کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

با استانی شدن انتخابات به بحث کثیف سردسیری-گرمسیری پایان دهید

محمد مشکینی

16 ارديبهشت 1398 ساعت 23:07

تنها چیزی که میدانم که یکی از دلایل عقب‌ماندگی استان ما بحث‌های سردسیری-گرمسیری و طایفه‌ای است و بالاخره باید این تفکر را از خود دور کنیم.


این روزها مطالب مخالف و موافق زیادی در مورد انتخابات خوانده‌ایم،
شاید بتوان گفت مهم‌ترین موضوعی که شورای نگهبان را در چند سال اخیر درگیر کرده بحث استانی شدن انتخابات است.
نظرها متفاوت است، هرکسی دلیلی برای خود دارد و سعی در توجیه بقیه دارد.
هر مخالفی از هراستانی جنس مخالفتش با مخالفی دیگر از استانی متفاوت فرق می‌کند.
در استان‌های بزرگ
 مشکل تعدد کاندیداها
و همچنین عدم شناخت مردم از کاندیداها و
 هزینه‌های بالای تبلیغات
دسترسی مشکل‌تر مردم به نمایندگان خود که بالطبع هزینه‌های جاری زیادی بعد از انتخاب نماینده بر دوش مجلس محترم می‌گزارد، بدون شک نماینده باید در شهرستان‌های مختلف برای پیگیری مشکلات موکل‌هایش دفتر دایر کند که با حساب نیروهای دفتری و هزینه‌های جاری و با توجه به اینکه هزینه‌های مربوط به دفاتر نمایندگان جداگانه توسط مجلس پرداخت می‌شود، پس هزینه‌های نمایندگان استان‌های بزرگ همانند فارس، خوزستان و... بار مالی سنگینی را بر دوش مجلس قرار می‌دهد.
 ولی نمایندگان استان‌های کوچک‌تر چنین مشکلاتی را به این شدت ندارد، چون شهرستان‌های کمتری و موکلین کمتری نسبت به استان‌های بزرگ دارند.
وقتی نماینده اصفهان را با تعداد موکلین حدود ۲ میلیونی را با نماینده‌های استان خود مقایسه می‌کنیم، متوجه جنس تفاوت‌ها و تلاش‌های نمایندگان می‌شویم.
نمایندگانی که همه باهم با هر تفکری در تلاش برای به جلو بردن استان خود هستند و در مقایسه با نمایندگانی با موکلین ۲۰۰ هزارنفری فقط در تلاش برای تغییر مدیر در شهرستان خود و تعیین مدیر در استان هستند.
نمایندگانی که همه باهم برای افزایش اعتبارات استان خود تلاش می‌کنند در مقایسه با نمایندگانی که در تلاش هستند که فقط فلان شخص از فلان طایفه و ایل‌وتبار را به ارتقا برسانند و کما فی سابق شایسته‌سالاری هیچ.
و بسیاری دیگر...
وقتی دغدغه‌های نمایندگان استان‌های بزرگ و کوچک را در نظر می‌گیریم متوجه تفاوت در جنس دغدغه‌های آنان می‌شویم.
 دراین‌بین فقط ما مردم استان‌های کوچک همیشه محروم بوده، مانده و خواهیم بود. (نمی‌خواهم وارد بحث‌های درون استانی که بی‌شک همه‌ی شما از بنده بیشتر اطلاع دارید، شوم.)
شاید بخندید ولی همانند کودکی که پدر و مادرش از هم جداشده‌اند، هنگامی‌که کودکی دیگر با پدر و مادر خود می‌بیند حسادت می‌کند، من هم هنگامی‌که تلاش نمایندگان خوزستان برای جلوگیری از انتقال آب کارون یا نمایندگان اصفهان و تبریز در دریافت اعتبار بیشتر را می‌بینم حسادت می‌کنم.
مایی که نمایندگان استانمان حتی در موضوع سقوط هواپیما باوجودی که از تمامی شهرستان‌ها عزیزانمان وجود داشتند، باز اختلاف‌نظر داشتند.
نمی‌دانم امکان استانی شدن انتخابات در استان‌های خاص (به فرض مثال استان‌های با جمعیتی کمتر از یک‌میلیون یا تعداد شهرستان‌ها و یا دلایلی دیگر) هست، یا انتخابات باید در تمامی استان‌ها به یک نحو باشد.
نمی‌دانم امکان تجدیدنظرخواهی و تغییر قانون انتخابات وجود دارد یا نه
تنها چیزی که میدانم که یکی از دلایل عقب‌ماندگی استان ما بحث‌های سردسیری-گرمسیری و طایفه‌ای است و بالاخره باید این تفکر را از خود دور کنیم.
باید به فکر طایفه‌ای باشیم به وسعت یک استان.
چه زمانی بهتر از حالا؟


کد مطلب: 409412

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/article/409412/استانی-شدن-انتخابات-بحث-کثیف-سردسیری-گرمسیری-پایان-دهید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1