تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۹
کد مطلب : ۴۰۲۹۵۳
یادداشت:

تحلیلی بر یک سالگی استانداری «احمدی» در کهگیلویه و بویراحمد/«احمدی» اقتصاددان پراگماتیک

۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
تحلیلی بر یک سالگی استانداری «احمدی» در کهگیلویه و بویراحمد/«احمدی» اقتصاددان پراگماتیک
کبنا ؛ اگر بخواهیم یک مانیفسیت مختصری از مدیریت و عملکرد محمدعلی احمدی در یک سالی که از 22 شهریور 96 تاکنون از حضور او در منصب مهم استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد ارایه دهیم سخنان و توضیحات وی در روز 17 مرداد 1396 در جمع خبرنگاران شمه‌ای کوتاه از ظرفیت و عملکرد یک ساله این چهره دانشگاهی است.
اقتصاد و علم اقتصاد را باید حلقه گمشده در سپهر سیاسی ایران عنوان کرد. نگاهی به تحصیلات سیاستمداران در جهان نشان می‌دهد که این رشته در کنار حقوق و علوم سیاسی از مهم‌ترین رشته‌هایی است که خروجی‌های آن به سمت مدیریت کلان به‌ویژه در نهادهای اقتصادی می‌روند اما در ایران و به‌ویژه در کهگیلویه و بویراحمد بر عکس تمام دنیا فارغ التحصیلان این سه رشته که در ساختار سیاسی و مدیریتی استان حضور دارند بسیار انگشت شمارند.
به طور مثال در حوزه نمایندگی مجلس تا قبل از غلام رضا تاجگردون در بین نمایندگان استان کسی که تحصیلات ویژه و یا حداقل مرتبط با حوزه اقتصاد داشته باشد وجود نداشت ولی این رشته و تخصصی که تاجگردون از قبل این رشته در دوران مدیریت خود به دست آورده است اولاً به رشد و ترقی خود وی در کمیسیون‌های داخلی مجلس کمک کرد و در ادامه باعث شد این نماینده مجلس منشا خدمات زیادی در حوزه انتخابیه خود باشد و هم چنین منشا اثر در ساختار بودجه‌ای کشور باشد.
در میان استاندارانی هم که به این استان آمدند کسی بر مدرک و سابقه آنها دقیق نشد چرا که اکثراً آنها را سیاسی می‌دیدند و سیاسی نیز بودند. اما بدون شک احمدی حداقل در همین اقتصادی بودن و صاحب کرسی بودن در این حوزه با قبلی‌ها متفاوت بود. تفاوتی که خیلی زود به چشم آمد. نظریات و سخنان اقتصادی احمدی و در ادامه تمرکز بر پیاده کردن الگوهای موفق مدیریتی نشان داد که استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تنها اهل تئوری نیست بلکه یک مدیر پراگماتیک و دغدغه مند است که پیگیری‌های شبانه روزی وی و حضور شبانه و بدون از اطلاع رسانه‌ها بر بسیاری از پروژه‌ها موئد این واقعیت است.
احمدی در حوزه انتصابات نیز مدت‌ها دست به هیچ کار عجولانه‌ای نزد تا اینکه خود به یک شناخت رسید و بعد شروع به عزل مدیرانی کرد که نه سیاسی بلکه قومی آمده بودند و اهل کار نیز نبودند. او در این بخش هزینه‌های زیادی پرداخت کرد ولی او کوتاه نیامد و حتی رسانه‌ها را نیز به کمک طلبید.
وی متاثر از تاکیدات رئیس جمهور بر استفاده از زنان نیز تاکید داشته است و در چند مورد حساس و قابل قبول به زنان فعال استان جایگاه داده است که امید می‌رود این وضع تدام داشته باشد. اما در حوزه جوانان و استفاده از ظرفیت جوانان واقعیت آن است که انتظارات از احمدی هنوز برآورده نشده است وی در گام اول یک جوان فعال را به عنوان مدیرکل حوزه استاندار انتخاب کرد. مجتبی مرادی در مسئولیت خود به گواه همه عملکرد خوبی داشته است و دفتر وی محل مراجعات روزانه همه‌ی طیف‌ها و گروه‌هاست. وی رابطه خوبی با اصحاب رسانه دارد. انتخاب مرادی و نمره خوب این جوان می‌توانست سبب ترغیب احمدی شود ولی بعد از آن جز یکی دو مورد اتفاقی در حوزه جوانان در استان نیفتاد که بخشی از این مشکل بر می‌گردد به یک بحران بزرگتر ملی که جوانان طیف حامی دولت چندان در ساختار اداری نیستند و متاسفانه فکری هم به حال آنها نشده است.
شش ماه از یک سال گذشته جزیی از بدترین دوران اقتصادی کشور محسوب می‌شود شرایط بحرانی بازار و به تبع آن بودجه‌ای کشور کار را برای مجموعه دولت سخت کرده است ولی این مشکل کمتر در استان به چشم آمده است و پروژه‌های عمرانی استان با همان سرعت در حال پیشرفت هستند.
احمدی با تمرکز بر روی پروژه‌های نیمه تمام و راکد و بستن کمر همت برای به سامان رساندن این پروژه‌ها، توسعه و آبادانی استان را در سر می‌پروراند و شاید بتوان ادعا کرد که آوردن فیلی که پیشنهاداتی در حوزه‌های وزارتی نیز داشت و می‌توانست نامی برای خود در تهران دست و پا کند، ادعایی بر عزم جدی جراحی و در نهایت درمان حدود 2 هزار پروژه نیمه تمامی است که از سالیان دور در استان تبدیل به معضلی بزرگ و لاینحل برای استان شده است.
 در همین دوران یک ساله یکی دو حادثه طبیعی و انسانی نیز شرایط کار را در استان سخت‌تر کرده است. سقوط هواپیما، زلزله‌های یاسوج به همراه کمبود بارندگی و بی آبی در استان به‌ویژه در میان عشایر از مشکلات استان بوده است که امید می‌رود در سال جدید با برنامه ریزی و حساسیت بیشتر از مشکلات و درهای مردم کاسته شود.
 البته برخی‌ها نیز انتقادات تندی به نحوه مدیریت و عملکرد احمدی در این یک سال دارند. منتقدین تندی و عصبانیت احمدی در جلسات را چندان زیبنده نمی‌دانستند موضوعی که البته برخی نیز دلایلی برای آن داشتند و حالا با نظم و ساختاری که ایجاد شده است به نظر می‌رسد آن برخوردها کمتر اتفاق می افتد. برخوردهایی که گاهی باعث می‌شد حق را به استاندار داد مدیرانی که خود به جلسات نمی‌آمدند و یا با تاخیر می‌آمدند و وقتی مورد سوال برای برنامه‌هایشان قرار می‌گرفتند کاملاً بی اطلاع بودند.
البته انتقادات و ایرادات بیتشری برخی منتقدین متوجه احمدی می‌دانند که در فرصت جدایی به آنها خواهیم پرداخت.
با همه این اوصاف سال پیش رو سال سخت‌تر و مهم‌تری برای احمدی است. هم وی شناخت بهترو بیشتری از استان و افراد پیدا کرده است و هم دیگران می‌دانند با چه استانداری باید کار کنند. سالی است که بخشی از آن به‌ویژه در نیمه اول سال آینده که نیمه دوم دوسالگی مدیریت احمدی است فضای استان انتخاباتی می‌شود. هم چنین سالی است که قرار است تحریم‌های بیشتری بر کشور اعمال شود. آن وضعیت می‌تواند بیشتر عیار استاندار اقتصاد دادن عملگرا را مشخص کند.
احمدی که خود از یک سو علم اقتصاد می‌داند و سال‌ها علاوه بر بر مسئولیت مهم در سطح کلان کشور، دوره‌ای نیز در مهم‌ترین کمیسیون مجلس شورای اسلامی یعنی کمیسیون برنامه و بودجه مسئولیت داشته است می‌تواند در تشخیص دردها و در نهایت پیچیدن نسخه شفابخش اقتصادی در استان و ترمیم بافتهای فرسوده و بیمار آن موثر باشد که البته لازمه این هدف غایی همراهی و همگامی همه مسئولان دلسوز، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین عزم و پشتکار مردم در همه زمینه‌ها خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

جوانان دنا
Iran, Islamic Republic of
درحوزه زنان واستفاده زتجربات انهابه ویژه انتخاب یک خانم به عنوان فرمانداردناخوب عمل کردند درسایرزمینه هانمره قبولی گرفتند
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز عملکرد ایشون چی بوده جز حرف ....
علی
Iran, Islamic Republic of
پراگماتیک اقای کبنانیوز به عقیده شما در یک سایت محلی درست است یا عمل گرایی را بیان کردن زیباتر است بدان مخاطبان شما افراد محلی است
Iran, Islamic Republic of
ایشون که نتوانست یه . در دیشموک عوض کند
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1