کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

اتراق «سگ‌های ولگرد» در محل شکستگی لوله آب / بی‌تدبیری آبفار کهگیلویه

6 تير 1397 ساعت 14:12

شکستگی لوله های آب شرب در برخی روستاها ی کهگیلویه به محلی برای اتراق سگ های ولگرد و آلودگی ها تبدیل شده است که سلامتی  مردم را بخطر می اندازد.


با توجه به آنکه زنگ خطر بحران آب مدت‌ها است به گوش می‌رسد و در حالی رئیس آبفای روستایی کهگیلویه مردم را تشویق به کاهش و اصلاح الگوی مصرف آب می‌کند که شاهد عمومیت ترکیدگی لوله‌های آب در بسیاری از روستاهای کهگیلویه هستیم که خود  سبب هدر رفت هزاران لیتر آب شده است!
شکستگی لوله‌های آب برخی روستاهای کهگیلویه به محلی برای اتراق سگ‌های ولگرد و آلودگی‌ها تبدیل شده است که سلامتی  مردم را به خطر می‌اندازند.
آلودگی آب‌های آشامیدنی می‌تواند اثرات مختلفی بر سلامت انسان بگذارد و تاثیرات این مساله در درازمدت به شکل بیماری‌های مقاوم در برابر درمان بروز کند، گروه‌های حساس ازجمله کودکان، سالمندان و افراد دچار نقص دستگاه ایمنی به علت بیماری‌هایی نظیر ایدز یا سرطان به باکتری‌های منتقل‌شونده از طریق آب حساس‌ترند.
همپنین موضوع کمبود و افت فشار آب در برخی از روستاهای کهگیلویه امروزه به عنوان یکی از چالش‌های جدی است که حیات روستاها را تهدید می‌کند با این وجود به دلیل بی توجهی مسئولان مربوطه، فرسودگی و شکستگی لوله‌های شبکه آب شرب، آب برخی روستاها در حال هدر رفتن است.
از سوی دیگر، برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی، قد بحران را بلندتر کرده و از جدی بودن خطری می‌گوید که رییس آبفای روستایی کهگیلویه معتقد است شهرستان کهگیلویه  از «تنش کم آبی» خارج شده و اکنون وارد «بحران آب» شده است که از شهریورماه 97 با افت شدید منابع آبی از جمله چشمه‌ها، آب‌های زیر زمینی وحتی سد کوثر مواجه هستیم، در برخی از روستاهای کهگیلویه که آب آن‌ها از چاه‌ها تامین می‌شود به دلیل کم شدن آب‌های زیر زمینی چاه فقط 10 دقیقه آب می‌دهد.

بادریافت گزارش، اقدام می‌کنیم
رییس آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه در گفتگو با کبنا در خصوص شکستگی لوله‌های آب آشامیدنی در روستاها گفت: به دلیل پراکندگی جغرافیایی کهگیلویه، آبداران از برخی شکستگی لوله‌ها در روستاها بی اطلاع هستند و گزارشی ارائه نمی‌شود و گرنه هر گزارشی از شکستگی که از طریق شبکه بهداشت و آبداران و مردم به آبفای روستایی اطلاع داده شود به سرعت مشکل را رفع می‌کنیم.
ولی جفتا در خصوص شکستگی لوله آب در نزدیکی قبرستان جدید روستای طولیان نیز گفت: لوله گذاری مربوط به 14 سال پیش است که ضعیف است و علی رغم تعمیر مرتب دچار شکستگی می‌شود که شبکه قبلی را کامل حذف می‌کنیم و اقدامات لازم از خط اول تا آخر صورت گرفته است و فقط لوله گذاری باقی مانده است.
جفتا در پاسخ به سوال خبرنگار کبنا مبنی بر اینکه چرا در برخی روستاها آب شرب را به دام می‌دهند و برخوردی صورت نمی‌گیرد گفت: روستائیان درآمدشان از دامداری است و اگر دام‌ها از آب شرب استفاده نکنند تلف می‌شوند ولی باید در آبیاری درخت‌هایی که در آمدی نداشته و آب زیادی مصرف می‌کنند همینطور در باغداری و سبزی کاری نیز باید صرفه جویی شود.
بحران آب: از علل تا راهکار
به گزارش کبنا از دهدشت، علت اصلی کم آبی کهگیلویه جدای از مصرف بی رویه خانوارهای مسکونی، مدیریت بد منابع مصرفی توسط کشاورزان است. شیوه‌های نادرست آبیاری و تغییرات آب و هوایی، پایین بودن آب بها نیز یکی از عواملی بوده که شهروندان در مصرف بی فایده آب اقدام موثری را انجام نداده‌اند. از سوی دیگر برخی از کشاورزان نیز متهم شده‌اند که برای افزایش سوددهی محصولات به سرقت منابع آب زیرزمینی مبادرت ورزیده‌اند.
برای آنکه بتوان با این بحران مبارزه کرد باید به مدیریت یکپارچه منابع آب، تغییر روشهای انتقال آب از کانالهای سنتی به کانالهای بتونی، جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه توزیع، رفع فرسودگی شبکه و تغییر روشهای آبیاری باغ‌ها و مزارع و بازیافت آب فاضلاب اقدام کرد و برای صرف جویی در منابع آب در تمام بخش‌ها به  فرهنگ سازی پرداخت.

================
گزارش از فاطمه خطیبی
================
 


کد مطلب: 401077

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/401077/2/اتراق-سگ-های-ولگرد-محل-شکستگی-لوله-آب-بی-تدبیری-آبفار-کهگیلویه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1