کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

همایش «قلم، اقوام،آرامش» در گچساران حاشیه ساز شد/ تجمع کارگران اخراجی نفت/ بی‌احترامی به خبرنگاران/ عذرخواهی فرماندار (+تصاویر)

26 فروردين 1397 ساعت 1:17


اولین همایش ملی «قلم، اقوام، آرامش» با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در تالار اجتماعات آزادی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین همایش ملی «قلم، اقوام، آرامش»ضمن تبریک مبعث پیامبراکرم (ص) گفت: هیچ روزی درتاریخ بشر به اندازه این روز درنجات بشر از بندگی و بردگی موثر نبوده است و آزادی بشر به معنی واقعی کلمه درواقع از این روز آغاز شده است.
علی مطهری افزود: مبعث روزی است که رسالت پیامبراکرم (ص) با دستور به خواندن آغاز شد و صحبت از نوشتن و قلم به میان آمده است، بعثت پیامبراسلام با کلمه "اقرا" یعنی خواندن شروع شده است و عجیب است که وحی الهی اسلامی با این مطالب آغاز می‌شود.
مطهری اظهارکرد: به دنبال آن نهضت قلم در سرزمین حجاز آغاز شد که منجر به شکل گیری یک تمدن بزرگ اسلامی شد و اساساً روح فرهنگ اسلامی توام بودن علم با ایمان است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علم بدون ایمان مانند این است که شمشیررا به دست یک فرد جنگی محض بدهیم و امروز می‌توان تشبیه کرد که یکی از مظاهر علم بدون ایمان این وضعیتی است که دنیای غرب دارد.
وی درادامه افزود: افرادی مثل ترامپ که قدرت دارند اما ایمان ندارند، افرادی که به واسطه  علم قدرتی رسیدند اما علم بدون ایمان که مشکلاتی برای دنیا به وجود آورده است و اشتباه امروز مسلمانان هم تقلید از فرنگی‌ها و غربی‌هاست در علم منهای ایمان.
مطهری بیان کرد: انسان با دوبال باید پرواز بکند، علم و ایمان و هرکدام که نباشد به مشکل برخواهد خورد، دردنیای غرب و اروپا برخلاف دنیای اسلام از ابتدا تضادی بین علم و ایمان قائل بودند.
وی تصریح کرد: دنیای اسلام به سرعت تا زمانی که دستورات پیامبراکرم (ص) درست عمل می‌شد به سرعت پیشرفت کرد و تمدن بسیار بزرگی را در قرن ۴ و ۵ به وجود آورد و حتی تمدن اروپایی مدیون دنیای اسلام است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اساساً نقطه شروع پیشرفت دنیای اروپا برخورد آنها با مسلمانان در اسپانیا بود و مسلمانان حدود ۸۰۰ سال در آنجا حاکم بودند و جنگ‌های صلیبی ۲۰۰ سال بین مسلمانان و مسیحیان انجام می‌گرفت.
نماینده مردم تهران درمجلس خاطر نشان کرد: نقطه شروع دعوت اسلام توحید بوده است، ریشه اسلام توحید است و همه چیز از توحید پیدا شده است.
وی گفت: درباره مسئله اقوام، اولاً نژاد پرستی از نظراسلام مردود است و اسلام هیچوقت برای نژاد، خون، قبیله و...ارزش و اصالتی قائل نیست و در واقع ایمان و ایدئولوژی و تقواست که اهمیت دارد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه ما امروز بر عکس عمل می‌کنیم و تعصبات نژادی همچنان در ذیل ما وجود دارد چه درقوم عرب، چه درقوم ایرانی، چه درقوم ترک و دیگر موارد که البته قوم عرب همچنان دراین قضیه پیشتاز است همانطور که درجاهلیت عرب تعصب نژادی داشتند امروز هم به همان جاهلیت خود برگشتند.
مطهری تصریح کرد: امروز درایران، اسلام محور همه اقوام و نژادهاست، امام (ره) همیشه براسلام تاکید داشتندکه ما برای اسلام قیام کردیم، امام (ره) همه چیز را برای اسلام می‌خواستند و ما باید این تعلیم را همیشه درذهن داشته باشیم.
وی ادامه داد: همین روش بود که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد و هیچ قومی احساس تبعیض نمی‌کرد و همه برای اسلام مبارزه می‌کردند و امروز هم برای ادامه درست انقلاب اسلامی نیاز به همین نگاه است که ما همه تحت لوای اسلام و زیریک پرچم با یک هدف و یک راه را دنبال می‌کنیم.
نماینده مردم تهران درمجلس اظهارکرد: اساساً امروزهیچ نژادی نمی‌تواند ادعا کند که خلوص خودش را حفظ کرده است شاید تا ۱۰۰ سال پیش کسی می‌توانست ادعا کند که یک قوم و ملتی خلوص خودش را حفظ کرده است.
مطهری افزود: امروز کسی چنین ادعایی نمی‌تواند بکند که به‌قدری که نسل‌ها و قوم‌ها در یکدیگر داخل شدند و ازدواج‌هایی وارد شده که اساساً خلوص، اصالت نژادها و قوم‌ها از بین رفته است.
وی ابراز داشت: نقشه استعمار هم همین بوده است که تفرقه بیانداز و حکومت کن، و پان عربیسیم، پان ترکیسم و پان ایرانیسم را ایجاد کردند و تجربه حکومت عثمانی بهترین تجربه است برای ما که حاکی ازتاثیر تفرقه و تشتت و تعصب نژادی در سرنوشت دنیای اسلام است.
مطهری گفت: الان ۶۰ سال است که گرفتار این موضوع فلسطین و اسرائیل هستیم که همه ناشی از تفرقه و تشتتی است که باز ناشی از نژاد پرستی و تعصب نژادی بودو قران کریم باز تشتت و تفرقه را یکی از عوامل انقراض جامعه‌ها و امت‌ها می‌داند.
وی تصریح کرد: قرآن چهار عامل رابرای انقراض امت‌ها موثر می‌داند، اگر در جامعه‌ای  ظلم بر عدالت غلبه کند، آن جامعه منقرض خواهد شد، اگر در جامعه‌ای فساد اخلاق بر سلاح غلبه کند، آن جامعه نابود می‌شود و اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر ترک بشود آن جامعه منقرض خواهد شد و اگر درجامعه ای تفرق و تشتت نیز حاکم شود آن جامعه نیز منقرض خواهد شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درادامه با اشاره به شرایط امروز مملکت گفت: امروز ما هم باید همین راه را ادامه بدهیم راه اتحاد و وحدت کلمه، همان تعبیری که امام (ره) تاکید می‌کردند و در هر سخنرانی ایشان از وحدت کلمه صحبت می‌کردند.
مطهری افزود: امروز شرایط داخلی کشور روشن است و با مشکلات زیادی مواجه هستیم و بحران‌های زیادی داریم و فشارهای که از طرف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برما وارد است که مبادلات بانکی‌مان به آسانی انجام نمی‌شود و تحت فشار اقتصادی قرار داریم.
وی تصریح کرد: در منطقه خاورمیانه هم اینها شیطنت می‌کنند و ما هم وظایفی داریم و طبیعی است که دریک شرایط خاصی هستیم بنابراین وحدت امروز برای ما از اهمیت مضاعفی برخوردار است، حتی اگر الهی هم فکر نکنیم و مادی فکر کنیم و به دنبال منافع اقتصادی باشیم باز مصلحت امروز ما وحدت است.
مطهری گفت: کشور را باید با آرامش به سر منزل مقصود برسانیم به هرحال رسالت امروز ما سنگین است و در حفظ و ادامه انقلاب و همینطور وضعیت منطقه خاورمیانه؛ اساساً نسبت به کل دنیا هرمسلمانی مسئولیت داردو ما قائل به مهدویت و حکومت واحد جهانی هستیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما معتقدیم که درنهایت صالحان پیروز خواهند شد و حکومت واحد جهانی تشکیل خواهد شد و اگر حکومت واحد جهانی تا ۵۰ سال پیش امر بعید و غیرقابل تحققی به نظر می‌رسید امروز با پیشرفتی که در ارتباطات حاصل شده است خیلی روشن است که کاملایک امر شدنی است.
وی بیان کرد: خیلی از متفکران غربی هم امروز دارند می گویندکه تنها راه حل برطرف شدن مشکلات بشرتشکیل حکومت واحد جهانی است و ما مسلمانان بخصوص شیعیان این ایده را دارند ودیگران هم به شکل‌های مختلف این ایده را دارند.
*این رسانه ضمن انتشار گزارش همایش «قلم، اقوام، آرامش» نتوانست به راحتی از کنار حاشیه‌های این نشست عبور نماید.
* علی مطهری نایب رئیس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ۲ ساعت تاخیر وارد تالار همایش شد.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت که قرار بود در این همایش حضور داشته باشد، به جهت شرکت در اجلاس بانک جهانی به کشور آمریکا سفر کرده است.
در ابتداء  نایب رئیس مجلس از غرفه (محلی) سیاه چادر و نمایشگاه دیدن کرد.
کارگران اخراجی حراست شرکت نفت و گاز گچساران در بدو ورود علی مطهری جلوی وی تجمع و خواستار رسیدگی به وضعیتشان شدند.
در یک اقدام ناپسند از طرف انتظامات و عوامل اجرایی همایش در آغاز جلسه از ورود خبرنگاران برای تهیه عکس و خبر در جلوی جایگاه همایش خودداری به عمل آمد که با اعتراض و ترک سالن همایش توسط خبرنگاران شهرستان گچساران مواجه، که  بعد از این اتفاق رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران از خبرنگاران شهرستان دلجویی کرد و قضیه خاتمه پیدا کرد.
قابل ذکر است که رسانه‌ها از چندین هفته قبل به‌طور گسترده  زمان برگزاری این همایش را اطلاع رسانی کرده بودند.
به علت طولانی شدن وقت همایش، تعدادی از حاضرین سالن همایش را ترک کردند.
اعتراض شدیدالحن خبرنگار شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در هنگام سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی باعث شد که جو سالن همایش تا دقایقی ملتهب شود (گفته می‌شود رضا مرادی طوف خیمه خبرنگارنفتی گچساران مدتی است که  با مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دچار مشکل شده است.)
عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران از اصحاب رسانه و خبرنگاران به جهت اتفاق پیش افتاده عذرخواهی کرد که این حرکت  فرماندار شهرستان قابل تحسین بود.
از حمیدرضا جهاندیده نویسنده کتاب " قشقایی‌های ایران " در این همایش تجلیل به عمل آمد که وی یک نسخه از کتاب خود را به علی مطهری نایب رئیس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اهداء کرد و این نویسنده قشقایی در ادامه عنوان کرد: آنطوری که انتظار می‌رفت در این همایش از قشقایی‌ها  نامی برده نشد.
خاطر نشان می‌سازد: مسئولان برگزاری همایش " قلم، اقوام، آرامش " در گفتگو با کبنانیوز اظهار کردند: که از خانواده مرحوم استاد محمد بهمن بیگی جهت شرکت در این همایش دعوت به عمل آمده بود.
 
 

--------------------------------------
گزارش و عکس از حبیب قلندری
-------------------------------------
 
 
 


کد مطلب: 330889

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/330889/2/همایش-قلم-اقوام-آرامش-گچساران-حاشیه-ساز-تجمع-کارگران-اخراجی-نفت-بی-احترامی-خبرنگاران-عذرخواهی-فرماندار-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1