تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۴۰۱۰۷۶
در همایش مدیریت بحران آب مطرح شد

کیانی: فساد، سوء مدیریت و نبود برنامه‌ریزی چالش‌ جدی آب

۰
کبنا ؛جبار کیانی در همایش مدیریت بحران آب «تغییر اقلیم، آب و محیط‌زیست» که با حضور پرفسور عزت‌الله رئیسی اردکانی و محمدصادق حمیدیان جهرمی در اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد، بابیان اینکه آب مساوی است با زندگی، اظهار کرد: سهم ناخالص داخلی با بهای آب مصرفی متناسب نبوده، که بسیاری از عوامل آن رفتار پوپولیستی و نامناسب ما بوده که امروز آب به یک چالش جدی تبدیل‌شده است.
کیانی با اشاره به حفر چاه‌های عمیق و غیر عمیق برای آب کشاورزی شده است، افزود: اگر در بخش کشاورزی که تأمین‌کننده محیط‌زیست پایدار است تلاش کرده بودیم و برنامه‌ای جدی وجود داشت امروز شاهد خالی شدن سدها، تالاب‌ها، تخریب محیط‌زیست و مهاجرت روستاییان به شهرها نبودیم.
وی بیان داشت: سو مدیریت، فساد و نبود برنامه‌ریزی مناسب فرهنگی عوامل تأثیرگذار در چالش آب بوده است، که باید مطالعه‌ای دقیق در خصوص چگونگی بهینه‌سازی مصرف آب در استان داشته باشیم.
کیانی اظهار کرد: به بهای آب مصرفی باید فکر کرد و متأسفانه الگوی مصرف آب در استان افزایش‌یافته است، که باید برای بهینه‌سازی مصرف آب چاره‌ای اندیشید.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج اظهار داشت: تا زمانی که مردم نبود آب را به‌صورت جدی لمس نکنند، مدیریت در مصرف آب شکل نمی‌گیرد.
کیانی هدف از برگزاری این همایش را ایجاد حساسیت در مصرف آب دانست، و گفت: این همایش شاید تلنگری در بدنه جامعه و مدیریت بحران در استان باشد قبل از اینکه دیر شود.
زنگ خطر کاهش کیفیت آب در کشور
عزیز فیلی در همایش بحران آب که ظهر امروز به همت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن یاسوج برگزار شد اظهار کرد: در گذشته برای ساخت یک سد منابع مشخصی تعریف می‌شد و ساخت یک سد 18 ماه به طول می‌انجامید اما در سال‌های اخیر محدودیت‌های بودجه‌ای و اعتباری احداث پروژه‌ها را دچار مشکلاتی کرده است.
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برخی سدها در کشور مانند سد کارون به دلیل منابع محدودیت اعتباری 18 تا 20 سال به طول می‌انجامد و همین امر منجر به طولانی شدن پروژه‌ها شده است.
وی با اشاره اینکه کهگیلویه و بویراحمد وارد دوره تنش آبی شده افزود: بیشتر از اینکه به فکر کار کردن و به اتمام رساندن پروژه‌ها طی این سال‌ها باشیم به مسائل حاشیه‌ای پرداختیم و زمان را از دست دادیم.
این مسؤول بیان کرد: با توجه به بحران پیش آمده در حوزه آب، اولویت استان در سال جاری توجه به پروژه‌های در این حوزه و به سرانجام رساندن طرح‌های تکمیلی است و از پروژه‌های توسعه‌ای عمرانی صرف‌نظر می‌کنیم.
فیلی عنوان کرد: امسال 50 درصد منابع اعتباری کشور کاهش پیدا کرده و با وجود این محدودیت منابع چاره‌ای جز سوق دادن طرح‌ها به سمت طرح‌ها و منابع آبی نداریم.
وی گفت: در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان بحران آب شدید وجود دارد و در سایر استان‌ها نیز این زنگ خطر به صدا درآمده لذا باور کنیم که  کهگیلویه و بویراحمد نیز با بحران مواجه است لذا از پیشنهادها در راستای رفع این بحران استقبال می‌کنیم.
در ادامه همایش محمدصادق حمیدیان جهرمی رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی شیراز گفت: بحران آب قابل حل است و این مشکل بزرگ بیشتر ریشه در مسائل سیاسی و اجتماعی دارد، هر جایی که تکنولوژی برای رفع مشکلات به کمک آمد سعی کردیم آن را سیاسی کنیم.
وی با اشاره به اینکه عدم هماهنگی مدیران بحران آب را حل نمی‌کند، گفت: کاهش کیفیت آب زنگ خطر بزرگی است که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، ما در کشور دچار روند کاهش کیفیت آب شرب هستیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی شیراز تصریح کرد: شور شدن آب فرآیندی است که موجب کاهش کیفیت آب می‌شود و در شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد این فرآیند را شاهد هستیم.
ایران با بحران آب مواجه است اما کمبود آب ندارد/وجود تکنولوژی و سرمایه کافی برای رفع بحران به وجود آمده در کشور
پدر علم هیدروژئولوژی ايران با اشاره به اینکه بحران آب ناشی از عوامل اجتماعی است، گفت: در ایران با بحران آب مواجه هستیم اما کمبودی در این زمینه نداریم.
 پروفسور عزت‌الله رئیسی اردکانی در همایش ظهر امروز چالش آب که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شهر یاسوج برگزار شد با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌ها در سطوح مختلف باید بر اساس داده‌ها و گزارشات باشد، گفت: یکی از بحران‌ها در تصمیم‌گیری بر اساس کار کارشناسی است در حالی که باید مطابق با داده‌ها و گزارشات موسسات تصمیم‌گیری شود.
پدر علم هیدروژئولوژی ایران با اشاره به بحران آب در کشور گفت: من ناامید نیستم و سرشار از امیدم و جزء محدود افرادی به شمار می‌روم که معتقدم بحران آب قابل حل است و برای تحقق این امر باید به دنبال راه‌حل مناسب باشیم.
وی در ادامه سخنان خود به بحران آب در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: شهرهای یاسوج، لیکک، دیشموک، سوق، باشت و مادوان با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند که خشک شدن چشمه‌ها در ارتفاعات و کاهش آبدهی چشمه‌ها، پایین افتادن سطح آب زیرزمینی، خشک شدن چاه‌ها با کاهش آبدهی آنها و کف‌شکنی، بیکاری و مهاجرت پیامدهای بحران آب است.
بنیانگذار کارشناسی ارشد و دکتری آب‌شناسی در ایران با اشاره به اینکه تا سال 92 استان کهگیلویه و بویراحمد به جزء در منطقه امامزاده جعفر با مشکل آب مواجه نبوده، گفت: در 5 سال اخیر افت شدید آب را در اکثر مناطق این استان شاهد هستیم.
وی در ادامه سخنان خود به علل بحران آب اشاره کرد و با بیان اینکه خشکسالی، تغییر اقلیم، اضافه برداشت از منابع تجدیدپذیر آب عوامل این بحران است، گفت: تغییر اقلیم بهانه خوبی است تا مدیران ضعف‌های مدیریتی در حوزه آب را با آن بپوشانند.
رئیسی اردکانی خشکسالی را یک پدیده طبیعی دانست و عنوان کرد: در 10 سال اخیر دچار خشکسالی شدیم لذا عنوان تغییر اقلیم در بحران آب مطرح نیست چرا که تغییر اقلیم پدیده آرام است.
پدر علم هیدروژئولوژی ایران، بحران آب به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیم را رد کرد و گفت: بحران آب نتیجه برداشت بیش از اندازه از منابع تجدیدپذیر است و ما در استفاده از این منابع بیش از نیاز برداشت انجام داده‌ایم.
وی به چالش‌های اضافه برداشت آب زیرزمینی اشاره کرد و افزود: خشک شدن با کاهش آب چاه‌ها، قنوات، چشمه‌ها و رودخانه‌های مجاور زیردست، بحران آب در سال‌های خشکسالی، افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری،نگهداری و انرژی، کاهش حجم ذخیره سدها و حوضچه‌های تغذیه مصنوعی و کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی و افزایش آلودگی از مشکلات اضافه برداشت آب است.
بنیانگذار کارشناسی ارشد و دکتری آب‌شناسی اظهار کرد: متاسفانه به اندازه‌ای از حجم ذخیره هیدرولیکی برداشت کرده‌ایم که این منابع تمام شده و تنها حجم آب تجدیدپذیر مانده و برداشت به اندازه آب حجم کل آب ورودی به آبخوان و جبران آب‌های تخلیه شده از حداقل حجم ذخیره هیدرولیکی دو راه‌حل بحران آب به روش هیدروژئولوژیکی است.
وی با اشاره به اینکه بحران آب از 40 سال گذشته آغاز شده گفت: اساسی‌ترین روش حل بحران آب نصب کنتورهای هوشمند، اعمال مدیریت در منابع آب، کاهش یکسان برای همه چاه‌ها برای حل بحران آب و امکان بکارگیری روش‌‌های صرفه‌جویی آب با تغییر الگوی کشت  یا کاهش سطح زیرکشت است.
رئیسی اردکانی به راه‌های تامین آب شرب اشاره کرد و گفت: جیره‌بندی در سال‌های خشکسالی روش علمی و متداولی در جهان است، ضمن اینکه استفاده از تجهیزات مدرن در ساختمان‌ها باید لحاظ شود و نظام مهندسی و شهرداری‌ها مصوب کنند که ساختمان‌ها و خانه‌ها استاندارد لازم را کسب کنند.
وی در بخش پایان سخنان خود بحران آب را ناشی از عوامل اجتماعی دانست و گفت: از سال 1361 تاکنون قانون مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز آب مصوب شده اما چرا اجرایی نمی‌شود؟حل بحران آب مستلزم عزم و وفاق ملی است در ایران بحران آب وجود دارد اما کمبود نیست لذا تکنولوژی، دانش و سرمایه برای حل بحران آب وجود دارد و حل این بحران امکان‌پذیر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

جانقلی
Iran, Islamic Republic of
ماشاالله
این اقای کیانی تو همه حوزه ها صاحب نظره
Iran, Islamic Republic of
تو هم. دستته و تو همچی دخالت کن
سعید
United States
آخرش نفهمیدیم. مدرک چی داره که در رابطه با همه ی مسایل استان نظر میده
مشکل بحران آب استان با جلسه حل نمیشه مسئله یک مسئله ملی است
ودد
Iran, Islamic Republic of
اقای استاندار تورا بخدا این اتاق بازرگانی را از دست این پمانکاران نجات بده
سعید
United States
باتوجه به موقعیت جغرافیایی ایران، در زمینه فناوری های مرتبط با بهره برداری از آب و مقابله با خشکسالی، ضرورت دارد سطح دانش و فناوری بومی کشور، بسیار فراتر از سایر کشورهای دیگری که پرآب تر هستند، باشد و در این زمینه باید از محققین و دانشجویان و اندیشمندان برای تمرکز بر ابداع روش های ابتکاری در زمینه آب، خشکسالی، فرسایش خاک و محیط زیست در سطح گسترده، دعوت به عمل آید.
نسل فعلی میراث‌دار پنج دهه مدیریت ناکافی در حوزه آب است؛ چراکه هیچ نسلی تاکنون وام‌دار این‌همه کج‌داری‌ها نبوده است.
راهکار:
1- اجماع متولیان برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی-اجتماعی، بخشی و کالبدی به نظام یکپارچه مدیریت سرزمین مبتنی بر آمایش سرزمین،
2- فراهم کردن زمینه اجرایی شدن راهبردهای بلندمدت بخش آب از منظر آمایش سرزمین
3- سایر ریشه‌های این بحران به عواملی چون تغییر اقلیم، افزایش جمعیت، بهره‌وری پایین بخش کشاورزی، عدم‌توجه به ارزش اقتصادی آب، حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و... برمی‌گردد.
4- نسل آقای کیانی و دیگران مدیریت آنان جواب نداده باید شجاعانه کنا روند و مدیریت را به نیروهای کارآمد و دانشگاهی واگذار کنند
سعید
United States
مسئله کمبود آب و خشکسالی است که ما با آن مواجه هستیم. باید مشخص نمایند که در سطح یک دغدغه کوچک است یا به یک بحران بزرگ تبدیل شده است.
متاسفانه برخی از سیاستمدارهای ما فقط به مسائل حاد می پردازند و راه حل هایی را مطرح می کنند که گمراه کننده است.
از این رو نخست باید مسئله را تعریف کنیم تا ببینیم عوامل دخیل چه هستند و فقط این نباشد که دائم بگوییم کمبود آب و بحران داریم.
متاسفانه ما سیاستی داریم که با توجه به نیازهای کوتاه مدت حرکت می کند و از چشم اندازهای بلندمدت غافل است. ما باید ببینیم چگونه از سیاست پوپولیستی می توانیم عبور کنیم. احزاب، نخبگان سیاسی، روشنفکرها و دانشگاهی ها باید تقویت شوند تا با گسترش آگاهی و کنشگری مثبت در زمینه های مختلف بتوانیم به نحوی دغدغه محیط زیست را برجسته کنیم و در برنامه ها و قوانین و مقررات به آن بپردازیم؛مثلاً اگر مسئولین ارشد استان خود را افردی علمی میدانند به هیچ وجه نباید زیر بار پروژه هایی که فاقد توجیهات زیست محیطی هستند برود.
بنی هاشمی
Iran, Islamic Republic of
کبنا جان یاد اوری کن
به جای اقای کیانی که در همه حوزه ها صاحب نظرن
حداقل چند متخصص و پژوهشگر آب در دانشگاههای استان به این جلسه دعوت میشد.
ممنون
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1