوسفی اولویت سرمایه گذاری در این بخش را با کسانی دانست که به عنوان فعال اقتصادی زندگی می کنند بنابراین طرح های مناسب با ساختار روستا در این طرح دیده می شود.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع لازم است که همه دستگاه ها و سازمان ها در این طرح مشارکت فعال داشته باشند.
-------------------------------------
خبر از فتح الله پوران‌پور
 -------------------------------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1