کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت

توسعه متوازن شهری؛ زمینه ساز توسعه پایدار

سیدچمران موسوی

27 آبان 1397 ساعت 21:50

توجه به موضوع توسعه متوازن و توزیع عادلانه امکانات یکی از شاخص‌های اصلی توسعه پایدار در شهر است که باید از سوی مدیران شهری مورد توجه بیشتری قرار گیرد. این امر یکی از الزام‌های تحقق خواسته‌های ساکنان شهرهاست. شهر ماهیت زنده و پویا دارد؛ بنابراین شاخص‌های توسعه باید با نگاهی واقع‌بینانه محقق شوند.


عوامل متعددی در توسعه پایدار در شهر دخیل هستند که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها بحث توزیع عادلانه امکانات و ظرفیت‌های توسعه‌ای در شهر است که عدم تحقق این امر سبب بروز مشکلات، ناهنجاری‌ها و نارضایتی‌ها در بخشی از شهر می‌شود که می‌تواند آسیب‌های مختلفی را در پی داشته باشد.
در حقیقت تحقق درآمدهای شهری و پویایی اقتصادی در بخش‌های مختلف شهر نیازمند این است که زیرساخت‌های توسعه در بخش‌هایی از شهر ایجاد و محقق شود به همین دلیل بخشی از شهر فعالیت اقتصادی دارد و بخشی از آن بدون امکانات و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت است که این امر سبب عقب‌ماندگی بخشی از شهر می‌شود؛ بنابراین زیرساخت‌های اقتصادی از لوازم و اسباب توسعه پایدار در شهر است.
همانطور که در بسیاری از شهرها شاهد توسعه نامتوازن فضای سبز می‌باشیم که این موضوع می‌تواند سبب ایجاد کانون‌های آلودگی زیست‌محیطی در شهر شود از این رو ضروریست با نظام برنامه ریزی در شهر با رویکرد منطقی بلند مدت و پایدار زمینه درآمدهای پایدار و توسعه متوازن شهری را فراهم آورد. پایدارسازی توسعه در زمینه توسعه متوازن و توزیع عادلانه امکانات است که این توسعه می‌تواند در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی باشد.
از سوی دیگر؛ یکی از عواملی که توسعه نامتوازن شهری را در پی دارد وجود تخلفات مختلف شهری همچون ساخت و سازهای بدون پروانه، تغییر کاربری، تبدیل و تفکیک‌های غیر مجاز و بدون کارشناسی، گود برداری‌های غیر اصولی و انجام ساخت و سازها بدون رعایت اصول ایمنی و حفاظت در حین اجرا از جمله تخلفات ساختمانی هستند که ضروریست در گام نخست با مشارکت شهروندان و مسئولان راه را بر این تخلفات بست که پیش شرط اولیه برای رعایت قوانین و مقررات و مرتفع ساختن تخلفات شهری، آشنایی با تخلفات و ضوابط مرتبط با آن است. پس از جلوگیری از تخلفات شهری و ساختمانی آنچه در گام بعدی باید مورد توجه مسئولان شورا و شهرداری قرار گیرد زمینه بهسازی و نوسازی حاشیه شهر، احداث هر چه بیشتر بوستان‌های سبز، توسعه خطوط اتوبوسرانی، بازارهای ارزاق عمومی، فرهنگسراها، کتابخانه و لوازم ورزشی و سالن‌های ورزشی است تا امکانات رفاهی و خدماتی تا حد مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد.
 
=================
کارشناس وپژوهشگر شهری
 


کد مطلب: 404637

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/article/404637/توسعه-متوازن-شهری-زمینه-ساز-پایدار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1