تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۱۷
کد مطلب : ۳۳۰۸۸۹

همایش «قلم، اقوام،آرامش» در گچساران حاشیه ساز شد/ تجمع کارگران اخراجی نفت/ بی‌احترامی به خبرنگاران/ عذرخواهی فرماندار (+تصاویر)

۰
کبنا ؛اولین همایش ملی «قلم، اقوام، آرامش» با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در تالار اجتماعات آزادی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین همایش ملی «قلم، اقوام، آرامش»ضمن تبریک مبعث پیامبراکرم (ص) گفت: هیچ روزی درتاریخ بشر به اندازه این روز درنجات بشر از بندگی و بردگی موثر نبوده است و آزادی بشر به معنی واقعی کلمه درواقع از این روز آغاز شده است.
علی مطهری افزود: مبعث روزی است که رسالت پیامبراکرم (ص) با دستور به خواندن آغاز شد و صحبت از نوشتن و قلم به میان آمده است، بعثت پیامبراسلام با کلمه "اقرا" یعنی خواندن شروع شده است و عجیب است که وحی الهی اسلامی با این مطالب آغاز می‌شود.
مطهری اظهارکرد: به دنبال آن نهضت قلم در سرزمین حجاز آغاز شد که منجر به شکل گیری یک تمدن بزرگ اسلامی شد و اساساً روح فرهنگ اسلامی توام بودن علم با ایمان است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علم بدون ایمان مانند این است که شمشیررا به دست یک فرد جنگی محض بدهیم و امروز می‌توان تشبیه کرد که یکی از مظاهر علم بدون ایمان این وضعیتی است که دنیای غرب دارد.
وی درادامه افزود: افرادی مثل ترامپ که قدرت دارند اما ایمان ندارند، افرادی که به واسطه  علم قدرتی رسیدند اما علم بدون ایمان که مشکلاتی برای دنیا به وجود آورده است و اشتباه امروز مسلمانان هم تقلید از فرنگی‌ها و غربی‌هاست در علم منهای ایمان.
مطهری بیان کرد: انسان با دوبال باید پرواز بکند، علم و ایمان و هرکدام که نباشد به مشکل برخواهد خورد، دردنیای غرب و اروپا برخلاف دنیای اسلام از ابتدا تضادی بین علم و ایمان قائل بودند.
وی تصریح کرد: دنیای اسلام به سرعت تا زمانی که دستورات پیامبراکرم (ص) درست عمل می‌شد به سرعت پیشرفت کرد و تمدن بسیار بزرگی را در قرن ۴ و ۵ به وجود آورد و حتی تمدن اروپایی مدیون دنیای اسلام است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اساساً نقطه شروع پیشرفت دنیای اروپا برخورد آنها با مسلمانان در اسپانیا بود و مسلمانان حدود ۸۰۰ سال در آنجا حاکم بودند و جنگ‌های صلیبی ۲۰۰ سال بین مسلمانان و مسیحیان انجام می‌گرفت.
نماینده مردم تهران درمجلس خاطر نشان کرد: نقطه شروع دعوت اسلام توحید بوده است، ریشه اسلام توحید است و همه چیز از توحید پیدا شده است.
وی گفت: درباره مسئله اقوام، اولاً نژاد پرستی از نظراسلام مردود است و اسلام هیچوقت برای نژاد، خون، قبیله و...ارزش و اصالتی قائل نیست و در واقع ایمان و ایدئولوژی و تقواست که اهمیت دارد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه ما امروز بر عکس عمل می‌کنیم و تعصبات نژادی همچنان در ذیل ما وجود دارد چه درقوم عرب، چه درقوم ایرانی، چه درقوم ترک و دیگر موارد که البته قوم عرب همچنان دراین قضیه پیشتاز است همانطور که درجاهلیت عرب تعصب نژادی داشتند امروز هم به همان جاهلیت خود برگشتند.
مطهری تصریح کرد: امروز درایران، اسلام محور همه اقوام و نژادهاست، امام (ره) همیشه براسلام تاکید داشتندکه ما برای اسلام قیام کردیم، امام (ره) همه چیز را برای اسلام می‌خواستند و ما باید این تعلیم را همیشه درذهن داشته باشیم.
وی ادامه داد: همین روش بود که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد و هیچ قومی احساس تبعیض نمی‌کرد و همه برای اسلام مبارزه می‌کردند و امروز هم برای ادامه درست انقلاب اسلامی نیاز به همین نگاه است که ما همه تحت لوای اسلام و زیریک پرچم با یک هدف و یک راه را دنبال می‌کنیم.
نماینده مردم تهران درمجلس اظهارکرد: اساساً امروزهیچ نژادی نمی‌تواند ادعا کند که خلوص خودش را حفظ کرده است شاید تا ۱۰۰ سال پیش کسی می‌توانست ادعا کند که یک قوم و ملتی خلوص خودش را حفظ کرده است.
مطهری افزود: امروز کسی چنین ادعایی نمی‌تواند بکند که به‌قدری که نسل‌ها و قوم‌ها در یکدیگر داخل شدند و ازدواج‌هایی وارد شده که اساساً خلوص، اصالت نژادها و قوم‌ها از بین رفته است.
وی ابراز داشت: نقشه استعمار هم همین بوده است که تفرقه بیانداز و حکومت کن، و پان عربیسیم، پان ترکیسم و پان ایرانیسم را ایجاد کردند و تجربه حکومت عثمانی بهترین تجربه است برای ما که حاکی ازتاثیر تفرقه و تشتت و تعصب نژادی در سرنوشت دنیای اسلام است.
مطهری گفت: الان ۶۰ سال است که گرفتار این موضوع فلسطین و اسرائیل هستیم که همه ناشی از تفرقه و تشتتی است که باز ناشی از نژاد پرستی و تعصب نژادی بودو قران کریم باز تشتت و تفرقه را یکی از عوامل انقراض جامعه‌ها و امت‌ها می‌داند.
وی تصریح کرد: قرآن چهار عامل رابرای انقراض امت‌ها موثر می‌داند، اگر در جامعه‌ای  ظلم بر عدالت غلبه کند، آن جامعه منقرض خواهد شد، اگر در جامعه‌ای فساد اخلاق بر سلاح غلبه کند، آن جامعه نابود می‌شود و اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر ترک بشود آن جامعه منقرض خواهد شد و اگر درجامعه ای تفرق و تشتت نیز حاکم شود آن جامعه نیز منقرض خواهد شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درادامه با اشاره به شرایط امروز مملکت گفت: امروز ما هم باید همین راه را ادامه بدهیم راه اتحاد و وحدت کلمه، همان تعبیری که امام (ره) تاکید می‌کردند و در هر سخنرانی ایشان از وحدت کلمه صحبت می‌کردند.
مطهری افزود: امروز شرایط داخلی کشور روشن است و با مشکلات زیادی مواجه هستیم و بحران‌های زیادی داریم و فشارهای که از طرف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برما وارد است که مبادلات بانکی‌مان به آسانی انجام نمی‌شود و تحت فشار اقتصادی قرار داریم.
وی تصریح کرد: در منطقه خاورمیانه هم اینها شیطنت می‌کنند و ما هم وظایفی داریم و طبیعی است که دریک شرایط خاصی هستیم بنابراین وحدت امروز برای ما از اهمیت مضاعفی برخوردار است، حتی اگر الهی هم فکر نکنیم و مادی فکر کنیم و به دنبال منافع اقتصادی باشیم باز مصلحت امروز ما وحدت است.
مطهری گفت: کشور را باید با آرامش به سر منزل مقصود برسانیم به هرحال رسالت امروز ما سنگین است و در حفظ و ادامه انقلاب و همینطور وضعیت منطقه خاورمیانه؛ اساساً نسبت به کل دنیا هرمسلمانی مسئولیت داردو ما قائل به مهدویت و حکومت واحد جهانی هستیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما معتقدیم که درنهایت صالحان پیروز خواهند شد و حکومت واحد جهانی تشکیل خواهد شد و اگر حکومت واحد جهانی تا ۵۰ سال پیش امر بعید و غیرقابل تحققی به نظر می‌رسید امروز با پیشرفتی که در ارتباطات حاصل شده است خیلی روشن است که کاملایک امر شدنی است.
وی بیان کرد: خیلی از متفکران غربی هم امروز دارند می گویندکه تنها راه حل برطرف شدن مشکلات بشرتشکیل حکومت واحد جهانی است و ما مسلمانان بخصوص شیعیان این ایده را دارند ودیگران هم به شکل‌های مختلف این ایده را دارند.
*این رسانه ضمن انتشار گزارش همایش «قلم، اقوام، آرامش» نتوانست به راحتی از کنار حاشیه‌های این نشست عبور نماید.
* علی مطهری نایب رئیس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ۲ ساعت تاخیر وارد تالار همایش شد.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت که قرار بود در این همایش حضور داشته باشد، به جهت شرکت در اجلاس بانک جهانی به کشور آمریکا سفر کرده است.
در ابتداء  نایب رئیس مجلس از غرفه (محلی) سیاه چادر و نمایشگاه دیدن کرد.
کارگران اخراجی حراست شرکت نفت و گاز گچساران در بدو ورود علی مطهری جلوی وی تجمع و خواستار رسیدگی به وضعیتشان شدند.
در یک اقدام ناپسند از طرف انتظامات و عوامل اجرایی همایش در آغاز جلسه از ورود خبرنگاران برای تهیه عکس و خبر در جلوی جایگاه همایش خودداری به عمل آمد که با اعتراض و ترک سالن همایش توسط خبرنگاران شهرستان گچساران مواجه، که  بعد از این اتفاق رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران از خبرنگاران شهرستان دلجویی کرد و قضیه خاتمه پیدا کرد.
قابل ذکر است که رسانه‌ها از چندین هفته قبل به‌طور گسترده  زمان برگزاری این همایش را اطلاع رسانی کرده بودند.
به علت طولانی شدن وقت همایش، تعدادی از حاضرین سالن همایش را ترک کردند.
اعتراض شدیدالحن خبرنگار شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در هنگام سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی باعث شد که جو سالن همایش تا دقایقی ملتهب شود (گفته می‌شود رضا مرادی طوف خیمه خبرنگارنفتی گچساران مدتی است که  با مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دچار مشکل شده است.)
عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران از اصحاب رسانه و خبرنگاران به جهت اتفاق پیش افتاده عذرخواهی کرد که این حرکت  فرماندار شهرستان قابل تحسین بود.
از حمیدرضا جهاندیده نویسنده کتاب " قشقایی‌های ایران " در این همایش تجلیل به عمل آمد که وی یک نسخه از کتاب خود را به علی مطهری نایب رئیس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اهداء کرد و این نویسنده قشقایی در ادامه عنوان کرد: آنطوری که انتظار می‌رفت در این همایش از قشقایی‌ها  نامی برده نشد.
خاطر نشان می‌سازد: مسئولان برگزاری همایش " قلم، اقوام، آرامش " در گفتگو با کبنا نیوز اظهار کردند: که از خانواده مرحوم استاد محمد بهمن بیگی جهت شرکت در این همایش دعوت به عمل آمده بود.
 
 

--------------------------------------
گزارش و عکس از حبیب قلندری
-------------------------------------
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

حق گو
Iran, Islamic Republic of
انصافا این همایش یعنی چی؟
وجدانا پول بیت المال و حق مردم مستضعف این شهرستان در چه راهی مصرف میشه؟
از خدا بترسید،
این همایش چه نتیجه ای داشت، بابا این ظلم به مردم محروم این شهره.
محله لبنان
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر کریمی
مطالبات فشقایی چی شد؟
فقط شعار توخالی بود
Iran, Islamic Republic of
شخصیت معترض کاملا نشان داد که خوب برخوردی باهاش شده
جوانان وایثارگران دهستان دیل
Iran, Islamic Republic of
به به از این حجاب اداره فرهنگ چرا در جشن پیروزی انقلاب ومراسمات ماه محرم رمضان ونهم دیماه خبری از انها نیست فقط سیاسی کاری وحفط ماندن خودشان
شهروند خبرنگار گچساران
Iran, Islamic Republic of
یک عده تازه........ و بچه میخوان کارفرهنگی کنند ،کجای همایش نامی ازقلم ،اقوام و کجاش ارامش داشت ،بدانند که با این کارها وپول بیت المال معروف نخواهند شد ،
بی ریا
Italy
کسی میدونه قومیت گرایی رو با رفتارها و انتصاباتش کی در شهرستان نهادینه کرده؟
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
با سلام البته این همایش ها بسیاربه جا و باعث ایجاد وحدت دربین جامعه هرشهر یا استان و کشور می شود با اصحاب رسانه ازجمله کتاب ،دست نوشته ، دل نوشته ، جراید و... می توان فرهنگ یک جامعه را یک دست و عاری از تفرقه و حاشیه اشاعه داد . اما سایت کبنا نوشته کمتربه قشقایی ها پرداخته شده این دیگه جایز نیست بهتراست به تمام قوم ها توجه شود تا اینگونه کارها ارزش بیشتری برای نسل جوان واتحاد جامعه داشته باشد . دست اندرکاران این برنامه باید توجه داشته باشند که گچساران شهراقوام است که می شود گفت ایرانی کوچک است زیرا اقوام زیادی ازجمله ترک و لرو بندری و بختیاری و بهبهانی و اصفهانی و بهمئی و کهگیلویه ای و بویراحمد و ... دراین شهر با مسالمت زندگی می کنند اما یه گروهی به این موضوع دقت نمی کنند . واسلام
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
قشقایی زمانی ... شد که ، کریمی شد ریش سفید و معتمدش...
قشقایی خیلی بزرگه و خواهدبود ، اما امثال کریمی جز .......هیچی نداشته براش...
Iran, Islamic Republic of
حذف قشقایی ها در شورای شهر و نادیده گرفتن مطالبات بحق قشقایی و هزاران تبعیض تونستی دیگر نشان دهنده ضدیت عمیق آقای... باقوم قشقایی میباشد.دیگه چه انتظاری از این جماعت داری باید بها نداد به این جماعت از خود راضی
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بهتر بود بنویسی پارتی داران بدون آزمون اخراجی
Iran, Islamic Republic of
این پولی که صرف مشک و ملار می شود بدهید به آن کسی که به نان شبش محتاج است
همشهری
Iran, Islamic Republic of
کم شو سیاسی برگزار کنید بس کنید دیگه ........
نفتي هوادار تاجگردون
Spain
با تشکر از همه عوامل برگزاری این همایش باشکوه و تاریخی.
در مورد خبرنگاران مقصر خودشان بودند چون موقع عکس گرفتن نظم همایش را بر هم زدند.
در رابطه با قشقایی ها نیز مطالب زیادی بیان شد و خوانندگان هم بیشتر با زبان ترکی خواندند.و حق مطلب ادا شد.
در کل مراسم بسیار باشکوه و با استقبال فوق العاده ای برگزار شد.


جهت اطلاع حاشیه سازان راه بجایی نخواهند برد.
ليشتر
Spain
الحق آوردن چهره های درجه یک سیاسی و کشوری مثل دکتر مطهری به گچساران کاری سخت است که باید از حاج غلام تاجگردون تشکر ویژه ای داشته باشیم.
عاليشاهي
Spain
مراسم بسیار خوب و با افتخاری بود.
آنقدر استقبال زیاد بود که جای سوزن انداختن نبود.
دیروز روز خوب گچساران بود و در تاریخ باید ثبت شود.
فرهنگی
محتوای همایش با موضوع همایش چندان انطباق نداشت ٰ آن چه حقیر مشاهده نمودم غلبه سیاست بر فرهنگ بود ٰ سخنرانان مدعوع هیچگدام مطالبی جذاب در ارتباط با موضوع همایش نداشتندٰ مجریان برنامه هم یک سری افراد تکراری که از بس آنها را در برنامه های تاجگردون دیده ایم از قیافه شان خسته شدیم ک با وجود شخصیت های فرهنگی درشهرستان دادن پرچم همایش به دست این افراد نوعی بی حرمتی به آنان بود. فرهنگیان شهرستان جایگاهی در همایش نداشتند. بیشتر سیاسیون آمده بودند نه فرهنگیان .خلاصه بنده آن را یک برنامه تبلیغاتی واسه حاج غلام دیدم که فکر می کنم بازخورد منفی داشته باشد
زهرا
Iran, Islamic Republic of
تن خوا اگر نومش و اقوام بی سیچه یه زن ..که لباس محلی و کهنه و چارقد داشته بو بینشو نبی. همایشکو هم سی ختو خوب بی
باوی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بی نظمی و بی برنامگی در این همایش موج میزد.
گچساران
Iran, Islamic Republic of
ما در گچساران چیزی جز قومیت گرایی در انتصابها چیزی ندیدیم لا اقل چیزی بگید که خودتون بهش عمل میکنید جای تاسف
علی
اتفاقا خبرنگارا نظم جلسه وسخنرانی در حال انجام رو به هم زدن
با هجومی که به جلوی سالن بردن
نمی تونستن یکی یکی برن عکس بگیرن
قشقایی آگاه
Iran, Islamic Republic of
دوستان این آقایان سایت داران سعی میکنند به بزرگان قشقایی توهین کنند تا شما وادار بشید از سایت شان بازدید کنید اهمیت ندهید مطالبات قشقایی ؛ مثل سایر اقوام در این شهر در حال وصول هست بالای سی و پنج مدیر قشقایی در سراسر ایران خصوصا استان خودمان؛ آب رسانی ب دشت های پاکوه ؛ بیدزرد ؛ کلاغ نشین سربیشه؛ تلخ اب ؛ ماهور باشت؛آب رسانی باباکلان ؛ جاده باباکلان؛ چمن های مصنوعی ؛ و هزاران خدمات رفاهی دیگر هست بحث اشتغال قشقایی استارتش زده شده در سال ۹۷ نتایجش را خواهید دید
بیدزردی
Iran, Islamic Republic of
آقای قلندری خواهشا شروع نکن میدونی که جی عرض میکنم ما هم بلدیم ولی حرمت نگه میداریم
بویر احمد گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
خوشبختانه همایش بسیار پرباری بود و همه راضی بودند.
خسته نباشید به تمام کسانی که بانی و مجری این کار تاریخی بودند.
باشت
Iran, Islamic Republic of
هر جا آشه تا ....... نهاشه ( یعنی هرجایی که بساط بخور بخوره آقای ....جلوی همه هست )
ارخلو
Iran, Islamic Republic of
در جواب قشقایی آگاه

دوست عزیز فصل این شعارها تمام شده
قشقایی ها دیگه ساده لوح نیستند که با طناب پوسیده شماها به چاه بروند در ضمن در بحث اشتغال هم (شتر در خواب بیند پنبه دانه.....
پورفتحی
Europe
این هم ی شوی تبلیغاتی دیگه قلم؟اقوام!آرامش تنها چیزی ک ازش خبری تو این برنامه نبود بابا بس دیگه
اصلاح طلب
متاسفانه ارامش جنابان .... و اطرافیانش در این شهرستان از بین بردن اقوام هم فقط بستگان جنابان تشریف دارن با این همه تبعیض وبی عدالتی نه اقوامی مانده نه قلمی جز قلم اعتراض ونه ارامشی
Iran, Islamic Republic of
اولا مسئولیت این شلوغی با تاجگردون هست دوما اقای فرماندار رییس دفتر تبلیغاتی تاجگردون هست همه این میدونن به نظرم حق با افراد اخراجی هست
سجاد
Iran, Islamic Republic of
کمبودتون فقط مطهری بود که اونم حاصل شد
دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
الکی نگو هیچ حاشیه ای نداشت خواستید ولی نشد.
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
بیشترین قوم گرایی در گچساران است
گ
Iran, Islamic Republic of
هر کسی قوم گرایی را کاملا حس میکند
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1