تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب : ۴۰۸۶۶۲
یادداشت/

ایران؛ عمر البشیر و حوادث منطقه‌ای

رامین مجنون پیله‌رود
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
ایران؛ عمر البشیر و حوادث منطقه‌ای
کبنا ؛عملکرد ناموفق عمر البشیر در سال‌های پس از کودتای ۱۹۸۹ و رسیدن به حکومت در سال ۱۹۹۳ به تدریج داشت سودان را در جهان به انزوا می‌کشانید، اما جمهوری اسلامی ایران مانع از این اتفاق شد. ایران و سودان سال‌‌ها با یکدیگر روابط دیپلماتیک خوبی برقرار کردند. رئیس دولت سازندگی و اصلاحات دو رئیس ‌جمهور، جمهوری اسلامی ایران بودند که به سودان سفر کردند. در ضمن علی لاریجانی رئیس مجلس هم در سال ۶ مارس ۲۰۰۹ پس از محکومیت البشیر در دادگاه لاهه به حمایت از وی به سودان رفت و در بدو ورود خود به فرودگاه خارطوم، «حمایت همه‌ جانبه ایران از سودان» به عنوان یک کشور «دوست و برادر» اعلام کرد و به وی گفت: حکم بازداشت شما «ماجراجویی اخیر آمریکا» و یک «صف ‌بندی نا حق» نهادهای بین‌‌المللی علیه سودان است.
 
سودان پس از آن دچار مشکلات اقتصادی داخلی و تظاهرات خیابانی شد و پس از سال‌ها درگیری سرانجام در سال ۲۰۱۱ باعث جدایی سودان جنوبی (از طریق همه‌پرسی) از سودان مرکزی شد و با توجه به اینکه بیشتر منابع نفتی سودان در سودان جنوبی متمرکز شده بود، جدایی سودان جنوبی، موجبات ورشکستگی بیشتر و ایجاد کمبود مالی سودان مرکزی را فراهم کرد و این امر منافع مالی سودان را به بدترین وضع اقتصادی رساند و از طرفی با تحت فشار قرار گرفتن البشیر از طرف عربستان و قول مساعد آن کشور در زمینه دستیابی سودان به صلح و ثبات و آرامش در منطقه در سال‌های اخیر روابط میان ایران و سودان تیره شد و البشیر نیرویی متشکل از حدود ۵ هزار نفر نیروی نظامی به نیروهای ائتلاف عربی علیه یمن ملحق کرد. در تابستان سال ۹۳ سودان اقدام به بستن چند «دفتر فرهنگی» جمهوری اسلامی در سودان کرد و به کارکنان آن برای خروج از این کشور سه روز فرصت داد. اگر چه در آن زمان به شکل رسمی دلیل این مسئله اعلام نشد؛ اما برخی گمانه‌زنی‌‌ها حکایت از نگرانی سودان (به تحریک عربستان)، از تبلیغ مذهب شیعه از سوی این مراکز در این کشور - که عمدتا سنی ‌نشین هستند - داشت.
 پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران که در زمستان ۹۴ منجر به قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان گردید، عمر البشیر به همراه تعدادی از رهبران کشورهای عربی و در حمایت از عربستان سعودی، روابط دیپلماتیک خود را با ایران به‌کلی قطع کرد. سقوط عمر البشیر از حکومت و خروج مصر از ناتوی عربی، از خبرهای خوب این روزها برای ایران در منطقه و جهان خواهد بود. این مسئله حاکی از نگرانی ادامه حضور ترامپ در قدرت و موفقیت وی در سیاست‌های منطقه‌ای از طرف عبدالفتاح السیسی - رهبر برآمده از کودتا در مصر - به نفع ایران می‌تواند رقم بخورد. کارگزاران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با درایت کامل و تدبیر و اندیشه مناسب می‌توانند، از این آلترناتیو ها به نفع منافع ملی کشورمان استفاده کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1